Reklama

Reklama

Bezúčelná procházka

  • USA Aimless Walk
Krátkometrážní / Dokumentární
Československo, 1930, 9 min

Obsahy(1)

Avantgardní film z pražské periferie – jednoduchý příběh muže, který jede tramvají ven z města, do průmyslové zóny pražských předměstí. Kamera se identifikuje s anonymním hrdinou a zkoumá atmosféru průmyslových čtvrtí a reflexi světa. Ulice, domy a siluety získávají v pohledu kamery novou estetickou kvalitu a nové, překvapivé významy. (minus)

(více)

Recenze (21)

snob 

všechny recenze uživatele

Tuze krásní černobílí lidé, kterých se netýkaly pojmy jako Youtube, EU či kabelová televize. Lidé, kteří už jsou valem všichni tuze mrtví. Lidé a jejich Praha. Lidé a jejich ne tak nesmyslně uspěchaná doba. Jak my jsme trapně pomíjiví. Tací - zaprášilo se a už se tu není. Chtělo se mi při koukání vlétnout mezi ně, zčernobílet, říct jim o Hitlerovi, o bolševicích, o skáze lidskosti, o zhovadilosti tržní ekonomiky, která trhá, netrží. A aby těch odkazů v komentářích nebylo málo, tak tu je také jeden : http://www.viddler.com/explore/Ms_Valerie/videos/337/ ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Česká filmová avatgarda se v domácím prostředí nemohla dlouho projevit v praxi, protože soukromý filmový průmysl nebyl podobným experimentům zvlášť nakloněn (u výrobců převládalo z pochopitelných důvodů komerční hledisko). Určitou podporu nalezli mezitím tvůrci ve Francii a v Sovětském svazu, kde mohli již od poloviny dvacátých let uplatňovat své myšlenky a ideály. V Československu patří mezi pionýry avantgardní tvorby významný architekt Alexander Hackenschmied, který v roce 1930 realizoval svůj pokus o impresionisticky pojatý obraz života velkoměsta pod názvem Bezúčelná procházka. Snímek obsahuje fantastické záběry a detaily. ()

Reklama

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Žiadna prechádzka nie je bezúčelná. Viem to. A vedel to aj AH... ostatne, stvoril vďaka nej síce nijak originálne, ale oneskorene prvé české avantgardné dielo potom čo o tom vyše desaťročia žvanili všetci tí tlčhubovia z Devětsilu plní krásnych rečičiek a plamenného lyrického písania, ale pomenej skutočných filmových činov. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Bezúčelná procházka upomíná na poetické kvality Machatého filmů, ale i impresi městských symfonií Jorise Ivense. Důležitým prvkem navíc je hlavní postava, která nás celou tou procházkou provází. V celkovém souhrnu velmi krásné. Jedná se o stěžejní bod celého Hackenschmiedova filmového díla, což lze docenit až po nakoukání jeho pozdějších prací. Mnohé prvky, zde anticipované, se v něm totiž odrážejí - ať jde o netypické kompozice, vychýlení kamery z osy, nebo celkovou nejednoznačnost, zde reprezentovanou motivem rozdvojení hlavní postavy na úplném konci (vzpomeňme na Meshes of the Afternoon). ()

as-minor 

všechny recenze uživatele

Alexander Hackenschmied bol najmä jedným z popredných českých reportážnych fotografov, napríklad pre časopis Pestrý týden, ktorý začal vychádzať v druhej polovici 20. rokov 20. storočia. V tej dobe bolo celkom bežné, že reportážny fotografovia inklinovali k pohyblivému vizuálnemu umeniu, respektíve k filmu. A často boli akýmisi predstaviteľmi niečoho, čo dnes nazývame nezávislými filmármi. Hackenschmied neskôr svoje filmové umenie rozvíjal aj v Amerike. Konkrétny snímok, ako už názov prezentuje je akousi bezúčelnou prechádzkou krajinou. Dnes pôsobí veľmi nostalgickým dojmom a z hľadiska dnešného kontextu môže byť vnímaný aj ako dokument, ktorý prezentuje vtedajšiu architektúru. Samozrejme z dnešného pohľadu je veľmi ťažké hodnotiť snímok z kvalitatívneho hľadiska a najmä takúto amatérsku tvorbu. Tri hviezdy udeľujem skôr za akýsi prínos vo formovaní nezávislej tvorby a za veľmi zvláštnu nostalgickú atmosféru, kde niektoré zábery pôsobili dokonca artistickým dojmom, čo vnímam v tomto prípade ako pozitívum, no niektoré naopak celkovému zážitku výrazne uberali. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (8)

  • Natáčané v lokalitách pozdĺž toku Vltavy smerom k továrňam, komínom, lúkam a prístavom proletárskeho Karlína, Holešovíc, židovského geta Libne a poľnohospodárskych usadlostí okolo potoka Rokytky. (Raccoon.city)
  • Jediným hercom v tomto filme bol František Pelikán. (Raccoon.city)
  • Autor neměl při natáčení expozimetr, proto expozici na kameře nastavoval podle svého oka. (Jurkodak1)

Reklama

Reklama