Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kdysi tady všude byl jen temný les, dnes tu stojí panelákové sídliště. Právě tady je doma chlápek, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam. Žije sám v bytě na okraji Prahy a každý den doma cvičí, aby byl v kondici. Večer, když sídlištěm bloudí divoká zvířata, chodí se svými kumpány na jedno. Vandam se snaží udělat dojem na Lucku, která v sídlištní hospodě točí pivo. Často a rád se porve. Je znalec dějin a válek. Má pocit, že svět míří k zániku, že se schyluje k velké bitvě. A tak cvičí, aby byl na tu poslední rozhodující bitvu nachystaný. A taky k tomu vychovává Psycha, mladého kluka, se kterým natírá střechy panelových domů. Kumpáni z hospody Vandamovi přezdívají „národní hrdina“. Prý dal tehdy v Listopadu na Národní třídě dějiny jednou ranou do pohybu. Film podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše v hlavní roli s Hynkem Čermákem kombinuje dramatický příběh s černým humorem. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (385)

stub 

všechny recenze uživatele

Studená válka, teplá revoluce... Mně se to líbilo hodně. Mám pocit, že mnoho hodnotících zde ve skutečnosti hodnotí své (ne)sympatie vůči archetypu Vandama. Až jsem z těch obav o morální újmu diváka, ze kterého film jistě udělá dalšího zlého nácka, hluboce dojat. Jako děti, které vůbec netuší, která bije a pak se zeptají tatínka, kdo je hodný a kdo zlý. To jim stačí. S tímto přístupem bych však místo umění doporučil spíše fotbal a další podobně intelektuálně vyčerpávající vyžití. Tam jsou jen dva týmy, stačí se přimknout a začít zvesela hýkat (ostatně, nejspíš se tam potkáte s těmi svými nácky a nakonec vám spolu bude dobře, uvidíte - jste z téhož těsta). Herecky dominuje samozřejmě Čermák (hned po "Dvořákovi" dost možná jeho nejlepší výkon), ale z herců neurazí nikdo. Snad jen od Ciny bych čekal ještě o chlup víc. Jen málo českých filmů je zvládnuto takto hladce. Rudiš jasně ví, co chce vyjádřit (soudě dle komentů zde se mu to dost podařilo) a po řemeslné stránce je film natočen zcela suverénně a dynamicky. Štěpána Altrichtera budu dál se zájmem sledovat, velmi mne zaujal už jeho celovečerní debut Schmitke. Je to snad první filmař v našem veřejném prostoru, který skutečně reprezentuje myslící menšinu naší generace. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Hele, kdyby to skončilo odjezdem v policejním voze do noci a pohledy na noční Prahu, tak dejme tomu. Pochopil jsem oč tvůrcům šlo, jak na to šli, proč to natočili tak, jak to natočili - občas to dokonce mělo příjemnou poetiku. Pravda, spousta scén je zbytečných, zdlouhavých nebo vyloženě wtf - netrpí tvůrci přehnanou brnofobií? Ale na druhou stranu boule v kapotě auta, památné místo, skládání střípků jednotlivých osudů, to promyšlené bylo. Poetika sídliště, moderní trend je předělat na luxusní čtvrtě bez hospod, to je mi taky blízké. Jenže stále více ke konci je to celé nesmysl za nesmyslem - v těch šatnách neměli kamery? Fakt to ukradené auto nemělo GPSku? Fakt policajtům trvalo tři dny nebo kolik, než si pro něho v pohodě došli do hospody? Žádná URNA za dveřmi? A zcela nejpitomější je ten pokus o zvrat s provokací poldů v autě, kteří ho pak vytáhnou a zkopou a nechají ležet na zemi a jedou pryč?! Jak chtějí pak vyplnit hlášení? A celkově má divák chvílemi pocit, že sami tvůrci Vandamovi hodně fandí, ale pak se toho leknou, že to bude vidět a nebude to košer, tak vymyslí něco, čím ho shodit... Prostě hodně nevyrovnaný film, který se měl držet té poetické nostalgie, takhle je to spíš kočkopes. ()

Reklama

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Velmi stylový film s dobrým obsazením, ať už je to buran Čermák nebo tradičně i na malé ploše skvělý Langmajer. Bohužel jeho polarizace "sobečtí pracháči" versus ztroskotanci v lihu nebo na piku vyznění filmu v dnešní atmosféře škodí - málokdo se ztotožní s pracháči a většina diváků v dnešní době neodfiltruje, že je Čermák násilný sociopat v deziluzi a konec z něho udělá dojemného hrdinu, u kterého bychom snad měli zapomenout, co celý film předvádí. Ještě mu pak x lidí zatleská, jak homofobními kecy rozčílil policajty, protože to vezmou jako boj proti progresivnímu liberalismu, ach jo :)) Bez toho temného poselství bych dal 4 hvězdy. ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Chtěl-li tenhle film něco říci (ne, že bych o tom byl přesvědčen), tak asi nejvíce z něj vyznívá: "Málokdo je černobílý." To je asi největší poselství tohohle jinak nevyrovnaného filmu. Co vlastně chtěl říci? Čím přesně chtěl být? Chtěl opravdu všechno říci tak, jak řekl? Jednou tragicky, podruhé parodicky, potřetí trapně? Má to zábavné momenty, to ne že ne, Čermák si to jistě užil, trochu mi bylo občas trapně za Cinu, který se do své postavy ne vždy dostal (a to ho mám jinak rád), potěšila Stárková se svým vlastním hlasem a mile překvapila Janečková. Obecně ale tak trochu nemastný neslaný. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Obrazově parádní, herecky taky slušné (Čermák jede jako vždy), ale jinak úplně zbytečný film. I kdybych bral, že hlavní hrdina má v hlavě slušně vymalováno a pro ránu nejde daleko, přeci jen zase nemohl být takový dement. A pokud jím byl, ostře to kontrastuje s jeho lepšími chvilkami z první poloviny filmu. Jako náhled do něčí hlavy je možná film svým způsobem zajímavý, ale když už tam někomu koukat, tak proč zrovna do téhle... Pokud tam mělo být nějak znázorněno přímočaré vidění světa (což nemusí být vždy negativum obzvláště v dnešní přiblblé době) některých kolem nás, pak to mohlo být myslím uděláno lépe bez těch dvou zbytečných nakládaček. Je to tedy za hodně slabé tři plechovky barvy, ale nechci to úplně hanět, tak 3 dám * * * ()

Galerie (32)

Zajímavosti (19)

  • V závěrečných titulcích je mezi herci uveden i Jaroslav Rudiš, autor knižní předlohy, přesto se však ve filmu neobjeví. Ve scéně, když Vandam (Hynek Čermák) trénuje s Psychem (Jan Cina) na dětském hřišti boxování, si zahrál malou roli otce se synem, který se na Vandama osočí slovy: „Tohle je ale dětské hřiště.“ Scénka se však do finálního střihu nedostala, Rudiš ale v titulcích zůstal uveden. (DJDVD)
  • Scéna na balkoně, která před premiérou kolovala po internetu, byla zcela improvizovaná. Vznikla v pauze mezi natáčením, Štěpán Altrichter vyzval Hynka Čermáka, aby zkusil něco z balkónu zakřičet a Čermák vymyslel větu: „Dobré ráno, čů**ci.“ Scéna se nakonec dostala i do finálního filmu. (DJDVD)

Související novinky

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

06.03.2020

Program Kreativní Evropa MEDIA letos v únoru už počtvrté vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu.… (více)

Reklama

Reklama