Reklama

Reklama

Bezúčelná procházka

  • USA Aimless Walk
Krátkometrážní / Dokumentární
Československo, 1930, 9 min

Obsahy(1)

Avantgardní film z pražské periferie – jednoduchý příběh muže, který jede tramvají ven z města, do průmyslové zóny pražských předměstí. Kamera se identifikuje s anonymním hrdinou a zkoumá atmosféru průmyslových čtvrtí a reflexi světa. Ulice, domy a siluety získávají v pohledu kamery novou estetickou kvalitu a nové, překvapivé významy. (minus)

(více)

Recenze (21)

MissJ 

všechny recenze uživatele

Srovnávání s Mužem s kinoaparátem mi přijde dost mimo, protože oba filmy mají úplně jinou ambici. Hackenschmiedovi nejde o to se se svým "okem" nacpat na co nejvíc míst, místo toho se zaměřuje na příběh jedné postavy. Díky tomu je její procházka pro diváka osobnější a bližší. Nejlepší moment: rozdvojení hlavní postavy a závěrečný motiv zrcadlení (inspirace tvorbou francouzského fotografa Eugèna Atgeta) - obojí bylo použito i v pozdějším Meshes of the Afternoon, které se mi líbilo o něco víc, takže hodnotím "jen" čtyřmi *. ()

snob 

všechny recenze uživatele

Tuze krásní černobílí lidé, kterých se netýkaly pojmy jako Youtube, EU či kabelová televize. Lidé, kteří už jsou valem všichni tuze mrtví. Lidé a jejich Praha. Lidé a jejich ne tak nesmyslně uspěchaná doba. Jak my jsme trapně pomíjiví. Tací - zaprášilo se a už se tu není. Chtělo se mi při koukání vlétnout mezi ně, zčernobílet, říct jim o Hitlerovi, o bolševicích, o skáze lidskosti, o zhovadilosti tržní ekonomiky, která trhá, netrží. A aby těch odkazů v komentářích nebylo málo, tak tu je také jeden : http://www.viddler.com/explore/Ms_Valerie/videos/337/ ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Česká filmová avatgarda se v domácím prostředí nemohla dlouho projevit v praxi, protože soukromý filmový průmysl nebyl podobným experimentům zvlášť nakloněn (u výrobců převládalo z pochopitelných důvodů komerční hledisko). Určitou podporu nalezli mezitím tvůrci ve Francii a v Sovětském svazu, kde mohli již od poloviny dvacátých let uplatňovat své myšlenky a ideály. V Československu patří mezi pionýry avantgardní tvorby významný architekt Alexander Hackenschmied, který v roce 1930 realizoval svůj pokus o impresionisticky pojatý obraz života velkoměsta pod názvem Bezúčelná procházka. Snímek obsahuje fantastické záběry a detaily. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Jako by někdo natočil film čistě a jenom pro mě. Hodně se mi to líbilo, asi i proto, že tyhle "bezúčelné procházky" provozuji často, rád a dělají mi v životě radost. Kdybych měl točit něco podobného, tak tam bude hodně záběrů krajin, mraků a polí. ovšem nevysvětlitelné sdělení by zůstalo stejné. A jaké že to sdělení vlastně je? Koukněte na Bezúčelnou procházku sami a jestli ani pak nebudete chápat nebo aspoň tušit, tak to asi není film pro vás. 5* ()

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Žiadna prechádzka nie je bezúčelná. Viem to. A vedel to aj AH... ostatne, stvoril vďaka nej síce nijak originálne, ale oneskorene prvé české avantgardné dielo potom čo o tom vyše desaťročia žvanili všetci tí tlčhubovia z Devětsilu plní krásnych rečičiek a plamenného lyrického písania, ale pomenej skutočných filmových činov. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (8)

  • Svůj první film natočil Alexander Hammid na amatérskou ruční kameru Kinamo, kterou mu půjčil jeho přítel Otto Rádl, překladatel, novinář a filmový kritik. (vypravěč)
  • Bezúčelná procházka byla poprvé promítána na I. týdnu avantgardních filmů v kině Kotva v Praze v listopadu 1930. Jako jediný český film v programu. (vypravěč)
  • Film bol po pár desaťročiach inšpiráciou pre tvorcov talianskeho neorealizmu aj britského civilismu či free cinema. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama