Reklama

Reklama

Strážci - Watchmen

Trailer 2
Akční / Mysteriózní / Sci-Fi
USA, 2009, 162 min (Special Edition: 215 min, Director's Cut: 186 min)

Režie:

Zack Snyder

Předloha:

Alan Moore (komiks)

Kamera:

Larry Fong

Hudba:

Tyler Bates

Hrají:

Billy Crudup, Malin Åkerman, Carla Gugino, Patrick Wilson, Jeffrey Dean Morgan, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Matt Frewer, Stephen McHattie (více)
(další profese)

Anglický komiksový scenárista Alan Moore bývá považován za jednoho z nejschopnějších a nejvšestrannějších autorů. Legendární komiksový tvůrce se proslavil tituly jako V jako vendeta nebo Bažináč, ale za jeho přelomové dílo bývá považována komiksová minisérie Strážci (v originále Watchmen), kterou vytvořil s kreslířem Dave Gibbonsem v roce 1986. Strážci se setkali s nadšeným kritickým přijetím a představují milník v moderním pojetí komiksového žánru. Alan Moore vytvořil temný mnohovrstevnatý příběh, v němž dekonstruoval superhrdinský mýtus a současně reflektoval tehdejší ohrožení jadernou válkou. Spletité mnohovrstevnaté vyprávění odehrávající se v zároveň v časové souběžnosti i minulosti využívalo všech možností komiksového média a dlouho zaznívaly domněnky, že předlohu nelze převést na stříbrné plátno. Filmové adaptace se nakonec ujal režisér Zack Snyder, který si předtím vydobyl renomé adaptací komiksové verze řecké historie 300: Bitva u Thermopyl. Děj Strážců se odehrává v alternativní historii Spojených států amerických v roce 1985, kdy naplno zuří studená válka a svět se ocitá na pokraji jaderné zkázy. Zápletka se zaměřuje na příběhy jednotlivých superhrdinů během vyšetřování vraždy jednoho z nich – Komedianta. Nekompromisní Rorschach za jeho smrtí vidí rozsáhlé spiknutí, které má zlikvidovat nebo zdiskreditovat bývalé superhrdiny. Ti už dávno nejsou považování za ochránce lidstva, ale živoří na okraji společnosti. Rorschach se je pokusí zmobilizovat ve snaze zabránit jaderné katastrofě. Jejich cílem by mělo být strážit lidstvo. (Česká televize)

(více)

Videa (10)

Trailer 2

Recenze (2 106)

Adrian 

všechny recenze uživatele

Po zhliadnuti Watchmen som si este vyraznejsie uvedomil limity filmoveho Sin City a 300 aj vdaka podstatnemu faktoru, ktorym je pribehova jednoduchost az plochost papierovej predlohy. Film Watchmen ma nastastie predlohu, ktora svojou kosatostou a obsahom tem ponuka obrovske pole na uvahy a zapojenie mozgu aj inak, nez cisto koncentraciou na "audiovizual co najviac sa snaziaci kopirovat predlohu" (a preto Sin City i 300 mi uz od polovice nemali moc co noveho ponuknut). Film Watchmen je velmi doslednou adaptaciou (dalo by sa povedat, ze mozno az adopciou) svojej predlohy a tak na pracu Snydera a jeho tim mozno pozerat vseobecne z dvoch pohladov. __________Jednak tu moze byt povzdych, ze nic nove do filmoveho sveta Watchmenov nepriniesol a ze ide "iba" o preklopenie pribehu na ine medium. Aj vo filme su tak vsetky hlavne motivy a podtexty, ktore ma predloha - demytizacia hrdinov, ich pribeh sluziaci iba ako odrazovy mostik pre popisanie sirsich problemov - od politiky statu az po jej vplyv na stav nasej planety a posobenia ludi na nej celkovo. __________ Na druhej strane si vsak mozme radostne oddychnut, ze filmari nic podstatne nevynechali a ze prave, hoc pracovali s tak na myslienky bohatou latkou, bolo tu aj riziko, ze to cele zmrvia o to vacsmi. Ako optimista beriem tuto druhu alternativu, hoc s nou ida ruka v ruke poznanie, kde Snyder sam a jeho tim ma limity. Najvacsie klady filmu su totiz zasluhou Alana Moorea a jeho predlohy. Snyder nastastie iba nepatrne pozmenuje urcite veci voci predlohe a vacsinou su akceptovatelne. ____________ Vynimkou je vsak posledna polhodina - t.j. zaver a dovetok. Oproti predlohe neprijde sice k ziadnemu dolezitemu vyznamovemu posunu, ovsem obrazne povedane, zatial co predloha k silnemu zaveru vybudovala velkoprudovu dialnicu, tak film si k nemu vystaval uzku a zaprasenu polnu cesticku. Nasledky konania "vy-viete-koho" (ktory mimochodom bol o nahlad do svojej minulosti oproti ostatnym postavam najviac ochudobneny - co je skoda a je to citelne v klimaxe. Snad to napravi DC verzia), resp. jeho planu nemaju vo filmovej podobe pre mna ani zdaleka tak patricne opodstatnenie ako v predlohe, nehovoriac o tom, ze v dovetku v rozhovore medzi dvoma postavami - muzou a zenou, zaznie jedna myslienka, ktora odporuje tomu, co bolo pricinou zaveru a vyustenia pribehu do jeho doby. Jednoducho, dovetok ide z casti proti logike zaveru (co som postrehol nielen ja, ako clovek, ktory predlohu pozna z viacnasobneho precitania, ale aj kolega v sale, predlohou nedotknuty). ______________ Snyderov najvacsi prinos tak ostava paradoxne vernost predlohe (t.j. ze sa nesnazil zmenit toho este viac, pretoze nasledky mohli byt ovela kastrofalnejsie) a nepochybne v style. Spojenie jednotlivych vyjavov znamych z predlohy do pohybu je funkcne, akcne sceny natocene vyborne - prehladne ciste a dynamicke zaroven, vacsina hercov obstojna, ak nie priam vyborna (Rorschach) a som maximalne spokojny aj s vyberom doboveho hudobneho doprovodu. _________________Film tak vo vysledku spolahlivo funguje ako trailer na komixovu predlohu pre cloveka (znameho), ktory ju necital a nesiel prednostne na film s tym, ze uvidi coolovu akcnu sekanicu a dokazal spolahlivo do deja a atmosferou pohltit i mna, ktory predlohu povazuje za bezchybne nadcasove dielo. () (méně) (více)

KarelR 

všechny recenze uživatele

Z komiksu jsem četl zhruba první třetinu, díky které jsem neměl problém se ze začátku orientovat a mohl ocenit Snyderovu přesnost při převedení na plátno, ale jinak selhal přesně tam, kde jsem to čekal. Jeho optika je totiž na krušnou atmosféru filmu příliš vyleštěná a feeling osmdesátek (a ostatních období) musí obstarávat chytře vybrané písničky, což bolí o to víc, když víte, že by to bez nich moc nefungovalo (bolestivou výjimkou je sexuální scéna, kterou použitý song spolehlivě pošle do kopru). Snyder ale především nezvládá práci s postavami, které jsou (kromě Roschacha) celkem unylé, a postupně tak začnou padat do škatulek divně oblečených lidí, kteří vás vlastně moc nezajímají (hlavně Ozymandias je zoufalost sama). Přes to všechno mě Watchmeni víc než půlku stopáže celkem bavili, jenže pak nastoupil roztahaný závěr, který vymetá jedno klišé za druhým, a přestože je slušně napsaný (hádám, že z velké části dědictví předlohy), Snyder ho dokázal proměnit v otravnou okecávací čtyřicetiminutovku, která vás utvrdí v tom, že mimo akční scény dokáže zabít cokoliv. Co mi tedy z filmu utkvělo? Dvě hodně vydařené bitky (ulička a vězení), překvapivě snesitelný výkon Patricka Wilsona a hořká příchuť velké propálené šance, protože filmu všechny ty dobové a politické podtexty nechybí, jen cítíte, že je šlo podat mnohem lépe. Takhle se nakonec člověk diví tomu, že ho tak osudově vystavěný film nechal chladným. 6/10 ()

Reklama

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Zfilmovaná LIGA VÝJIMEČNÝCH je důvod, proč se Moore od komiksových adaptací svých děl distancuje, protože je koncept zpřístupněn co nejširší divácké obci a jsou obroušeny všechny ostřejší hrany. Z PEKLA je vyvedenou žánrovou, detektivně-horrorovou podívanou, která ale zplošťuje komplexní grafický román do podoby šestákového dobrodružství. V JAKO VENDETA je zase aktualizací, která více než myšlenkovou bohatost a nadčasovost komiksu přebírá mooreovské vypravěčské postupy a dovádí je dál. Ani o jedné z výše zmíněných bych nemohl říct/napsat, že se jedná o výborný film a zároveň i výbornou adaptaci komiksu, což naštěstí u STRÁŽCŮ - WATCHMEN neplatí: nejoceňovanější grafický román všech dob je překlenut do filmu, jenž plně a nedivácky využívá jeho komplikované formální stránky a všechny podstatné a podnětné myšlenky byly zachovány._____ Film cílí na fanoušky předlohy, ale nejlepší je ve chvílích, kdy se vydá zcela vlastní cestou a v duchu mooreovského rukopisu rozšíří fikční svět o další události z alternativní historie, přitvrdí či mírně pozmění klimax. Prostřednictvím zpomalených či zrychlených záběrů, a to třeba v rámci jednoho záběru, umocní daný moment, protože na rozdíl od 300 se zde nejde na efekt, ale vše je úslužné celku a efektivní. Díky chytře zvolené hudbě ironicky oglosuje či emociálně zvýrazní scénu, za pomocí rozmanité choreografie dá divákovi pocítit fyzickou bolest postav._____ Podstatu rozporuplného přijetí nevidím v tom, že znalci předlohy hodnotí kladně, protože si vystačí s rozpohybovanými obrázky, a nečtenáři se ztrácí v časových a prostorových rovinách i v postavách, a tak se nudí a hodnotí záporně. Pokud nějaký film překlápí vyprávěcí strukturu komiksových STRÁŽCŮ, pak je to Nolanův TEMNÝ RYTÍŘ, ve kterém jsou informace distribuovány prostřednictvím novin, televizních reportáží či letmých náznaků, každá scéna funguje jako uzavřený celek s vrcholem a přitom zapadá i do "většího obrazu". Snyder totiž alespoň kinoverzi zbavil rámování (žádné citáty, žádné osudy vedlejších postav uzavírající kapitolu), a tak je film popoháněn postavami, nikoliv motivacemi či McGuffinem (kdo zabil Komedianta?). Naladit se tak na meditativní, v podstatě filozofující (nikoliv filozofické) a politické (nikoliv politizující) dílo je ohromně složité, ale kdo to dovede, ten musí uznat, že STRÁŽCI - WATCHMEN lépe natočit nešli. A obdivovat přitom nekompromisnost, s jakou "blockbuster" za víc jak 100 milionů dolarů vyobrazuje sex a násilí, dokonce otevřeněji než v komiksu. 10/10 Director´s Cut: Obavy, že režisérská verze pouze doplní to, co bylo v komiksu, se naštěstí nenaplnily; přesto má svým feelingem DC mnohem blíže grafickému románu, protože onen hnus (který jsem pociťoval při čtení, ale ne při sledování kinoverze) je přítomen. Prodloužením valné většiny scén se pozměnilo jejich vyznění, kdy se z jízlivého černého humoru stala poctivá deprese (cokoliv s Rorschachem, především pak rozhovor s psychiatrem/psychologem), nové scény poté lépe prokreslují postavy (Sůva), ozřejmují jejich motivace (Komediant, Ozzy) a dodávají na působivosti (závěr). Přidání více sexu (prodloužená "Hallelujah") a násilí (napadení Hedvábného přízraku a Sůvy v uličce, vietnamský flashback, útok na Veidta, vysvobození z vězení) není samoúčelné a mnohem komplexněji se zde pracuje s jednotlivými emocemi: mistrovsky natočená scéna vraždy jedné vedlejší postavy, ve které se střetává - stejně jako v celém filmu - minulost s budoucností, je zakončena černohumornou tečkou. A teď bych prosil speciální edici se zakomponovanou TALES OF THE BLACK FREIGHTER, děkuji. () (méně) (více)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

POZOR, SPOILERY! - Lidstvo vykoupené proti své vůli obětí lidí nejchytřejším termitem Alexandrem Velikým a k překvapení samotného boha. Pravda a láska nemůžou zvítězit nad lží a nenávistí, protože pravda lásce překáží. Termit to ví. KONEC SPOILERŮ. Tomu říkám životní optimismus. Komiksový optimismus. Silné ****. ()

robbiee 

všechny recenze uživatele

[imdb: 7.9/10] | me: Podľa mňa je takmer nemožné spracovať takto obsiahlý komix do jedného filmu tak, aby to niekde nespôsobilo škodu. Vizuálne je film výborný, ale snaha zachytiť úplne všetko od modrého všemocného uja Manhattna cez všetky charaktery ostatných postav až po nejaký ten silný dej je nemožné. A aj preto sa mi zdali isté pasáže namakané a silné a iné zase ako keby stratili niť - kedy sa Zack Snyder snažil o niečo veľmi duchaplné, ale celkovo to vyznelo skôr až smiešne (tak pateticky). Rorschach je vynikajúci po každej stránke, ... ale film je až preplnený flashbackmi a vykresľovaním postáv a tak neostáva veľa času na iné. Ale za temné stránky filmu, Rorschacha a vizuál dávam 3 a 3/4 * ()

Galerie (236)

Zajímavosti (96)

  • Hlavní scenárista filmu David Hayter se podílel také na komiksových adaptacích X-Men (2000) a X-Men 2 (2003) a nadaboval hlas Solid Snakea ve videohře "Metal Gear Solid". (Pumiiix)
  • Během pohřbu Komedianta (Jeffrey Dean Morgan) zazní píseň od Simona & Garfunkela „The Sound of Silence“. Simon a Garfunkel nazpívali tuto píseň v potemnělé atmosféře atentátu na prezidenta Kennedyho, který je vyobrazen v úvodní montáži, v níž vidíme Komedianta prchat z místa činu. (Thommy91)

Související novinky

Watchmen ve stylu Jokera?

Watchmen ve stylu Jokera?

05.01.2021

Dávno před tím, než komiksové Watchmen oživil svým seriálovým pokračováním scenárista Damon Lindelof (Ztraceni, Pozůstalí), nebo se o filmovou adaptaci původního komiksu pokusil Zack Snyder (Muž z… (více)

Jeremy Irons přebírá stráž

Jeremy Irons přebírá stráž

27.06.2018

Už nějakou dobu víme, že kabelová stanice HBO připravuje seriálovou adaptaci slavného komiksu Alana Moorea Strážci – Watchmen. Projekt nebude mít nic společného s filmem Zacka Snydera z roku 2009,… (více)

Watchmeni míří do televize

Watchmeni míří do televize

25.06.2017

Zack Snyder před osmi lety zadaptoval asi nejslavnější comicsovou minisérii všech dob. Kultovní Watchmeni v jeho podání stáli 130 milionů dolarů, vydělali však "jen" 185 milionů, takže je nejde… (více)

Sin City míří do televize

Sin City míří do televize

01.06.2017

Drsná comicsovka Sin City - město hříchu vydláždila v roce 2005 cestu ke Třístovce a k Watchmenům. Fanoušci ihned volali po dvojce, Robert Rodriguez s ní ale otálel dlouhých 9 let a nakonec vydělala… (více)

Reklama

Reklama