Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Akční
  • Drama
  • Krimi
  • Animovaný

Recenze (680)

plakát

Křižovatka smrti (1998) 

Jackieho první Hollywoodská áčková produkce. Jeho dřívější americké produkce byly spíše hong kongské produkce s americkými tvůrci a spoluprodukcí od amerického distributora. Tady Jackie po úspěchu Rumble in Bronx dostal důstojný rozpočet, schopné tvůrce a hvězdnějšího partnera do dělené hlavní role. Tvůrcům se podařilo zakomponovat Jackieho přes formát buddy akční komedie. Je zábavné sledovat střet kultur mezi Jackiem a Chrisem Tuckerem. Toto spojení tichého Jackieho a uřvaného Chrise funguje na výbornou. Některé momenty jsou ikonické (Jackieho zpěv). Nejvíce mě překvapilo, že Jackie zde dostane prostor předvést všechny jeho trademarky jako akrobatickou bitku s využíváním okolí v baru s kulečníkovými stoly, spojení akce a komedie, jako v bitce v čínské restauraci nebo když se snaží bránit starodávné nádoby před zničením v závěrečné bitce. Zde předvede i svůj nejdivočejší stunt v hollywoodských produkcí při pádu a skluznutí po látce, i  když zde bylo vše dokonale jištěné. Pak předvede i své schopnosti při překonávání překážek. Prostě a  jednoduše zde předvede vše, proč ho mají fanoušci rádi a je vidět že buď Brett Ratner nebo scénáristé nakoukali jeho filmy a věděli jak postavit tento film. Není to na úrovni jeho klasik, ale kam se hrabe většina hollywoodské konkurence. Navíc je zábavné poslouchat i Jackieho historky z natáčení tohoto filmu a povídání o rozdílech mezi hollywoodskou a hongkongskou produkcí. Plus je to Jackieho největší box office hit.

plakát

Mstitel beze jména (1998) 

Jedna z mých oblíbených Chanovek (běžela často v TV), a jedna z lepších v Jackieho  pozdější filmografii. Děj se točí kolem meteoritu ze kterého lze získat obrovské množství energie. Ale to není vůbec důležité. Podstatné je, že Jakckie byl součástí týmu, který ho měl ukrást, ale po zradě jedno člena týmu je jediný kdo přežil, ale ztratil paměť. Chvíli žije u domorodého kmene v Jižní Africe, a až díky japonské rallye závodnici se dostane zpět do civilizace, kde po něm jdou ti co ho zradili a také tajné služby. Who am I má výborné akční scény. Ať už je to bitka v Holandsku s dřeváky, nebo finále na střeše budovy, kde si ho chtějí podat dva pohůnci a na to je potěšení se koukat. Plus je tady finální stunt, kdy Jackie sklouzává po šikmém boku budovy. Dobrá šílenost.

plakát

Terč (1997) 

Jackie zase po nějaké době svěřil režii svého filmu Sammo Hungovi, který zde má jen jednu malinkou roli. Jackie zde hraje kuchaře s vlastním TV pořadem, který se rozhodne pomoci reportérce, která natočila střetnutí nepřátelských gangů kriminálníků a teď je pronásledována. Kazeta, na kterou vše nahrála se ocitne v rukou nic netušícího Jackieho. Oba gangy se snaží kazetu od Jackieho získat a do toho přijíždí Jackieho přítelkyně z Číny. Ta začne brzo litovat, že nezůstala doma. Mr. Nice Guy je na papíře výborná Chanovka. Je v ní spousty bitek, kaskadérských kousků a destrukce. Výborná je honička s kočárem taženým koňmi, bitka na staveništi i závěrečná destrukce. Tady je vše v pořádku a je to zábava. Problém mám spíše s dějem, který je trochu roztahaný a ne tak kompaktní a také s neasijskými herci, kteří občas přehrávají a občas mají jeden výraz. Humoru je také měně, než jsme byli zvyklí. Pořád je to ale jedna z těch lepších Chanovek, které se natáčely mimo Hongkong. Občas se mi zdá, že je to jedna z těch lepších na které se občas zapomíná, ale neprávem. Mimochodem, všimli jste si, že se Jackie v některých film do po část stopáže obklopí dívkami (zde je to jeho přítelkyně, asistentka a reportérka). Byl to takový jeho zvyk v 90. letech. Božská relikvie 2, City Hunter, Twin dragons.

plakát

První rána (1996) 

First strike je sice navěšen na sérii Police story přes postavu přímého nadřízeného z předchozích dílů, ale jinak tento film nemá se sérií nic společného. Jackie spíše parafrázuje Bondovky a drží se i jejich vyprávěcí struktury. Jackie se nejdříve vydá na Ukrajinu, kde se okamžitě zaplete do obchodu s jadernými zbraněmi. Po akční scéně na lyžích se přesuneme do Austrálie, kde má prodejce rodinu. First strike má pekelné tempo. Je to zdánlivě dáno tím, že film byl pro mimo hongkongské trhy asi o 20 minut prostříhán. Ve výsledném sestřihu běžíme od jedné akční scény ke druhé. Pro zajímavost jsem se podíval na originální verzi a ani ta výsledný dojem příliš nenapraví. Spíše byly vystřiženy některé vysvětlující scény, některé komediální scény a některé scény byly zkráceny. Nic zásadního co by výrazně změnilo tempo nebo vyznění filmu. Pokud se budeme bavit o té verzi kterou většinou známe,tak z komedie zbyly jen nějaké gagy. Pokud v něčem First strike vyniká, tak je to akce. Úvodní akční scéna na lyžích je ďábelská, s divokými kaskadérský kousky. Po přesunu do Austrálie je výborná scéna, kdy  Jackie musí utéct před dvěmi obrovskými rusáky. Není to bitka, ale spíš Jackieho akrobatické kousky. Vrcholem a nejcitovanější z tohoto filmu je bitka s žebříkem. Finále pod vodou je nápadité, ale vodní element trochu brzdí Jackieho v rozletu. Díky nezajímavému a uspěchanému ději působí First strike spíše jako sestřih akčních scén, než plnohodnotný akční film. I tak jsem poměrně spokojen, především díky prezentované akci a opět režírující Stanley Tong také není žádný břídil.

plakát

Blesk (1995) 

Podle svého životopisu měl Jackie vždycky rád auta a jeho spolupráce s Mitsubishi je notoricky známá. Dávalo tedy smysl, aby natočil film o automobilech. Navíc si léčil zlomený kotník, který si přivodil při stuntu na natáčení Rachotu v Bronxu, takže to nebylo na žádné divočiny. Jackie zde hraje automechanika, který se zaplete s kriminálníky a piráty silnic. Poté co šéfa bandy pomůže dopadnout při divoké automobilové honičce, tak se ukáže, že jeho kumpáni udělají vše pro to, aby šéfa dostali ven, včetně obtěžování Jackieho a jeho rodiny. Nejdříve zkusí vyhrožovat, ale když jim Jackie vypráší kožichy, tak se s šéfem prostřílí z vězení a rozhodnu se mstít Jackiemu. Ve filmu jsou dvě větší bitky a jedna přestřelka (které se Jackie neúčastní) a hned u první bitky je vidět, že něco není v pořádku. Kamera je občas příliš blízko, často je Jackiemu za zády a když je vidět celek, tak často není Jackie k rozpoznání. Jackie se totiž v bitkách objevuje jen sporadicky a vše za něj oddřou dublové. Výsledné bitky jsou ale nepřehledné a i když občas prosvitne něco zajímavého tak je to pořád bída (na Jackieho standarty). I druhá bitka v herně není o moc lepší. Nakonec nejlepší akční scéna je přestřelka na policejní stanici, kde Jackie ani není. Už jsem si řikal, proč se Jackie nevykašlal na akci a nenatočil film z prostředí automobilových závodů. Úvodní honička je celkem fajn. Jenže pak dojde na závěrečný závod. Ten je vysloveně mizerně natočený, chybí napětí, nemá to žádný vrchol a navíc je to celé divně zrychlené, což ničí i poslední zbytky naděje, že by Thunderbolt mohl být dobrý film. Na to, že to byla do té doby nejdražší hongkongská produkce, tak tentokrát to  bylo hluboko pod úrovní a talentem všech zúčastněných.

plakát

Rachot v Bronxu (1995) 

Rachot v Bronxu nepatří mezi Jackieho nejlepší filmy, ale pořád je to slušná zábava a povinnost pro fandy. Bitky a stunty jsou parádní. Jackie byl na vrcholu a je to vidět. Vrcholem je bitka v doupěti (skladišti??) motorkářského gangu, který si na Jackieho zasedne poté co jim pocuchá ego při bitce v supermarketu. Jackie se zde postaví celému gangu a využívá vše co zde najde, včetně lyží. V trivii se dozvíte, že její natočení trvalo 20 dní, protože Jackie musel natrénovat celou choreografii s místním týmem kaskadérů. Občas je vidět, že Jackiemu nestíhají (především v bitce se šéfem motorkářů). Nicméně, bitva ve skladišti je spektakulární. Dále scéna, kdy motorkáři Jackieho pronásledují v parkovacím domě a Jackie se musí zachránit skokem z vrcholu na požární schodiště protější budovy patří mezi top stunty v Jackieho kariéře. Celý film vyvrcholí destruktivní honičkou se vznášedlem. Spektakulární a zábavné. Problémem filmu není ani tak jednoduchý scénář, ale spíše nepřesvědčivé zvraty (třeba Jackieho proslov vůči motorkářskému gangu) a fakt, že film byl prostřihán z originální hongkongské verze (delší asi o 17 minut). Rachot v Bronxu byl jedním z prvních filmů, kde se Jackie výrazněji představil západnímu publiku a pokud se nepletu první Jackieho film v českých kinech.

plakát

Legenda o opilém Mistrovi (1994) 

Tak Jackie také sleduje filmy svých konkurentů. Když si Jet střihnul Wong Fei Hunga v Once upon a Time in China, tak Jackie se rozhodl dát si ho v pokračování Drunken Mastera. Dokonce si najal i slavného režiséra mnoha kung fu klasik, který se však nedočkal konce natáčení a Jackie si to dodělal sám. Neznám okolnosti, ale Legend of Drunken Master místy působí jinak, než jiné Jackieho filmy. Neříkám, že vážněji, ale místy jsou poměrně dramatické momenty, které Jackie jako scénárista a režisér do svých filmů moc nedává. Na druhou stranu ve filmu je spousta humoru o který se stará především postava Jackieho mámy, která je jedním z kladů tohoto filmu. A pak je tu samozřejmě akce. A jaká. Jackie evidentně chtěl natočit něco, o čem bude mluvit a dal si na ní záležet. Je jí hodně, je pestrá,  neopakuje se a je fenomenální. Suveréně nejlepší ze všech Jackieho dobových filmů. Ať už je to jeho typický opilý styl při souboji na tržišti, hromadná bitka se sekyrkovým gangem, nebo finále v ocelárně, tak pořád je to absolutní špička a nejen v Jackieho filmografii. Především finále, kde Jackie nakráčí nastylizovaný s vějířem jako Jet v jeho opusu. Nejlepší je, že Jackie neopisuje, ale zůstává pořád svůj. Možná nejlepší akční scéna v Jackieho filmografii a jeden z milníků hongkongské akce. PS: Vyhozený Lau Kar-leung va stejném roce režíroval Drunken Mastera III bez Jackieho. Neviděl jsem, ale ohlasy nejsou nejlepší.

plakát

Příběh policajta (1993) 

Předchozí Jackieho (a Sammovo) drama Heart of dragon v kinech propadlo a Jackie prohlásil, že takto ho jeho fanoušci nechtějí vidět. Proto se mu moc nechtělo, když producenti Golden Harvest přišli o pár let později s dramatem na základě skutečných událostí o únosu bohatého developera. V kinech ale zrovna byla drsnější akční dramata žádaná po mega úspěchu Lepšího zítřku a tak se Jackie nechal umluvit. Crime story je opravdu akční kriminálka bez špetky humoru. Spíše než Jackieho pěsti a kopy zde hovoří jeho zbraň. Pokud na ně dojde, tak je to úspornější, než obvykle. Film má tři větší akční scény. Úvodní únos a pronásledování únosců, kde najdeme pár zajímavých automobilových stuntů. Pak je tu přestřelka mezi policií a gangstery a Jackieho pronásledování šéfa gangsterů. Zde dostane Jackie na chvíli prostor i na svou akrobacii a klasické bitkaření. Na závěr je explozivní finále, kde se zase vyřádili pyrotechnici. Příběh samotný má vyvážené tempo (tzn. není překotný jak je občas zvykem v hk filmech ale ani nemá uspávací tempo), herci, včetně Jackieho, jsou výborní a za mě je to jeden z nejlepších Jackieho filmů. Minimálně mezi jeho dramatickými rolemi. Režie byla svěřena Kirku Wongovi, který předtím natočil několik kriminálek  a zde dodal to co od něj bylo požadováno.

plakát

Městský lovec (1993) 

City hunter není ani tak film Jackieho Chana, ale spíše Jing Wonga. To znamená totálně šílená komedie, která nezná míru a hází na vás jednu šílenost za druhou a zkuší jestli se budete bavit, nebo ne. Jing Wong je nejznámější pro jeho komedie se Stephenem Chowem a sérii God of gamblers. Zde můžete vidět jeho nezaměnitelný styl. Jackie natočil City huntera převážně pro Japonský trh, kde byla tato postava velmi populární. Předlohu neznám, ale nemyslím si, že by byla až zas tak šílená. Příběh samotný je variace na Smrtonosnou past na moři. Únosci se zmocní lodi a chtějí okrást bohaté cestující, jenže na lodi je City hunter, jeho asistentka, která je do něj zamilovaná, japonská dívka, po které Jackie pátrá, aby jí mohl dopravit k otci. Plus několik dalších barvitých postav. Následuje chaos, komedie a i nějaká ta akce, která je spíše jak z kreslených grotesek, než z filmů Jackieho Chana. Nejpamětnější je, když Jackie v bitce kopíruje Bruce Lee jehož film je promítán na plátně. Vím, že tento styl není pro každého, ale mě City Hunter neskutečně baví. Dokonce ani Jackie není fandou tohoto filmu a párkrát se o něm a jeho režisérovi údajně nepěkně vyjádřil. Jing Wong mu to vrátil ve filmu High Risk, kde Jet Li dělá bodyguarda a dabléra razmazlené hvězdě, která je inspirována Jackiem.

plakát

Police Story 3 (1992) 

V 90. letech Jackie změnil přístup k natáčení svých filmů. Místo kontroly nad většinou aspektů natáčení (od scénáře, režie a akční choreografie) předal otěže a svěřil se do rukou různých tvůrců. Režii třetího dílu Police story dostal na starosti Jackieho kamarád, kaskadér a akční choreograf Stanley Tong. Spolu natočili dalších šest filmů (i když je Jackie v některých jen ve vedlejší roli, jako třeba ve spin-offu s Michelle Yeoh). Stanley Tong přinesl do série výrazné změny. Předchozí díly se soustředili na jednu zápletku, kterou rozvíjeli, vycházely z ní komediální i akční scény (např. Jackie hlídá svědkyni v jedničce, a nebo padouši z prvního dílu obtěžují Jackieho ve dvojce). Trojka rozvíjí úvodní zápletku do komplexnějšího příběhu a kde se mění lokace. Jackie se vydává v utajení infiltrovat drogový gang, který působí jak na pevninské Číně, tak i v Hongkongu. Jsou tu pořád staří známí z předchozích dílů, včetně přítelkyně se kterou se Jackie zase snaží nerozejít, ale přibyla nová postava kterou hraje Michelle Yeoh. Ta hraje Jackieho čínský protějšek. Jackie pomůže na útěku drogovému bosovi a když se ocitnou v Jackieho údajné rodné vesnici, tak se k nim přidá i Michelle, která předstírá, že je Jackieho sestra. Společně cestují do Hongkongu, kde infiltrují drogový gang. Akce v třetí Police story je něco jiného, než jsme zvyklí z předchozích Jackieho filmů. Není zde žádná dlouhá bitka s důmyslnou choreografií. Ano, jsou zde bitky, jsou kratší a kouká se na ně dobře (úvodní ve výcvikovém táboře čínské armády, v restauraci s policií, kde se zapojí i Michelle Yeoh), ale ve třetím díle najdeme i jednu explozivní přestřelku, která by se neztratila ani v Komandu nebo ve druhém Rambovi. Legendární je i závěrečná akční scéna s několika divokými kaskadérskými kousky. Ať už je to Jackie zavěšený pod vrtulníkem, nebo skok na motorce na jedoucí vlak v podání Michelle Yeoh. Třetí Police story se narativní strukturou, tempem vyprácvění i akčními scénami blíží spíše svým americkým akčním protějškům. Stanley Tong natočil moderní akční film, který je nejpřístupnější západnímu mainstreamovému divákovi asi nejvíce ze všech Jackieho předchozích filmů a i přesto je pořád věrný hongkongské tradici akčních scén a humoru. Chemie mezi Michelle Yeoh a Jackiem funguje bezvadně a ve výsledku je třetí Police Story důstojným pokračováním této velekvalitní Jackieho akční trilogie.