Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Novinář a spisovatel Josef Klíma napsal celou řadu filmových scénářů. Nejznámější z nich je asi Rekviem pro panenku, režijní debut Filipa Renče. To bylo na konci 80. let minulého století. Pak nastal kapitalismus v Čechách. Ze spisovatele a novináře Josefa Klímy se stal televizní reportér. Tak jako dávné Rekviem pro panenku, tak i nejnovější příběh Josefa Klímy, Rána z milosti, vychází z jeho reportérské zkušenosti. Materiál na krimi příběh mu však neposkytlo zločinecké podsvětí, ale zkorumpované prostředí policie... Tu noc, kdy se to stalo, slavil Aleš Berka (Milan Kňažko) padesátiny. Úspěšný zralý muž na vrcholu sil. Gratulace, dary, šťastná milenka, zdravý syn. To, že jeden z hostů měl při návratu z oslavy na křižovatce nehodu, mohla být jen taková malá vada na kráse. Boss místního podsvětí, Radek Máša (Vladimír Dlouhý), Alešovi hned telefonoval a poprosil ho, aby jeho nehodu, jako vždy, přikryl. Ředitel okresní policie, Aleš Berka, to jako vždy slíbil. Jenomže ráno se dozvěděl, že Marta, dívka, která vůz řídila (Kristina Nováková), leží v agónii v nemocnici a že je to láska jeho syna Ríši (Braňo Holiček). Ten bezmezně věří, že jeho otec, okresní policejní ředitel, udělá všechno proto, aby byl viník dopravní nehody, který z místa činu ujel, vypátrán a potrestán. Netuší jak spletité jsou vztahy mezi státní mocí a místním zločineckým podsvětím... Uvidíte brilantní herecké výkony Milana Kňažka, Marty Vančurové, Branislava Holíčka, Marka Vašuta, Alice Bendové a dalších. Scénář Josefa Klímy se vymyká z řady televizních scénářů jak silnými postavami, opravdu dramatickou zápletkou, tak smyslem pro žánr. Strhne vás režie Jiřího Svobody, který je proslulý svým citem pro drama, pro detail, pro žánr. Kdysi k nám takové filmy přicházely ze Západu, dnes je už můžeme točit sami. Je to dobře nebo špatně? Když nic jiného, je film České televize, Rána z milosti, jednoznačným důkazem, že Česká republika je součástí Evropy. (Česká televize)

(více)

Recenze (84)

crozet 

všechny recenze uživatele

Jednotlivé prvky díla od scénáře přes režii po deklamátory úkolů ze scénáře zcela nepropojené, svázané umělohmotným lýkem. Výsledek pak těká mezi různými dialogickými grimasami s nechtěně parodickým výrazem. Klasický příklad neautentické tvůrčí práce v České televizi, jejíž součástí i obětí se může stát i velmi solidní režisér či brilantní herec - je to jedno, semele to všechny. Bohužel tento typ televizního inženýrství je součástí stinné stránky celé instituce, kde se snoubí a dodnes reprodukuje jakási póza profesní oddělenosti od zbytku světa a patřičný afekt, zatuchlost kontrolních mechanismů rozsáhlé organizace, dosud nevyklácená socialistická etnografie a mizející osobní odpovědnost a ...obyčejné lajdání. Hlavně že v titulcích figuruje přenosový vůz PV14. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Když jsem se doslechl, že scénář psal Josef Klíma, také jsem se vyděsil, nicméně zbytečně. Film nese všechny atributy jeho postojů a názorů (dobře patrných na postavě bývalého starosty), ale vše je podáno velice elegantně a hlavně: věrohodně. Ta zmínka o Sametových vrazích je správná, narozdíl od nich se mi však Rána líbila mnohem víc. Na televizní zpracování je to velice nadprůměrné, nadprůměrní jsou jak herci stálí (Vladimír Dlouhý), tak ti, které si zvykáme vídat už méně často (Kňažko, Vančurová.) MÁM HOLKU, KTERÁ MĚ TROŠKU MILUJE, TROŠKU OBDIVUJE A TROŠKU POTŘEBUJE... ()

Reklama

bear 

všechny recenze uživatele

Vcelku realistické vykreslení dnešní doby a zvrácených hodnot některých lidí. Velice dobře vystihnuté typy postav. Člověka, jakým je mafián Máša jsem měl možnost v životě poznat a přesně to odpovídá - ubožák, který se nejrůznějšími podvody dopracoval na mafiána a všichni kolem něj jsou jen odpadky, které využívá ve svůj vlastní prospěch. Lidský život pro něj nic neznamená. A také to, jak si ostatní "hrdinové" příběhu zvykli v zájmu pohodlí přivírat oči nad zlem a sklápět hlavy a jak je proti takovým "podnikatelům" obyčejný člověk v podtstatě bezmocný. ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Josef Klíma byl určitě hrdinou především devadesátých let. V časech divočiny se pokoušel společně s jinými, třeba Lorencovou či Kroupou, ukazovat těm, co si myslí, že je jim vše dovoleno a že si vše koupí, že to taky tak nemusí být. Tenhle film je ale prolezlí často herci, kteří dělají svou práci jen proto, že za ni vidí snadno vydělané peníze a právě tak k ní přistupovala řada z nich i v době minulé, a už je to letos 21 let. herec je žoldák, říkají někteří, tak co po něm víc chcete? Herci říkají taky, jsme jen žoldáci, nevezmeme roli, vezme ji někdo jiný, tak co po nás víc kdo může chtít? Ano, je to tak, po hercích víc chtít není možné. Ale herec a člověk, to jsou dvě části člověka, a která je ta podstatnější? ()

Tominni 

všechny recenze uživatele

Je to televizní film, proto možná o něco méně kritický náhled.....ale Jiří Svoboda si to za Ránu z milosti zaslouží. Vyšetřování jedné nehody, u které je vážně zraněna jedna dívka, rozpoutává další obraty ve vyšetřování a spěje k tak trochu očekávanému konci. Před lží zkrátka utíkat stále nejde. Filmu pomáhají dobré herecké výkony Kňažka a Dlouhého. Zasloužené 4 hvězdy. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (4)

  • Závěrečná scéna se natáčela na fotbalovém stadionu FK Mladá Boleslav. Úvodní scéna oslavy narozenin  byla nafilmována v Nymburce v Hotelu Ostrov. Scéna rozhovoru Aleše (Milan Kňažko) a Blanky (Marta Vančurová) byl pak nafilmován rovněž v Nymburce, konkrétně v restauraci Katovna. (Kovaja)

Reklama

Reklama