Obsahy(1)
Svěrákův příběh (na scénáři se podílel s Martinem Dostálem) je takřka průzračný a vychází z velmi obehraných premis. Jedná se o českou road movie, aneb jak praví popisek: Svobodný film o dvou chlapcích, jedné dívce, zeleném kabrioletu a horkých letních hrách. Radek (Radek Pastrňák) a Franta (Jakub Špalek) si na začátku zakoupí zmíněný automobil, trochu svérázným způsobem ho upraví a rozjedou se vstříc volání dálek a dobrodružství. Cestou přiberou trochu vyplašenou a trochu provokující dívku Annu (Anna Geislerová), kterou zpovzdálí sleduje její žárlivý přítel v černém opelu. A pak už jen jedou, užívají si bezstarostné pohody, aniž by tušili, že v souladu s pravidly žánru bude mít jejich uvolněná jízda dost dramatický konec. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (400)
Jan Svěrák sa pokusil natočiť road movie na český spôsob. A či sa mu to podarilo? Ja tvrdím, že ani moc nie. Na filme je cítiť jeho nízky rozpočet; ale tam by som nevidel najväčšiu chybu. Za tú považujem herecké obsadenie tohto snímku. Aňa Geislerová podala tradične nadpriemerný výkon, ale to čo tam predvádza Radek Pastrňák nemá s herectvom nič spoločné. A tiež Filip Renč je omnoho užitočnejší ako režisér než ako herec. "Jazda" je asi najslabším Svěrákovým filmom. ** ()
Protože není nic úžasnějšího než léto a prchavý okamžiky, kdy pociťujete sílu svobody, štěstí a opravdickýho života bytí tak moc, že kdybyste pustili volant a zabili se, je vám to fuk. Ještě, že ty chvilky bývají opravdu vzácný a vy si tak na konci, pokud to celý přežijete, můžete říct: "to byla jízda"... ()
Nakoupíme trávu, za zbytek auto a pojedem! Hlavně v klidu, seženem nějaký Rumunky, 'hezký holky bychom pak museli zakopat'... Sehnali Aňu. A s ní i černý auto, které se jich jen tak nepustí. Ale v pohodě, ono se to nějak vyřeší. Docela těžko se tomu věří, ale pokud máte talent a jmenujete se Jan Svěrák, pak se z tohoto může vyklubat opravdu příjemně šílenej snímek s podobně bláznivýma písničkama a hlavně se skvělou atmosférou. Dokumentárně laděné záběry (Svěrákovo studium katedry dokumentu na FAMU se nezapřelo) dávají navíc divákovi pocit hodně blízkého pozorovatele, takže si prázdninovou náladu a život bez závazků může užít naplno:) ()
Celý film nestal ani milion, podílelo se na něm jenom 9 lidí a byl natáčen na prošlý materiál. Jan Svěrák dokázal vytvořit zajímavý experiment, aniž by mu stál za krkem tatínek. Nese to ovšem řadu neduhů. Atmosféra léta v devadesátkách má své kouzlo, nicméně některým dialogům není ani moc rozumět a ta levnost je prostě vidět. Většinou jsem se spíš nudil, ovšem provokativní mlaďoučká Geislerová je skvělá. Hlavní ale je, že díky filmu vzniklo legendární album Ppoommaallu. Buťáci by jinak nejspíš zanikli a česká hudební scéna by přišla o hodně. Já sám bych přišel o příjemné prožitky z jejich muziky. A tak pro mě má Jízda velký význam. ()
"Podívej se, jak se ta figurka hezky směje, a vy se tady hádáte" ... Mazec! Jan Svěrák je jeden z těch mála přemála českých režisérů, který snese srovnání se zahraničím a který by mohl mít úspěch i v jiných zemích. Tahle jeho absolutně pohodová road movie, kterou dokázal natočit s naprosto minimálními prostředky ale s maximálním výsledkem, je toho důkazem. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (43)
- Náklady na film boli 2,5 milióna českých korún. V tej dobe bolo považované za nemožné natočiť snímku za takú cenu. (dyfur)
- Režisér Jan Svěrák reflektoval, že "Jízda je reakcí organismu dvou lidí, kameramana Franty Brabce a mého. Přes rok jsme se patlali s filmem Akumulátor 1 a opravdu čekali, že to bude skvělý, vtipný a obrovský film a ono... Lidi na něj sice chodili, dokonce to byl snad nejnavštěvovanější film roku, ale přiznejme si, taková bomba to zase nebyla a zklamání, frustrace z toho, že jsme po roce stvořili namísto slona myš, na nás zapůsobilo tak, že jsme se pustili do Jízdy jako protiléku. Po filmu, který dal tolik práce a dělali jsme ho tak pečlivě, udělat pravý opak - něco nepečlivého, nenáročného, ne za rok, ale za čtrnáct dní... Byla to vlastně hysterie." (NIRO)
- Dvojice Radek a Franta (Radek Pastrňák a Jakub Špalek) v Mazdě 626 první generace. (lskala)
Reklama