Reklama

Reklama

Tvrdohlavá mladá Američanka Nicole Kidmanová cestuje do Evropy, kde chce najít smysl života. Nejprve odmítá několik nápadníků, ale nakonec se nechá svést sobeckým a povrchním sběratelem umění a žen Johnem Malkovichem… Píše se rok 1872 a svobodomyslná Američanka Isabel Archerová přijíždí ke své tetě a strýcovi Touchettovým do Gardencourtu na návštěvu. Chce si ujasnit své názory na život. Odmítne lorda Warburtona, který ji požádá o ruku. Rozjede se do Londýna, kam ji doprovází její bratranec Ralph Touchett, který má tuberkulózu. V metropoli se sejde se svou americkou kamarádkou Henriettou Stackpoleovou, která právě připlula do Anglie. Henrietta jí vypráví, že s ní připlul i Caspar Goodwood, který Isabel sleduje již z Bostonu. Isabel chce, aby jí dal Goodwood dva roky času. Ralph dostane zprávu, že jeho otec umírá, a s Isabel odjedou zpátky do Gardencourtu. Ralph, který je také do Isabel zamilovaný, řekne otci, že by jí rád pomohl, aby si mohla dělat, co chce. Po smrti pana Touchetta se ukáže, že odkázal Isabel sedmdesát tisíc liber. Za paní Touchettovou přijíždí její přítelkyně Serena Merleová. Isabel okouzlí její hra na klavír a s Merleovou se spřátelí. Paní Touchettová věnuje Gardencourt Ralphovi a odstěhuje se do Florencie, kde má další dům. Isabel i Merleová jedou s ní. Merleová navštíví svého známého a sběratele umění Gilberta Osmonda, jehož dcera Pansy je po smrti manželky vychovávána v klášteře. Bezcitný muž i otec drží Pansy velmi zkrátka. Merleová Osmondovi nabídne Isabel s tím, že je bohatá dědička. Osmond se zprvu zdráhá, ale později Isabel vyzná ze zištných důvodů lásku. Isabel odjede na cesty, ale stále na Osmonda vzpomíná. Když se po roce vrátí do Florencie, za Osmonda se provdá. Dozví se to Goodwood a odjede. Ralph přizná, že Isabel miluje a řekne jí, že Osmond je sobecký a povrchní. Je mu líto, že Isabel skončila v kleci. Isabel si to však nemyslí. O tři roky později se v Římě o Osmondovu dceru Pansy začne ucházet Edward Rosier. Pansy ho miluje, ale její otec nesouhlasí s tím, aby si ho vzala. Zakáže jí, aby s ním mluvila. Za nějaký čas přijede do Říma lord Warburton s Ralphem, jehož zdravotní stav se velmi zhoršil. Oba dva vidí, jak se Isabel změnila. Snaží se s Osmondem žít v míru, ale je nešťastná. Osmond se rozhodne, že získá o dvacet let staršího Warburtona pro Pansy. Využije přátelství, které Isabel s Warburtonem pojilo a chce po ní, aby sňatek domluvila. Nedojde k němu a Osmond z neúspěchu obviní Isabel. Zpolíčkuje a ponižuje ji. Warburton odjíždí do Anglie a Isabel si přeje, aby s ním odjeli všichni její známí, včetně na smrt nemocného Ralpha. Řekne mu, že je její nejlepší přítel a že za ním kdykoli přijede. Merleová se s Osmondem pohádají, Merleová mu řekne, že je špatný člověk a že se ho jeho žena bojí. Osmond jí opáčí, že to všechno byl její nápad. Na scéně se znovu objeví Edward Rosier, který prodal svoji vzácnou sbírku a doufá, že je nyní dost bohatý na to, aby si směl Pansy vzít. Osmond dá Pansy do kláštera. Isabel zanedlouho dostane telegram, že Ralph umírá. Chce odjet do Anglie, ale Osmond ji nechce pustit, vyhrožuje jí a psychicky ji mučí... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (62)

sona123 

všechny recenze uživatele

Je to film typu Nebezpečných známostí, též s démonickým a nehodným Malkovichem, kterému ale dobové kostýmy víc než sluší. Pak je tu alabastrová Kidmanová, která je tradičně bezchybná a mladičký Bale. Mno, a taky příběh vášní a intrik a velkých lásek a krásných kostýmů. Není to příběh prvoplánově líbivý a lákavý, je odkrývající i tu druhou stránku, která je za staženými korzety a vyčesanými účesy a je to příběh o složitosti lidské duše, která dokáže někdy velmi překvapit. Stojí za shlédnutí. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,ČO PRE TEBA PREDSTAVUJE BOHATSTVO?" ,,BOHATÝ JE TEN, KTO DOKÁŽE VYHOVIEŤ NÁROKOM SVOJEJ PREDSTAVIVOSTI." __ Na základe prvého pozretia je ,,Portrét dámy" uťahané, nezáživné dielo bez potrebných dramatických momentov, ktoré sa vzhľadom na pomerne časté zložito prednesené dialógy a myšlienky od neho očakávajú. Na druhej strane disponuje precízne zvládnutou výpravou, kostýmami, precitenými hudobnými melódiami a nádhernou kamerou vytvárajúcou niekoľko naozaj pamätných momentov (príchod kočiara do Florencie), na ktoré nestačia tvorčie schopnosti režisérky. Takáto nevyrovnaná kombinácia mala za následok môj opakovaný útlm a mikro/makro spánok počas zbytočne výdatnej 140 minútej stopáže. A práve opakované prehratie oných spánkom poznačených scén mi pomohlo k tomu, aby som sa na film pozrel z iného pohľadu, lepšie porozumel niektorým veciam a zauvažoval nad tým, aby som mu niekedy v budúcnosti dal príležitosť zdvihnúť jeho priemerný kredit. Okrem toho tiež zdvíham ruku v skupine užívateľov, ktorým film - nielen pre účasť Johna Malkovicha - ale tiež pre podobnosť zápletky pripomenie dejovo predsa len prepracovanejšie ,,Nebezpečné známosti" . Nuž a úvodná titulková sekvencia zasadená do súčasnosti ostáva pre mňa záhadou. (1081. hodnotenie, 51. komentár k filmu) ()

Reklama

belldandy 

všechny recenze uživatele

Rozhodnutím natočit film podle literární předlohy Henry Jamese se Jane Campion-ová vrhla na nebezpečné pole filmových adaptací. Portrét dámy trpí všemi nedostatky pro tyto adaptace typickými. Filmové médium si vynucuje dramatické zjednodušení příběhu, což se logicky dotkne čtenářů knihy. Citlivé motivační pohnutky v jednání postav se stávají ve filmu mnohem méně srozumitelnými a průměrný divák je proto pochopitelně zmatený. Film je také poznamenán dalším jevem typickým pro filmové adaptace: Režisér se buď může otrocky držet předlohy a tak riskovat, že bude obvinět z nedostatku invence. Nebo se pokusí příběh někam posunout a nově interpretovat, ovšem pak hrozí, že mu bude vyčitáno pokřivení klasického díla. Jane Campion -ová zůstala někde napůli cesty. - Její film se skutečně jemným až portrétním způsobem snaží vyjádřit vnitřní zápas ženy mezi touhou po svobodě a touhou (p)oddat se. Příběh je zároveň jakousi parafrází na Nebezpečné známosti (Isabel = madam se Tourvel, Madam Merle = Madam de Marteuil, Osmond = Valmont, Pansy = Cecil). Na rozdíl od paní de Tourvel není však hlavní hrdinka pouhou pasivní obětí. Její podlehnutí a pád je zapříčeněn i vlastními chybami, jakýmsi osudovým, přímo geneticky zakódovaným předurčením. Její odpor k přijetí všedního života manželky, hledání čehosi vyjímečného - to vše ji nakonec nezíská svobodu, ale naopak vžene do spárů nejdémoničtějšího z mužů v jejím okolí. Řešení Isabelina dilematu nám zůstane autor dlužen. Zůstává nejisté, zda-li takové řešení vůbec existuje. ()

milancecil 

všechny recenze uživatele

Skvělý dobově laděný příběh, spíše intimně komorní, s velmi pečlivým provedením, jak v celku i v téměř zanedbatelných drobnostech, tak působivě je v každém záběru vykreslený portrét mladé dámy, Američanky Isabel žijící v reáliích tehdejší movité společnosti, nemá vzhledem ke svému společenskému postavení žádné jiné poslání, než jak být co nejlépe provdána, je velmi půvabnou ženou, ale v citech navenek odtažitá až chladná, o to více poutá pozornost mužů, různého věku, postavení a vlivu, ona je však tvrdohlavě k jejich snahám o dvoření odmítavá, až její vlastní svéhlavost a zamilovanost jí dovede k uzavření sňatku s mužem, o kterém si zaslepeně myslí, že je pro ní právě ten nejlepší, ten vysněný, až běh dalších událostí jí bohužel odhalí velmi trpkou skutečnost, jak prohnanou intrikou ona byla do manželství s ním lstivě vmanipulována, poznává kdo jí naopak celou tu dlouhou dobu vroucně a nezištně miloval, k čím citům ona byla tak hloupě slepá, krásné, smutné a poučné. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Knihu Henryho Jamese The Portrait of a Lady mám na snadno dosažitelném místě několik desítek let, vpradě skoro padesát, protože jsem si ji koupil ještě za studií. Ale pokaždé, když si chci číst Jamese sáhnu po Aspernových listinách, Co všechno věděla Maisie či Utahování šroubu či něčem jiném, menším. Teď už vím, že si tuto knihu nepřečtu nikdy. Tento film mi ji dokonale vytěsnil. Nicole Kidmanová byla v roli Dámy vynikající a pohled na ni okouzlující (o Malkovichovi bych to netvrdil). Kostýmy, odvážná kamera (která chtěla působit spíš konvenčně) a režie, to jsou další příznaky úspěchu. U všech filmových adaptací Jamesových románů je něco nepřevoditelného, zda je tomu tak i zde se nedozvím, a tak snad proto dávám plný počet hvězd. Tím se ovšem nevyhýbám kritice belldandy: Režisér se buď může otrocky držet předlohy a tak riskovat, že bude obvinět z nedostatku invence. Nebo se pokusí příběh někam posunout a nově interpretovat, ovšem pak hrozí, že mu bude vyčitáno pokřivení klasického díla. Jane Campionová zůstala někde napůli cesty. - Její film se skutečně jemným až portrétním způsobem snaží vyjádřit vnitřní zápas ženy mezi touhou po svobodě a touhou (p)oddat se.. Také mě napadlo, co by se s tímto filmem stalo, kdyby hlavní role hráli jiní herci. U Malkoviche by to asi moc nevadilo, kdyby však Kidmanovu zastoupila jiná herečka, byl by to možná úplně jiný film. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (2)

  • Jane Campion a Stuart Dryburgh prispôsobili farebnosť snímky dospievaniu hlavnej hrdinky. Isabel (Nicole Kidman) je na začiatku tvrdohlavá idealistka, vtedy obrazu dominujú svetlé tóny zelenej či žltej farby počas jej pobytu v Anglicku. Keď jej učaruje Osmond (John Malkovich), ktorý je rýchlozhohatlík, dominujú teplé farby červenej či oranžovej. O niekoľko rokov neskôr, keď je Isabel za Osmonda nešťastne vydatá, farbám prevláda svetlomodrá. V záverečnej scéne, keď sa vráti do Anglicka, čo pripomína úvod, je však Isabel plná výčitiek a premýšľa nad budúcnosťou. Scény komponujúce zasneženú krajinu, sú ponorené do modrej farby, čo odkazuje, že ju stále prenasledujú spomienky na jej nevydarené manželstvo. (Biopler)
  • Shelley Duvall se kvůli své roli učila italsky (Pumiiix)

Reklama

Reklama