Reklama

Reklama

Strašák

Trailer

Na prašné silnici kdesi na jihozápadě se potkají dva tuláci. Propuštěný trestanec Max (Gene Hackman), který má rád teplo (a proto má na sobě několik vrstev svetrů) a taky hospodské rvačky, kvůli nimž se často dostává do konfliktu se zákonem, a bývalý námořník Lion (Al Pacino), křehký důvěřivý mladík, který cestuje za svým dítětem, jež nikdy neviděl. Oba muži spojí své síly a cestují ve dvojici, stopem, na nákladních vlacích, jak se dá. Nejdřív do Denveru za Maxovou sestrou, pak do Detroitu za Lionovou ex-manželkou a nakonec do Pittsburghu, kde má Max našetřené peníze a hodlá si za ně otevřít umývárnu aut. Jejich tragikomická anabáze za štěstím v netečném světě má však víc zákrut, než oba předpokládali. Nakonec to nejcennější, co na své cestě získají, je vzájemné přátelství... Snímek Strašák (1973) režíroval bývalý fotograf Jerry Schatzberg (nar. 1927), jenž předtím zaujal působivým portrétem narkomanů Panika v Needle Parku. Do hlavních rolí obsadil nastupující herecké hvězdy Hackmana a Pacina, kteří se mu odvděčili mistrovskými výkony, překonávajícími i slabší místa v původním scénáři Garryho Michaela Whitea. Film měl svou mezinárodní premiéru na MFF v Cannes, kde byl oceněn Zlatou palmou (ex aequo s britským snímkem Námezdní síla). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (178)

salalala 

všechny recenze uživatele

Pro mě je ten film přesně na pomezí tří až čtyř hvězd. Na jednu stranu má oba výborné představitele Hackmana a Pacina, jejichž výkony jsou skutečně úchvatné a místy berou dech (hlavně kreace tehdy méně známého Pacina). Pak je tu ale až moc roztříštěný příběh, který je spíš epizodický a nedrží moc u sebe. Na můj vkus nechal Schatzberg všem až příliš volnou ruku a někdy jsou jejich improvizace až lehce za hranicí mého vkusu. Film taky postrádá nějaký emotivní náboj. Jsou tu dvě opravdu silné a těžko zapomenutelné scény - pokus o znásilnění a následná odplata a samotný konec. Mezi tím se ale děj hrozně táhne a hlavně začátek je místy dost úmorný. Být režisér, přitlačil bych i na atmosféře, protože ta mi tu trošku chyběla. Má to být depresivní a bezvýchodné, atmosféra tomu bohužel moc neodpovídá. Líbil se mi ale dost kritizovaný konec, který je sice otevřený, ale realistický. Vzhledem ke všem těmhle faktům nakonec dám nižší hodnocení, abych měl rezervu pro případné další zhlédnutí. 65% ()

zette 

všechny recenze uživatele

Film, ktery stoji na hereckych vykonech dvou velikanu svetove kinematografie. Zaujala me spise postava Maxe v podani Hackmana. Vyborna je i atmosfera, ktera nam ukazuje Ameriku 70.-let, kdy tato doba z filmu doslova sala... Podobnych road movie se uz ale natocilo nespocet a Strasak, krome vyse zmineneho v nicem nevybocuje z prumeru. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Dlouho byli pryč a teď se vrací. Do světa, který o ně ztratil zájem. Pomalé, konvenčně zrežírované drama, jakých koncem 60. a začátkem 70. let, kdy se Hollywood začal zajímat o reálné dění „tam venku“, vzniklo mnoho (Lidé deště, Půlnoční kovboj, Malé životní etudy…). Zaujmou především výkony dvou herců na vzestupu, z nichž oba měli těsně po svých průlomových rolích (Francouzská spojka a Kmotr) a přesto se pustili do takto skromného, byť herecky vděčného projektu. Hackman po finančním neúspěchu Strašáka prohlásil, že se bude nadále soustředit na komerční projekty. Pacino nejspíš nic takového neřekl, ale z jeho filmografie je zřejmé, že zvolil tutéž cestu. 75% Zajímavé komentáře: kleopatra, Rob Roy, reiser ()

Davson 

všechny recenze uživatele

Tak trochu neprávem zapadlý a opomíjený film, který však snese srovnání s nejvěhlasnějšími snímky své doby. Přímo se nabízí srovnání s dřívějším oscarovým Půlnočním kovbojem. Strašák je mu podobný jak tématem výjimečného přátelství mezi dvěma zcela odlišnými lidmi, tak zvláštní atmosférou, která dokáže být příjemná až optimistická, i přestože se jedná o smutný příběh. Schatzbergova civilní režie je tak suverénní, že film působí svěže i po čtyřiceti letech bez známek zestárnutí. A protagonisté ústřední dvojice jsem bezpochyby výteční, jak zupácký, nedůvěřivý a rvavý Hackman, tak Pacino v roli tak trochu naivního prosťáčka. Herec, který se rok předtím proslavil rolí mafiánského kmotra tu předvádí pro mě až neuvěřitelný, jemně komediální výkon. Scéna s "krádeží" kabelky v obchoďáku je prostě fenomenální. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Ta zdlouhavost a "civilnost" mi nevadila ale nemůžu se ubránit dojmu, že to je další film, který byla větší zábava natáčet, než na něj později koukat. Nechat diváka na konci viset v prázdnotě uprostřed dramatické situace, to zavání znouzectností a osobně mě to trošku nasralo. Celkový dojem by napravil možná jen Scarecrow 2 natočený dnes se 70.letým Pacinem a 80.letým Hackmanem :D Dva staříci a krachující myčka-to by byl panečku biják. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (7)

  • Gene Hackman prohlásil, že role Maxe Millana v tomto filmu je jeho vůbec nejoblíbenější ze všech rolí, které kdy dostal. (D3VIL)
  • Ve scéně, kdy jsou Max (Gene Hackman) a Lion (Al Pacino) vyhozeni z kuchyně, kde žádali o práci, Liona polije jeden z kuchařů vodou. V dalším záběru, když dvojice odchází, má však Lion košili suchou a následně zase mokrou. (Marator)
  • Když se jdou Max (Gene Hackman) a Lion (Al Pacino) na začátku filmu nasnídat do jídelny, v jukeboxu hraje píseň zpěváka Michaela Nesmithe Silver Moon. (D3VIL)

Reklama

Reklama