Reklama

Reklama

30 dní dlouhá noc

  • USA 30 Days of Night (více)
Trailer 1

Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 087)

Dudek 

všechny recenze uživatele

NEČÍST PŘED PROJEKCÍ!!!Hluboko mražený kříženec mezi Horami co mají oči, Úsvitem mrtvých a několika dalšími oblíbenými horory má sice několik es v rukávu, ale zřejmě se stydí je všechny vyndat na stůl. Záčatek je grandiózní, záběr na podivný obličej muže, o kterém si nemáme co myslet, postupné seznamování s atmosférou zmrzlého města a skvělé vystižení mrazu se vším tím úchvatným křupáním ledu a šustěním silných bund. Úchvatným způsobem se dozvíme, že soupeři nejsou ani neovladatelní vlkodlaci, natož zombie bez mozku, ale skupina krvežíznivých upírů, která má oproti ostatním výhodu nadprůměrné inteligence. Což samo o sobě samozřejmě nic nemusí znamenat, na druhou stranu při správné aplikaci skýtá tenhle příběh až ohromné možnosti. Plán je naprosto jednoduchý a o to lépe realizovatelný, režisér si zpočátku pohrává jen s náznaky, které fungují opravdu dobře. První vražda psů, odpojení proudu, zabití údržbáře a hrátka s partičkou místních zaměstnanců nemá chybu. Stejně dobře funguje i skok na auto a hlavně úžasný záběr z ptačí pohledu na bezmocné obyvatele, po kterých zůstavají pouze krvavé šmouhy ve sněhu. A vůbec krev tu dostává nový rozměr, musím ocenit práci tvůrců, jejichž práce s krví hraničí s uměleckou genialitou, což filmu v několika fázích dodává ten správný 'look'. 30 dní dlouhá noc též krom úžasného audia disponuje i neméně povedeným vizuálem, což jsem již jemně naťukl o pář písmen zpět. Autorům se podivuhodným způsobem podařilo zachytit vizuální atmosféru komixu, z obrazu je cítit hravost barev, pečlivé naskládání předmětů a samozřejmě i jasná filtrace. Zvláštní pochvalu si zasluhuje vánice... Ale chválil jsem, myslím, dost, teď je čas ukázat moment, od kterého film sjíždí z těch správných kolejí. Tou chvílí je první detail nezvaných hostů a ještě větším zlomem pak moment, kdy se znuděně dozvídám, že napadení se též přemění v upíra. Když budu ignorovat některé logické nesmysly, můžu zkritizovat snad jen neustálé vřískaní, které hraničí s trapností, příliš rychlé tempo v několika scénách, třeba při převracení auta byl střih tak šílený, že jsem po chvíli netušil co se děje. Vadí nenávaznost některých dějových pasáží, podivná dějová struktura a možná tak trochu děda, jehož osud by mě opravdu zajímal. Slade má jediné štěstí, že přišel s vcelku vkusným závěrem, který příjemně překvapí. ()

Arachneuss 

všechny recenze uživatele

Takhle vypadá dokonalý horror. Strašidelný, ale ne tak moc abych v kině vyletěl z kůže. Herecky vynikající, dát hlavní role naprosto netypickým hvězdám byla skvělá volba. Krvavý, ale ne žádná řezničina. Příběhově originální, obsahujíc fantastické zakončení. David Slade je mistrem oboru, tohle přesně ta žánrovka na kterou jsem čekal celý život! ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Stejnojmenný komiks se stal ve svém žánru literární událostí roku a to nikoliv pro vcelku průměrný scénář, který těží z jediného chytrého nápadu, nýbrž díky rozostřené originální kresbě Bena Templesmithe, která dílo posunula do artových vod. Jeho grafický styl je úsporný, surrealistický, spoléhá na fantazii čtenářů a soustředí se na výrazné, nepříjemné detaily, které navozují dojem bezútěšnosti a krutosti. Komiks mám doma, patří k mým oblíbeným. Byl jsem nadmíru zvědavý, jak dopadne jeho filmové zpracování, zvlášť, když se kniha dá číst bezmála jako filmový scénář a má velký filmový potenciál. O to větší bylo mé zklamání, když jsem uviděl výsledek. Pravda, určitá vizulní podoba filmových upírků s těmi komiksovými se vysledovat dá, stejně jako byl převzat původní nápad a základní příběh. Jenže zatímco z těch komiksových netvorů čiší zlověstná majestátnost a démonickost, ti filmoví připomínají nemocné nakažené ebolou a vzteklinou současně. Padouši z komiksu jsou v jedné vteřině brutálnímim vrahy, aby se v následujícím momentě změnili v uhlazené společníky, kteří si s elegantním úsměvem na rtech perverzně pohrávají se svou příští obětí. Ti filmoví vydávají jen nelidské skřeky a vzbuzují lítost. Z každého komiksového okénka čiší přibývající napětí, strach z neznáma a izolace, později syrovost brutálního masakru a bezvýchodnost přeživších. Komiks dokáže posunovat děj a vyvolat spoustu emocí jediným celostránkovým obrázkem sněhové vánice - nelze přitom nevzpomenout na dlouhé záběry zasněžené krajiny, které spolu s jednoduchým hudebním motivem dokázaly vyvolat nepříjemnou tíseň v Carpenterově kulťáku Věc. Filmu schází to, co komiks proslavilo - tedy atmosféra. Atmosféra, to je ve filmu originalita, pečlivá práce se zvukem a chytře natočené scény, vizuálně působivé záběry kamery. Protože Sladeovi chybí estetické cítění a zejména smysl pro kompozici, snaží se navodit dojem jen způsoby typickými pro výrobu videoklipů - tedy maskami, rychlým střihem a zběsilými nájezdy kamery. Těm, co vyrostli na videoklipech a počítačových hrách, to možná stačí, fajnšmekrům, co znají filmovou klasiku, patrně nikoliv. Nevadí mi, že Sladeově snímku chybí umělecký přesah. To se podaří jen málokdy a většina diváků ho neočekává a ke své spokojenosti nepotřebuje. Vadí mi, že 30 dní dlouhá noc je hloupá, nepůsobivá filmařina, která v této podobě může uspokojit jen příznivce béčkových hororů a splatterpunku. Viděl jsem film jen na podřadné pirátské kopii (díky Bohu, protože za něco takového vyhazovat peníze v kině bych věru vydýchával dlouho), ale i tak bylo jasně patrné, že se v něm neobjevila jediná zajímavá a zapamatováníhodná scéna. Nemusím se obracet k filmovým legendám, například v neambiciózním a ryze televizním "kingovském" snímku Noční letec si jich vybavím pět... V této souvislosti stojí za zmínku film Vetřelec. Před ním byly natočeny desítky ba stovky špatných filmů o krvelačných potvorách z vesmíru, které žánr poškodily a tuhle rekvizitu dokonale zdiskreditovaly. Pak přišel jeden chytrý režisér a spolu s jedním originálním výtvarníkem dokázali, že nejsou "vznešené" a "pokleslé" žánry, jen dobré a špatné filmy. Vetřelec se filmovou událostí stal, o filmu 30 dní dlouhá noc v této souvislosti nesmírně pochybuji. Celkový dojem 35 %. () (méně) (více)

TeeAge 

všechny recenze uživatele

A čakám aj naďalej, kedy už konečne niekto vytiahne dokončený, prepracovaný scenár pre zombie-vampire tematiku. 30 Days of Night patrý medzi obrazovo novodobé, celkom podarené pokusy, lenže má toľko scenárových chýb a hluchých miest, že to priam irituje. (np na začiatku filmu majú upíri ešte superrýchlu pohyblivosť, no potom, keď už ide do tuhého, kráčajú si jak na poobedňajšej prechádzke, a to napriek tomu, že ich kosia s buldozérom na ľad.) Prečo si každí tvorca siahajúci pre tento žáner myslí, že hĺbky postáv a logickosť do nej nepatria? ()

kOCOUR 

všechny recenze uživatele

Hype jako Brno. Efektně natočené úseky, badass Hartnett ve své životní roli a problesky mrazivé atmosféry hororových etalonů osmdesátých a devadesátých let. To všechno v moderním hávu s pořádnou horou gore efektů a řízné muziky, takže tomu vlastně nelze "fanouškovsky" nic vyčítat. Ale bohužel - minimálně polovinu filmu jsem měl pocit, že je to pěkně natočená předvídatelná nuda s nepříjemně přehrávajícími namaskovanými lidmi, jejichž teatrálnost mi lezla krkem už po našem prvním setkání. Stylové fragmenty posilují prvoplánové dojmy, ale scénář včetně dialogů, zbytečných smrtí a zhovadile konstruovaných myšlenkových pochodů stejně ve finále nedokáže příliš dobře maskovat, že se tu vůbec nic neděje, není si o čem povídat a divák nemá do koho se "položit". 65% ()

Galerie (52)

Zajímavosti (22)

  • Pred koncom filmu, keď Jake Oleson (Mark Rendall) pozerá z okna, je možné na zemi stále vidieť krv z prvých dní, a to aj napriek tomu, že ustavične snežilo. (FromHell)
  • Tetování na pravé ruce upíří holčičky je logo německé industriální skupiny Einstürzende Neubauten. (-bad-mad-wolf-)

Související novinky

Režisér Zatmění restartuje Daredevila

Režisér Zatmění restartuje Daredevila

17.03.2011

Nebo půjde spíš o pokračování, ale bez Bena Afflecka? Tak nebo tak, studio 20th Century Fox chce, aby se druhé filmové šance slepého superhrdiny ujal David Slade (foto). Ten se prosadil thrillerem V… (více)

A režírovat bude...

A režírovat bude...

26.04.2009

Catherine Hardwicke, Chris Weitz a... David Slade?! Cože?! Po „nějaké ženské“ a režisérovi Prciček a Zlatého kompasu nekompromisní tvůrce V pasti a 30 dní dlouhé noci, který nemá problém nějakému… (více)

Probuďte mrtvé!

Probuďte mrtvé!

04.06.2008

Včera nám tu dělal bu-bu-bu Tim Burton (ve smyslu vyhrožování dalším filmem ve stejném stylu), dnes probudíme pár dalších strašidel. Především je tady adaptace komiksu Stevea Nilese, autora předlohy… (více)

Wolverine: Spojenci a protivníci

Wolverine: Spojenci a protivníci

21.02.2008

Natáčení X-Men Origins: Wolverine je v plném proudu (štáb pod vedením Gavina Hooda se začátkem tohoto týdne přesunul z divočiny Nového Zélandu do civilizované Austrálie) a tak je načase shrnout si,… (více)

Reklama

Reklama