Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Po vyhlášení svaté války za osvobození Súdánu od britsko-egyptské nadvlády v 80. letech 19. století zmasakroval fanatický súdánský vůdce Muhammad Ahmad zvaný Mahdí osmitisícovou armádu pod britským vedením a pochoduje na strategické město Chartúm, ležící na soutoku Bílého a Modrého Nilu. Britská vláda premiéra Williama Gladstonea se rozhoduje vyslat do ohroženého města jednoho ze svých nejlepších generálů, Charlese George Gordona. Gordon se již dříve vyznamenal v Číně, Indii nebo Jižní Africe, jeho hlavní devizou ovšem je, že v předchozí dekádě sloužil jako guvernér Súdánu a prováděl zde mezi lidem populární institucionální reformy, omezoval obchod s otroky a rozvíjel ekonomiku. Než se ale dostane do Chartúmu, mnoho z jeho bývalých přátel se přidá na stranu Mahdího. Přesto se mu ve městě dostane počátkem roku 1884 bouřlivého přijetí. V poušti se setkává s Mahdím a pokouší se s ním dojednat mírovou dohodu, dozví se však, že arabský vůdce chce dobýt nejen Chartúm, ale i Káhiru, Mekku, Bagdád a Konstantinopol a vytvořit islámskou říši, které bude vládnout. Boj je tedy nevyhnutelný a Gordon se se svými věrnými připravuje na rozhodující bitvu... Výpravné historické drama Chartúm natočil klasik britské kinematografie Basil Dearden a podobně jako o čtyři roky starší snímek Davida Leana Lawrence z Arábie líčí klíčovou etapu života charizmatického jedince, který spojil svůj osud s arabským světem. Přestože od zobrazených událostí uplynulo více než 130 let, ve světle současného vývoje na Blízkém východě se stále jedná o dílo neobyčejně aktuální. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (66)

fragre 

všechny recenze uživatele

Náramně romantický spektákl, který má k historické pravdě (vím, že tento termín je do značné míry spekulativní) dále než Vávrova Husitská epopej. Oba hlavní sokové jsou zde idealisováni, takže z britského odborníka na špinavou práci v koloniálních válkách se stal sympaťák a mučedník civilisace, a z otylého bezskrupulózního tyrana a náboženského fanatika stal se švarný šlankovní a charismatický vůdce s jakýmsi smyslem pro fair play, který je nakonec zhnusen krvelačností vlastních bojovníků. Zřejmě i Sienkiewiczův dobrodružný příběh Pouští a pralesem (nezastíraně dětské čtivo) zachycuje více z historické reality daného období než tento "historický" film. Ale pominu-li otázku historické hodnověrnosti, je to dobrý dobový dobrodružný snímek. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nehovorím, že sa kinematografický internacionalizmus do vojnového historického filmu nehodí. Avšak Chartúm je tak neosobne natočený, jeho postavy hovoria tak zjednodušujúco, že vlastne nevedú dialógy, ale prihovárajú sa publiku, aby to pochopilo všetky dobové súvislosti ako z dokumentu. Bitky sú vzhľadom nato, že sú ešte točené s reálnymi hercami prirodzené, ale stále tu nie je cítiť to neznesiteľné horko z okolitej púšte. Heston je ťahúňom filmu, ale nepôsobí až tak dominantne plátnu, ako v Benovi Hurovi alebo 10 Prikázaniach. Triumfom mali byť jeho konfrontácie s Olivierom, lenže ja sa domnievam, že jeho obsadenie bolo miernou chybou, jeho maska je totiž tak trochu na smiech. Po toľkej kritike ale treba uznať, že kvôli bitkám, neotrepanej látke (trocha histórie nikdy neuškodí, najmä, ak ste o tomto konflikte nikdy nepočuli), exotickému prostrediu a Hestonovi stojí film za pozretie. No a je dôkazom, že história sa stále opakuje. To je myslím jeho najväčší klad. ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Při sedminásobné přesile to asi jinak dopadnout nemohlo. Zajímavá ta Evropa, jak často zběsile útočí na ty, kteří ji nijak neohrožují, zatímco k boji s těmi, co už jdou a pobíjejí, se nechce odhodlat. Klasický historický velkofilm zlaté éry, velké hvězdy sošně stojí (nebo sedí ve stanu, jak je to u problematického podání Mahdího) a pronášejí velké věty a divák si lebedí, jací že to tehdy žili muži dbalí cti, kteří by se určitě pro princip vzdali i kafrového dřeva. Film pro velké plátno, natočený v době, kdy kina měla šatny a jejich návštěva byla ještě společenskou událostí. Tomu odpovídá i jeho celkové ladění. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,MIMOCHODOM, NEVERÍM ĽUDOM, KTORÍ SA RADIA NAJPRV S BOHOM A AŽ POTOM SO MNOU." __ Vskutku zaujímavo podaná výpravná snímka s mierne neobvyklým dokumentárne podaným úvodom a záverom (pripomenul mi prológ z iného Hestonovho spektáklu ,,V službách pápeža" o Michelangelovi) snažiacim sa vďaka intelektuálnemu scenáru o patričnú myšlienku, pre ktorú by bol k dokonalému výsledku potrebný lepší režisér. I tak sa však o víťazstve formy nad obsahom hovoriť nedá. Počas dvojhodinovej stopáže sa šikovne striedajú pokojné scény s tými akčnými podporovanými často dynamickou kamerou, ktorá vie aj púštne scenérie nasnímať tak, že sa môžu rovnať Lawrencovi z Arábie. Nudné momenty sa vo filme nedostavujú vôbec. Herecké kreácie takej legendy, akou Laurence Olivier bezpochyby bol, sa však dali využiť viacej. (11. komentár k filmu) ()

Mirokukii 

všechny recenze uživatele

Hestonovi silné charaktery vždy šli a ne jinak tomu je i v případě pouštního Chartůnu. Film je postaven na jeho velikosti a ta funguje, přestože je mu za protivníka neméně kvalitní Olivier. Jeho postava však neopustí interiéry stanu a dokola opakuje to samé, "jsem očekávaný". Čímž se pro mne stal dokonalou karikaturou, podobných náboženských fanatiků. Film má celkem slušnou výpravu, ale úchvatné scenérie se nekonají, což je vidět hlavně při detailních záběrech na postavy s namalovaným pozadím. Dokonalé podaní, jako tomu je v případě Lawrence tedy nečekejte. Potěší zručně natočené akční scény, ale není jich mnoho a tak je tento válečný snímek spíše konverzační záležitostí. ()

Galerie (70)

Zajímavosti (3)

Související novinky

Nová Tarantinovka vypadá luxusně

Nová Tarantinovka vypadá luxusně

07.06.2015

Hollywood v posledních měsících srdnatě zachraňuje klasický film. Zatímco řada filmařů přechází na digitál, persóny z ranku Quentina Tarantina a Christophera Nolana se snaží udržet naživu klasický… (více)

Reklama

Reklama