Reklama

Reklama

Ve stínu upíra

  • Velká Británie Shadow of the Vampire (více)
Trailer

Obsahy(1)

V roce 1921 natáčí F.W.Murnau (JOHN MALKOVICH) první filmovou verzi románu Dracula, ale protože nedostává povolení ke zfilmování od vdovy po Bramu Stokerovi, autorovi díla. Pozmění jména postav, dějiště příběhu a natáčí snímek pod názvem UPÍR NOSFERATU. Do titulní role obsadí herce Maxe Schrecka (WILLEM DAFOE), jehož chování se zdá ostatním členům štábu velice prapodivné. Murnau Schrecka hájí tím, že údajně používá hereckých postupů metodika Stanislawského, které jsou založeny na intenzivním se vcítění do role. Záhy však všichni zjišťují, co se skrývá za hrůzným Schreckovým herectvím. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (229)

Davies182 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavý pohled jednoho režiséra na to, jak se asi natáčel nejslavnější upírský film všech dob... Strašidelné, překvapivě velmi snadno uvěřitelné (hlavně spaní v rakvi, brrr) a především notně atmosférické. Willem Dafoe přímo démonický! Při finální scéně v ložnici mne polil ledový pot a zároveň jsem téměř plakal dojetím. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tenhle film me nikdy moc nebral, patrne z toho duvodu, ze jsem ho videl jen dabovanej v televizi bez znalosti Nosferatu. Oboje se ted zmenilo, Nosferatu uz sem videl a film jsem si pustil v originalnim zneni a i kdyz ani tentokrat me to vylozene neoslnilo, urcite se mi to libilo daleko vic. Film totiz funguje i jako slusne atmosferickej horor, tak jako "dokument" o nataceni Nosferatu. Pricemz nektery zabery skutecne jak kdyby z Nosferatu vypadly. Jinak film stavi hodne na hercich, paradnim Malkovichovi a radne uchylnym Dafoeovi, ale u nej si nemuzu pomoct, Schreck to proste neni, porad vypada jen jako namaskovanej uchylne koukajici Dafoe. Celkove slusne atmosfericka zalezitost s dementnim koncem za lepsi 3*. ()

Reklama

DaUr 

všechny recenze uživatele

Pokud jste neviděli původního Nosferata, Shadow of the Vampire vám toho řekne hodně málo. Přelomový snímek ze dvacátých let si však přímo říká o podobnou "rekonstrukci", která přiblíží dnešnímu divákovi situaci, ve které se nacházeli filmaři oné doby, kdy filmový průmysl teprve začínal vznikat. Zaznamenaný fakt, že tehdejší režiséři byli fetující maniaci a herci "stanislavského" školy skuteční upíři, je nejpíš lehce přehnaný, ale ideálně dokresluje atmosféru, kterou členové štábu při natáčení zažívali. ()

movieband 

všechny recenze uživatele

Pocta Nosferatovi. Malkovich je skvělý herec a posedlost dokonalostí mu člověk věří až za hrob. Dafoe? Ne tak děsivý jako Schreck. Ale určitě stejně nepřirozený a animální jako Nosferatu. Atmosféra je hutná a nekompromisní, stejně jako Murnauova vidina jeho zpodobnění Draculy. Herecký koncert, který i přes občasnou monotónost, určitě stojí za svůj čas. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Film, který si v plnosti a ve vší hloubce vychutná především znalec Murnaova veledíla Nosferatu. Scénář Stevena Katze je neobyčejně zasvěcený a staví dramatiku příběhu na jedné z možných intrepretací klasického expresionistického filmu – jako metafory filmového vampírství. O tom svědčí hned několik scén: Grétina slova o tom, že jí kamera vysává duši, Orlokovo fascinované hledění na ubíhající film, jeho slova o tom, že Murnau je stejný jako on a především naprosto strhující závěr, ve kterém už si divák nutně klade otázku, kdo je vlastně tou život vysávající stvůrou, zda je to brilantní Daniel Dafoe v kůži prastarého hraběte, nebo démonický John Malkovich v kůži muže za kamerou. Za kamerou, mimo níž přestávají věci existovat a v jejímž obskurním oku přežívají obrazy, kterým vysála život. Tyto myšlenky jsou Merghigem uchopeny dovedně a přeneseny do filmu se vší plností a provokativností. Za poněkud horší považuji střední pasáž filmu, která působí zmateně a nesoustředěně, zacykleně a místy bohužel jaksi prázdně. Je tu však stále přítomný černý humor, o který se stará fakt, že Murnauův štáb považuje Orloka za fanatického příznivce Stanislavského metod. Určitý cynismus, který to generuje v každém záběru z placu, je neodolatelný. Ve stínu upíra tak dovedně prolnulo mystifikaci, nadsazenou autbiografii (o "Herr Doktorovi" jako osobnosti film říká hodně, otázkou je, zda pravdivě... :o)), vizuálně dokonalou citaci Nosferata a tím pádem i jakýsi intelektuální horror. Navzdory všem výtkám jsem na konci zůstal konsternovaný. Tohle je velký film, který mnohé pije ze stínu své předlohy. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (9)

  • Poté co producenti snímku Spider-Man viděli Dafoeho výkon ve filmu Ve stínu upíra, obsadili jej do role Green Goblina. (Hal_Moore)

Reklama

Reklama