Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Ralph Fiennes, Juliette Binoche, Willem Dafoe, Kristin Scott Thomas, Naveen Andrews, Colin Firth, Julian Wadham, Jürgen Prochnow, Kevin Whately (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Láska nezná hranice a ve vzpomínkách je nesmrtelná. Ralph Fiennes v titulní roli amerického filmu, oceněného devíti Oscary... Román Michaela Ondaatjeho "Anglický pacient" (1992), vyznamenaný po svém vydání ve Velké Británii prestižní Bookerovou cenou, jakoby se vzpíral filmovému zpracování. Příběh velké lásky a zrady, zasazený do konce 30. let a do doby 2. světové války, je vyprávěn v několika časových rovinách a v poměrně složité flashbackové struktuře. Těžce zraněný „anglický" pacient (nazývaný tak proto, že byl vytažen z hořícího britského letadla) neví, jak se jmenuje, ani si nic nepamatuje ze své minulosti. Když jsou ostatní ranění převezeni, zůstane znetvořený muž v opuštěném a vyrabovaném klášteře spolu s kanadskou ošetřovatelkou Hanou, která se o něho stará a snaží se s ním komunikovat. Muž, který o sobě tvrdí, že se jmenuje Lászlo de Almásy, postupně odhaluje události, jež začaly před válkou v Egyptě, kde pracoval pro Královskou geografickou společnost při mapování Sahary, a pokračovaly až do června 1942, kdy Angličané opouštěli Tobruk. Jeho milostný vztah k manželce kolegy Katharine se prolíná s osudem Hany, která trpí utkvělou představou, že všem svým blízkým přináší neštěstí a má strach o sikhského poručíka Kipa, s nímž se sblížila a jemuž hrozí neustálé nebezpečí při odstraňování nevybuchlých min. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (468)
Povedené dílko o lásce a drtivém životě člověka, který je zohaven po pádu letadla a žije jen vzpomínkami. Pěkné výkony Ralpha Fiennesa, Juliette Binoche (naprosto zasloužený Oscar), Kristin Scott Thomas a Williama Dafoa. Výborná režie do té doby nepříliš známého Anthony Minghella, který Oscara získal zaslouženě, ale určitě bych nedal Oscara za nejlepší film. Místami romantické jindy zase smutné, ale rozhodně je to krásný film. Nebýt to až tak moc natahované, tak neváhám a dám pět hvězdiček, ale bohužel možná až po druhém shlédnutí. Na závěr bych ještě chtěl pochválit hudbu Gabriela Yareda, která není to nejlepší co jsem ve filmu slyšel , ale rozhodně neurazí. ()
V předčasně zesnulém Anthony Minghellovi ztratila světová kinematografie jednoho z mála svých vyvolených básníků osudové lásky. Již tehdy zralý tvůrce-čtyřicátník patřil k té skupině umělců, pro něž válečné téma jako forma mezní situace lidské existence zůstává podřízeno síle citu-lásky individua, jedince i uvnitř velkých skupin obyvatelstva. Skutečnost, že jeho hrdiny jsou mladí lidé prožívající plně své životy, je dalším charakteristickým prvkem jeho nezaměnitelné tvorby. Dvojí rovina kompozice mu umožňuje zasvěceně pronikavé vhledy do nejtajnějších skrýší lidského nitra. Válka, zhoubná ve svém bezprostředním působení, je v mikroměřítku ještě strašnější. Nejednoduché se stává ještě složitějším, nesnadné nezvladatelným. Nepravděpodobnost nedějového děje je ve skutečnosti vlastně až šedě realistická. V oficiálních líčeních válek na tyto situace není místo; teprve po letech, když vychladnou vášně, smysly se zklidní a vzbouřený rozum se podvolí moudrosti nadhledu a všelidského rozměru, vysvitne plný dosah způsobených nevratných škod a ztrát. I těch, na něž si nelze sáhnout a jež není možné změřit. Kamera, která do lidského nitra promítá neopakovatelné přírodní krásy tuniských i italských exteriérů, a precizně slazené výkony skvělých herců, mezi nimiž vynikají kromě Juliette Binochové i starší z obou Finniesů Ralph a zejména pro mne zcela neznámá Kristin Scott-Thomasová, je vyvažována scénářem, který stačí do milostného rukopisu zachytit i klasické epizody válečného života (bombové scény zpod mostu a pomníku na anonymním náměstí neznámého italského městečka). Celek, který z toho všeho vzniká, je nezodpovědně drzý: dovoluje si s cynismem přímo patetickým tvrdit, že láska je víc než soulož-sex, že je cit nadčasový a mocný, cit jímající, cit všepohlcující. Že je nezničitelná. Osobně patřím k těm nevyléčitelným romantikům, kteří této nehoráznosti dávají nekriticky za pravdu. Myslí si dokonce, že život by bez ní byl nepoměrně chudší a šedší. ()
|| Scenár: Anthony Minghella / Michael Ondaatje (Novela) | Hudba: Gabriel Yared | Produkcia: Saul Zaentz | Distribúcia: Miramax Films | Rozpočet: 27 miliónov $ | Tržby: 231,976,425 $ | Ocenenia: Oscars - 9 výhier: Film, VR Juliette Binoche, Réžia, Kamera, Výprava, Kostými, Zvuk, Strih, Hudba. 3 nominácie: HR Ralph Fiennes, HR Kristin Scott Thomas, Scenár A. Golden Globes - 2 výhry: Film - Drama, Hudba. 5 nominácií: Réžia, HR Kristin Scott Thomas, HR Ralph Fiennes, VR Juliette Binoche, Scenár || Síce stopážovo prepálený klenot, ale i tak čarovný a dobrodružný. Na 9 sošiek to možno neni, ale raz sa to vidieť určite oplatí, minimálne kôli skvelým hercom a nie tak úplne tradičnému príbehu. 80% | FullHD, THX, EN DTS | ()
Další z klenotů kinematografie. Tento film obsáhl úplně všechno, co mám rád. Archeologii, válku, neuvěřitelný příběh, Afriku, fantastickou hudbu.... A aby toho nebylo málo je obsazen mými TOP herci. Ano, asi je to namícháno tak aby se to líbilo a já se rád nechal chytit. O tom ale filmy jsou. Pro mně opravdový skvost. ()
Tenhle film na mě působí jako jakýsi prequel k Návrat do Cold Montain (který se mi opravdu líbil). Aby ne, stejný režisér, podobný příběh a skvělé obsazení. Nicméně tohle je další případ toho, kdy stopáž filmu ublížila a to hodně. Navíc, ne, že bych chtěl nějak hanit výkon Juliette, ale nechápu, kde zrovna ona vzala Oscara. U Kristin Scott Thomas bych to pochopil, ta hrála naprosto senzačně, ale nevím, na ploše, kterou tyto dvě dámy měly, na mě zapůsobila více Kristin. U mužů u mě vede fenomenální Fiennes (taktéž škoda, že zrovna on nedosáhl na Oscara), za ním Dafoe, pak Andrews a Firth. The English Patient je krásný romantický film, o tom žádná. Ale kdyby se zkrátil o takovou půlhodinku, byl by to i dokonalý romantický film. 80 %. ()
Galerie (53)
Photo © Miramax Films
Zajímavosti (40)
- László Almásy je skutečná postava. Byl maďarským šlechticem, narodil se v roce 1895 a zemřel 1951. Byl pouštním výzkumníkem. Zemřel na úplavici. Příběh filmu tedy není založen na skutečné události, pouze některá jména s některými fakty jsou shodná či podobná. (cheyene)
- Naveen Andrews a Kevin Whately se kvůli filmu museli učit jezdit na motorce. (novoten)
- Před začátkem natáčení si Anthony Minghella poranil kotník. Většinu natáčení proto strávil se sádrou a berlemi. (novoten)
Reklama