Reklama

Reklama

Stalo se jedné noci

  • USA It Happened One Night (více)
Trailer 1
USA, 1934, 105 min (Alternativní 101 min)

VOD (1)

Svéhlavá milionářská dcera a cynický reportér stavějí a bourají zdi Jericha... Romantická komedie Stalo se jedné noci patří dnes už do zlatého fondu světové kinematografie. Jednoduchý příběh zhýčkané milionářské dcery (Claudette Colbertová), která se na svém útěku od rodiny setkává s prostým reportérem (Clark Gable), překypoval vtipnými dialogy i přesnými sociálními postřehy, ale především nabídl v době vrcholící hospodářské krize divácky vděčné téma lásky, která zdolá navenek nepřekonatelné překážky třídních rozdílů. Jeho předlohou byla povídka "Noční autobus" Samuela Hopkinse Adamse, uveřejněná v srpnu 1933 ve známém časopisu Cosmopolitan. Film získal v historii poprvé všech pět hlavních Oscarů. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (160)

novoten 

všechny recenze uživatele

Clark Gable je fascinující, Claudette Colbert přesně naopak. Když je švihák Peter opilý, když provokuje nejbližší osobu, ale hlavně když stopuje (i po tolika desítkách let neskutečně vtipná etuda), nesleze mi úsměv z tváře. Když se herecky snaží jeho ústřední partnerka, je mi trapně, ať už se pokouší o humor nebo hrát na vážnou notu. Scénář mi navíc tuhle rozporuplnost moc neulehčuje, když dokáže předvést jednou za půl hodiny dokonalý gag, ale třeba poslední dvacetiminutovku natahuje doslova nesnesitelně. Tahle zlatá klasika zkrátka zůstala pořádný kus ode mě. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Staronovou potíží filmové klasiky ať počátků němého nebo zvukového či barevného hraného filmu je, jak se na ni dívat. Film není jen umění, ale také řemeslo a - řeklo by se - kusová výroba svého druhu. To řemeslo objevit, vymezit, naučit se mu a integrovat ho do palety vlastní poetiky jako základu původního uměleckého typu a občas i převratné koncepce rozhodně není snadné. Pro současného diváka je celá věc ještě více znesnadněna. Není-li jaksi přirozeně vlečen svou opalizující nostalgií, v níž vše, co je starobylé a starožitné, je krásné už proto, že tu patinu zkrátka nelze přehlédnout, má na vybranou dvě možnosti. Tou první je relativně méně nesnadný a více dosažitelný technický prézentistický pohled, který do kvality zařazuje automaticky všechno, co vzniklo po r. 2000 (1990, 1980, 1965, zpravidla tak, že byl-li jsem v té které době mladý, znamená to, že s mým životem začaly i lidské dějiny, mezi tím i žbrblavá drobnost zvaná film), tou druhou snaha více vidět film jako dílo, které je produktem doby svého vzniku, jež čas od času a případ od případu tuto hranici určitým způsobem překonalo. To je i případ rozkošné patiny STALO SE. Červenoknižní téma má slibnou, na svou dobu téměř avantgardní psychologii postav, pojednává o skutečném tématu a usiluje - i podle mě - s úspěchem o prolomení tohoto svazujícího korzetu dobové machy a konvence. V továrně na sny šlo tehdy jako dnes o doslova snový úspěch. O sen, který stále zůstává pozoruhodným diváckým zážitkem. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Vyborny film od reziserskeho velikana, akym Capra nepochybne bol. Milionarska dcerka Claudette Kolbert je na uteku, a nasleduje ju novinar v podani Clarka Gable-a /Gone with the wind, Run silent, Run Deep/. Obaja - aj Gable aj Claudette Kolbert vedeli hrat, ba dokonca Gable dostal Oscara za film. No a mne ako diviakovi ostava len jedno : sadnut na prdel a nechat sa unasat krasnou filmovou jazdou s doslova vybornou reziou : 100 % ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Capra jako obvykle naivní a jako vždy působivý. Prostě to uměl. Klasickou ukázkou jeho režie je podle mě scéna, kdy celý autobus pospolitě zpívá, baví se a v té chvíli se lidé, kteří se neznají a jen náhodnou jedou spolu, najednou propojí do přátelského, byť prchavého společenství. Pak se dá uvěřit náhlé starosti všech o ženu, která z hladu omdlela i tomu, že jí Ellen dá všechny peníze, co mají a Peter se tomu ani moc nebrání.____ Film je pravzorem stovek pozdějších romantických snímků, které ale většinou tomuto prastarému nesahají ani po kotníky (s čestnými výjimkami jako jsou například Prázdniny v Římě). ____ Jednoduchý příběh má mocnou oporu v hereckých výkonech a především dialozích ústřední dvojice, která si ze sebe většinu společné cesty utahuje, což jim nebrání věrohodně zahrát i cudně vášnivé scény (Gablův "striptýz", chvíle kdy ji na seně jen s velkým přemáháním nepolíbí). ____ Takový film by dnes nebylo možné natočit, podle současného pohledu je to totiž genderově zcela špatně. Gable i Colbertová jsou prototypy muže a ženy, jak je už téměř nepřípustné je zobrazovat. Ona náladová, nelogická, zhýčkaná a roztomilá, on ironický, mužný, rázně jednající a starostlivý. Ellen ho baví svou dětinskostí a rozmary, Peter se o ni dospěle pečuje a tahá ji z průšvihů (a dokonce jí i zapíná knoflíky na svetříku). Je chlapem, o kterého se dá opřít, ale je zároveň tím, kdo vše řídí a určuje, což ona bez výhrad akceptuje. S drobnou poznámkou pod čarou, kterou si Peter neuvědomí, Ellen ho dokáže (řekněme "ženskými zbraněmi") nenápadně vmanipulovat, kde ho chce mít.____ Není to partnerství ve smyslu "budeme o všem rozhodovat společně", ale vztah založený na přijetí ženské a mužské role. Pokud je takový muž zahraný C. Gablem, působí to hodně přitažlivě. Zvlášť když to celou dobu hraje tak, že je přímo hmatatelné, jak ho štve, že se o tu dívku nedokáže postarat tak, jak by chtěl. ___ Znepokojující je ale Peterův zjevný sklon k řešení konfliktů násilím (výhružky, napřahování ruky a plácnutí na zadek). To je důvod, proč už se ke klasickému nastavení rolí nikdy nevracet. /29. 12. 12./ ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Tak šíleně nezáživné, jak jenom pokus o romantickou komedii může být. Jakákoli ocenění jsou totálně mimo mísu. Mimo byli i páni akademičtí porotci, když nechají zvítězit nic neříkající romantickou komedii. Po 10 minutách sledování každý divák nepochybuje o tom, jak to celé skončí. Samozřejmě jsem neočekával, že mi od samé zábavy vybuchne bránice, ale alespoň jedenkrát, jsem se během filmu usmát chtěl. Obě postavy se mi během 10 minut naprosto znechutily a do konce stopáže jsem si k nim nenašel cestu. Naprosto prvoplánová sračka s nudným, předvídatelným a především (v době vzniku možná ještě ne), ale dnes již stotisíckrát ohraným příběhem (kopírky zasrané) o dvou existencích, které se k sobě vůbec v ničem nehodí, a přesto se do sebe bláznivě zamilují. Takže člověk 100 minut sleduje, jak se totálně uměle a zcela vykonstruovaně jakože dobírají a popichují, až nakonec jako zjistí, že se oba vlastně celou dobu hrozně moc milují. Celou stopáž mě neskutečně sralo, že se hlavní hrdina choval k hlavní hrdince, jako ke kusu hovna, i když to byla otravná ultrapíča, tak přeci jenom měla vaginu a považuji za jaksi nedůstojné s k majitelkám vagín chovat hnusně. Všichni se tu nad tím hrozně moc bavili, takže jsem zřejmě asi jen staromódní. Já jsem člověk, který cukr nesnese ani v kávě a tady ho na mě tvůrci sypali 105 minut celé pytle rovnou do huby. V podstatě celý děj je vykonstruován stylem "cukr a bič", spousta diváků na tomto principu zřejmě vyrůstala, takže si našli ve snímku takové zalíbení. Zejména z počátku filmu jsem neskutečně trpěl. Obě dvě hlavní vykonstruované role jsou napsány naprosto debilně a něco tak debilního není možné zahrát důstojně, ani kdyby se Gable a Colbert přetrhli. Tohle nebyly postavy s plnohodnotnými charaktery, to byli dva nastrčení povrchní panáčci zaujímající ploché předepsané postoje. A podle toho to také vypadalo. Bylo to laciné i na svoji dobu. Zajímalo by mě, jakého kreténa vůbec poprvé napadlo podřadný žánr romantických komedií oceňovat. Osobně považuji čas strávený ve společnosti této nudírny za čas ztracený. Zase a znovu jsem si potvrdil, že tohle ani vzdáleně není mým šálkem kávy. Asi pochopím, že se snímek tu a tam tento film nějaké ženě zalíbí, ale pokud si najde obdivovatele i v pánských řadách, tak by se dotyční pánové měli prudce zamyslet nad svojí orientací. Slabá pohasínající hvězda. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (24)

  • Film proslul ve své době i "eroticky" odvážnými scénami. Konkrétně jde o moment, kdy Ellie (Claudette Colbert) zastaví auto za pomoci své odhalené nožky, a dále o scénu, v níž si Peter (Clark Gable) svlékne košili a nemá pod ní nátělník. To údajně zapříčinilo, že spousta amerických mužů přestala nosit nátělníky. (Cimr)
  • Režisér Frank Capra potřeboval, aby Clark Gable (Peter Warne) působil ve filmu starším dojmem. Proto nechal instalovat osvětlení tak, aby dodal jeho obličeji pár let navíc. (topesto)

Reklama

Reklama