Režie:
Paul McGuiganScénář:
Mark MillsKamera:
Milan Peter SovaHrají:
Paul Bettany, Willem Dafoe, Brian Cox, Tom Hardy, Gina McKee, Ewen Bremner, James Cosmo, Vincent Cassel, Luke de Woolfson, Simon Pegg, Elvira Mínguez (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1380 a Anglií zmítají mocenské boje mezi církví a světskou vrchností. Mladý kněz Niccolas de Valans je nucen uprchnout poté, co se dopustil cizoložství. Na své cestě narazí na potulnou hereckou společnost, v čele s Martinem (WILLEM DAFOE), a protože je schopný, přidá se k nim. Putují do města Daremu, kde mají hrát místnímu lennímu pánovi k narozeninám. Stržený most přes řeku je však donutí, aby prošli panstvím lorda de Guse a zastavili se u jeho hradu. Přicházejí zrovna ve chvíli, kdy je město vzrušeno vraždou malého chlapce, z níž byla obviněna hluchoněmá žena. Niccolas brzy pozná, že něco zde není v pořádku. Společně s Martinem se zapletou de temné sítě zločinu a nenávisti (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Atmosférický skvost zažírající se pod kůži jako morová zima. Dokonale vystihuje, co je pro nás na středověku tak děsivé: krok mimo pevně dané místo ve společenství znamenal smrt. Film se vydává jinou cestou než jeho knižní předloha, která se nese v lehčím tónu a jde v ní o duši středověkého divadla. Té se Hra o smrti dotkne jen letmo, nádhernými střípky kulis a kostýmů potulných herců, a na pozadí zločinu rozehrává part o duši středověkého člověka. Paul Bettany ztvárnil svého kněze-uprchlíka Nicholase se směsicí křehkosti a zoufalé touhy po vykoupení. Principál Martin (W. Dafoe) je vynalézavý realista, schopný riskovat, ne pro nejistou spravedlnost, ale pro přítele. A lordu de Guise jako by z černých kudrn chvílemi vykukovaly rohy (Vincent Cassel je ďábel, to říkám pořád! :)). Zásadní scénu rozhovoru v kostele si užívá jako kočka hru s myší, s nadhledem dravého nihilisty hledá slabiny v Nicholasově víře a odhodlání. V tandemu s loňskou Black Death dokonalá volba na temný středověký maraton. ()
No, že by som bol obzvlášť nadšený sa nedá povedať. Jednak som nevedel identifikovať žáner, nedokázal som uveriť príbehu a moje predstavy o živote, správaní, reči a konaní ľudí 14. storočia sa dosť líšia od toho, čo Paul McGuigan ponúkol. Ostatné bolo v poriadku. Herci svojim výkonom vylepšovali nedostatky scenára a réžie, hudba a kulisy prispievali k ponurej atmosfére, v ktorej sa to celé odohrávalo. Určite sa film dal nakrútiť lepšie, i keď v žiadnom prípade ho nezatracujem, pretože aj v tejto podobe je lepší, ako priemerný. ()
Dovedně vykreslená atmosféra dob černé smrti v Anglii, se vší dekadencí, jež byla té době vlastní. Na druhou stranu ale poněkud jednostranný pohled na církev a šlechtu té doby. Detektivní rozměr je obohacen o morální a politické otázky, nicméně nedosahuje brilantnosti Jména růže. Scénář mi připadá, jakoby nevěděl, čeho chce dosáhnout, takže rozhodující podíl na kvalitě filmu mají excelující herci - vede Coxe a Bettanyho především Dafoe ()
Čas od času objeví se film, se kterým jste nějak nepočítali. Nijak nezapadá do všeho ostatního, co se na nás valí ze všech stran. Potom si dáte ty dvě hodinky stranou, mrknete na něj a ten pocit výjimečnosti ještě naroste. Musím říct, že dvojice Paul Bettany a Willem Dafoe fungovala jako nejdokonalejší hodinový strojek. Další bod pro evropský film. ()
Vyšetřovaní zločinu v období syrového a krutého středověku potulnými herci. Námět je originální a neotřelý a středověk je bezútěšný a uvěřitelný, stejně jako křivé obvinění chudého člověka, který se nemůže bránit - na někoho se to hodit musí. Škoda jen, že všechny klady stírá jakýsi chlad a absence jakýchkoliv emocí, tenhle film je totiž stejně vlažný a strohý, jako pověst o angličanech, připomíná mi vystydlý šálek jinak skvělého čaje Earl grey. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (6)
- Skupinka hercov sa pri táborovom ohni chce ísť na sever, ale po páde mosta sa rozhodujú, či ísť na východ, alebo západ. Ale smery svetových strán ukazujú naopak. (vander19)
- Jednu z "kľúčových" postáv vo filme mal stvárniť britský herec Jared Harris. (MikaelSVK)
- Psát levačkou byl ve středověku hřích. Bratr Simon Damiens se to naučil, když se na něj zrovna nikdo nedíval. (akisha)
Reklama