Režie:
Štěpán AltrichterKamera:
Cristian PirjolHrají:
Hynek Čermák, Kateřina Janečková, Jan Cina, Václav Neužil ml., Jiří Langmajer, Jiří Šoch, Bára Vozková, Leoš Juráček, Martin Sobotka, Lubor Šplíchal (více)Obsahy(1)
Kdysi tady všude byl jen temný les, dnes tu stojí panelákové sídliště. Právě tady je doma chlápek, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam. Žije sám v bytě na okraji Prahy a každý den doma cvičí, aby byl v kondici. Večer, když sídlištěm bloudí divoká zvířata, chodí se svými kumpány na jedno. Vandam se snaží udělat dojem na Lucku, která v sídlištní hospodě točí pivo. Často a rád se porve. Je znalec dějin a válek. Má pocit, že svět míří k zániku, že se schyluje k velké bitvě. A tak cvičí, aby byl na tu poslední rozhodující bitvu nachystaný. A taky k tomu vychovává Psycha, mladého kluka, se kterým natírá střechy panelových domů. Kumpáni z hospody Vandamovi přezdívají „národní hrdina“. Prý dal tehdy v Listopadu na Národní třídě dějiny jednou ranou do pohybu. Film podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše v hlavní roli s Hynkem Čermákem kombinuje dramatický příběh s černým humorem. (Falcon)
(více)Videa (2)
Recenze (385)
Na české poměry nezvykle ostře nastavené zrcadlo, film z reality dneška, který se nebojí ukázat tu prázdnotu na straně osobností. Tíživá psychologická sonda o hledání vzoru se snaží tragikomickým způsobem zlehčovat nastolené otázky. Ale celý film definuje jeden z leitmotivů, příběh o hrdinovi, který dal první ránu na Národní třídě. Čermák je jako ztracená existence, jejíž život se smrsknul na práci a pobyt v hospodě s občasnou rvačkou, naprosto dokonalý. V jeho boji o zachování toho jediného místa, kde se cítí dobře, mu lze překvapivě fandit, neboť ti z druhé strany barikády jsou vlastně mnohem horší parchanti, než Vandam. K dokonalosti snímku přispívá i výborně zvládnutý závěr. ()
Pod všemi těmi vulgarismy a zdarma rozdávanými pěstmi je skryt smutný, ale silný lidský příběh ve stylu Dona Quijota z pražského sídliště, který se režisérovi opět podařilo nádherně odvyprávět a zakončit vynikajícím závěrem. Zdánlivě jednoznačný film, jenž dokáže překvapit skvělými kontrasty a excelentním hudebním doprovodem. Milé překvapení a druhá pozvánka na další filmový počin Štěpána Altrichtera. [Kino Citadela - Litvínov] ()
Studená válka, teplá revoluce... Mně se to líbilo hodně. Mám pocit, že mnoho hodnotících zde ve skutečnosti hodnotí své (ne)sympatie vůči archetypu Vandama. Až jsem z těch obav o morální újmu diváka, ze kterého film jistě udělá dalšího zlého nácka, hluboce dojat. Jako děti, které vůbec netuší, která bije a pak se zeptají tatínka, kdo je hodný a kdo zlý. To jim stačí. S tímto přístupem bych však místo umění doporučil spíše fotbal a další podobně intelektuálně vyčerpávající vyžití. Tam jsou jen dva týmy, stačí se přimknout a začít zvesela hýkat (ostatně, nejspíš se tam potkáte s těmi svými nácky a nakonec vám spolu bude dobře, uvidíte - jste z téhož těsta). Herecky dominuje samozřejmě Čermák (hned po "Dvořákovi" dost možná jeho nejlepší výkon), ale z herců neurazí nikdo. Snad jen od Ciny bych čekal ještě o chlup víc. Jen málo českých filmů je zvládnuto takto hladce. Rudiš jasně ví, co chce vyjádřit (soudě dle komentů zde se mu to dost podařilo) a po řemeslné stránce je film natočen zcela suverénně a dynamicky. Štěpána Altrichtera budu dál se zájmem sledovat, velmi mne zaujal už jeho celovečerní debut Schmitke. Je to snad první filmař v našem veřejném prostoru, který skutečně reprezentuje myslící menšinu naší generace. ()
Takovou prodlevu mezi hodnocením a napsáním komentáře (pardon, teď už vlastně recenze) jsem snad nikdy neměl. Od zavedení nové ČSFD jsem sem tak nějak ztratil chuť chodit. Co ale napsat k filmu? Vlastně ani nevím. Jednu věc bych přesto vypíchnout chtěl. Ač mám Hynka Čermáka rád, docela mě sejří, že mu často není rozumět. A nejsem si jistý, jestli je to chyba jeho, nebo zvukaře. (1 350.) ()
50% Líbil sem mi Altrichterův debut SCHMITKE, zejména pro svou psychedelickou zacyklenost a děj izolovaný na sudetském maloměstě. N.T. ake spíš působí potřebou vyhovět divácké zakázce po hrdinech z lidu, kteří pro facku, hospodské moudro a nějakého "čuráka" nejdou příliš daleko. Celé dílo sálá značnou neautentičností (ostatně ho napsal lev solónu Jaroslav Rudiš o jehož příslušnosti či zkušenosti s nižší třídou z jižáku lze minimálně pochybovačně debatovat) a hlavní postava Vandama (u níž lze alespoň částečně pochopit zdroj frustrace) je bohužel neskutečně jednorozměrná mudrlanstká krabice, ostatní postavy si vystačí s jednoslovnou charakterizací a totální prázdnotou. Paradoxně Vandam je asi jediným dobrým důvodem ke shlednutí filmu a musím alespoň trochu obdivovat Čermákovu jadrnou flow s jakou absolutně bezemotivně trousí procesí "čuráků" a "píč". Nicméně třeba jeho televizní postava Rapla mi příjde v nečem svojší a košatější. Altrichter se do budoucna bude doufám věnovat vlastní tvorbě. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (19)
- „Pravda a láska.“ Oblíbená Vandamova (Hynek Čermák) hláška je z projevu Václava Havla: „Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí“. (Winster)
- Při scéně na střeše panelového domu má dojít k focení místního politika společně s Vandamem (Hynek Čermák) a Psychem (Jan Cina). Novinář je fotí zrcadlovkou se zakrytým objektivem krytkou. (Peytl)
- Vandam (Hynek Čermák) má na zádech vytetováno „Silent leges inter arma“ a zkratku S.P.Q.R. První se dá přeložit jako „Uprostřed zbraní zákony mlčí“, autorem je Cicero. Druhé je latinská iniciálová zkratka ze sousloví Senatus Populusque Romanus, v překladu senát a lid římský. (rakovnik)
Reklama