Režie:
Karel ZemanKamera:
Bohuslav PikhartHudba:
František BelfínHrají:
Jan TřískaObsahy(1)
Klasik domácího trikového filmu Karel Zeman se na od 70. let začal vracet k čistě animované tvorbě. Jako inspirace mu posloužily arabské pohádky o námořníku Sindbádovi. Původně samostatné krátké snímky (celkem jich bylo sedm) později sestavil do celovečerního tvaru, aniž by potlačil epizodický charakter: líčí, jak se hlavní hrdina ocitl v zemi obrů, jak zmáhal nástrahy magnetové hory či mořského sultána, nechybí ani létající koberec. Výtvarně se Zeman pokusil napodobit styl perských a arabských miniatur. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (99)
Karel Zeman se s dětmi nepáře. Servíruje jim příšery, vypíchnuté oči i padající hlavy. Přitom však zůstává dětsky nevinný a příběhy Sindibáda podává tak výtečným a magickým způsobem, že i ve mně znovu probouzí touhu vydat se na moře a plout za dobrodružstvím. Sindibád není stoprocentní klaďas, ale přes všechny chyby má sympatické názory a trefné postřehy. A navíc je tu ona zásadní ingredience, která z velmi dobrého animovaného filmu dělá nezapomenutelnou záležitost, jenž se navždy zaryje hluboko do paměti i do srdce – hlas Jana Třísky. A ten když mluví o nejkrásnější střeše na světě, jako by promlouval skrze mé vlastní srdce. ()
Sindibád tak patologicky miluje moře a kvůli tomu se tak prostoduše vzdává všech nabytých pokladů, že bych mu z celého srdce přála slaný klystérek, aby měl milované mořské vody konečně sdostatek, dopřála bych mu jí až po krk. Zvířata všech zemí, spojte se, Sindibád je opět v nějakém průšvihu! A zvířata se spojila a opravdu s pozoruhodným odhodláním milého námořníka tahala ze všech problémů, co mu osud, náhoda, nehoda a jeho vlastní tupost nadrobily. Špatný, velmi špatný hudebník byl, kluk jeden ušatá (nebudu řešit to, jak asi zní balalajka pod vodou), ale pokud ryba zapíchnutá brutálně mezi struny, předváděla hru stejně kvalitní, jako on, asi to za moc nestálo a za tu rybu greenpeace na tebe. Pokud ale člověk nemá rejpavou, jako já zrovna teď, tak z té pohádky musí nadšeně jojikat jak malej Jarda. ()
Zemanova kresba zde evokuje obrázky jimiž byla doporvázena arbaská literatura v době svého vrcholu, což této pohádce dodává orientální a historický nádech. To je to, co jsem schopen vidět a ocenit dnes. Jako dítě jsem sníval o tom, že budu námořníkem a filmy Karla Zemana přinášely mým romantickým touhám plnohodnotné uspokojení. On definvoal moji dětskou fantazii.To platí i o tomto snímku, nic barvitějšího jsem si snad už nedokázal ani představit. Zeman bezpochyby patří mezi největší české animátory. Třískův charismatický hlas s překrásnou hudbou dopňují animovaný děj naprosto dokonale. ()
Vážně bych chtěl vidět dítě, kterému by se tahle pohádka líbila. Tedy myslím dítě současnosti. Je jasné, že byla pohádka kdysi hodně populární, ale ty času už jsou dávno pryč. Bohužel spousty zdejších hodnotitelů pochází právě z dob, kdy byla pohádka uznávána, takže se to podepsalo na celkovém hodnocení. Moje dětství bylo touto pohádkou naprosto nepoznamenané. A nechyběla mi. Absolutně se mi hnusila animace. Příběh nebyl nic moc. Jediným důvodem, proč nedávám odpad je příjemný hlas Honzíka Třísky. Jo a ještě jsem u toho neusnul. To mě velmi překvapilo. Dílo je určeno dětem a já už dítě pár let nejsem, takže moje hodnocení berte s rezervou. I když děti by šly s hodnocení nejspíš ještě níž. ()
Velmi pěkně zpracované putování námořníka Sindibáda. Hlasem Jana Třísky o svých trampotách vypráví, jako by to byly úplně běžné věci. Divák se mezitím baví a fantazie jede na plné obrátky. Nemyslím si, že by film nebyl pro děti, naopak, jde o šablonu, která se s obměnami opakuje - to je jasná rekvizita pohádek pro děti. Moje oblíbené místo je na ostrově opic, které nechtějí Sindibáda pustit, a tak je všechny opije a uteče. ()
Reklama