Režie:
Pierre MorelKamera:
Michel AbramowiczHudba:
Nathaniel MéchalyHrají:
Liam Neeson, Maggie Grace, Leland Orser, Jon Gries, David Warshofsky, Holly Valance, Katie Cassidy, Xander Berkeley, Olivier Rabourdin, Gérard Watkins (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Bývalý špión Bryan (Liam Neeson) povolí své sedmnáctileté dceři Kim (Maggie Grace) výlet do Paříže pouze pod podmínkou, že se mu bude pravidelně hlásit. Při jednom takovém telefonátu se ale stává svědkem jejího únosu. Nečeká na nic a vezme spravedlnost do vlastních rukou... (Magic Box)
Videa (3)
Recenze (2 389)
Naivně paranoidní film... Režisér pracoval především s xenofobními předsudky, zlí Albánci a Arabové jsou tak plakátově zjednodušení a americký tatík tak ryze americky správný, že jsem ve výsledku fandil Albáncům a Arabům, aby už ho konečně někdo ,,sejmul". Bohužel se tak nestalo, neboť od začátku je víceméně jasné, jak to všechno dopadne. Jen mi nejde na rozum oněch 86%, takhle nadhodnocený film se vidí opravdu jen málokdy. Tak jen pro pořádek, Liam Neeson se měl pomstít hlavně scenáristovi, neboť on byl mnohem horší než Albánci a Arabové dohromady... ()
Křepká pohádka o paranoidním tatíkovi, co na výletě do Paříže pobije pár ošklivých Arabáků a Albánců, aby jeho princeznička štěstí došla a neskončila na gerontofilní holi vilného boháče. Morel a Neeson z dost nelogické a místy sentimentální podívané dělají neuvěřitelně adrenalinovou šlehu plnou brilantní akce a drsných hlášek. Tak perfektně nastříhanou a frenetickou akci jsem už hodně dlouho neviděl – a to se skoro výhradně pracuje s hodně úspornými choreografiemi. To pak člověk zapomene i na to, že příběh vlastně vůbec nedává smysl a je tam jen na ozdobu. ()
Každé zdravě paranoidní fotřisko dobře ví, že Paříž je nová Sodoma, v níž hordy albánských draků číhají na nevinné americké panny a przní je v ten okamžik, co se podvozek Jumboleviathanů jen otře o de Gaula. V křišťálové kouli, jež zove analytik, však gunman Papá spatří rodiště a zaměstnání pánů přistěhovalců a nakope jim prdel. Brutalita je ospravedlněna, unesli mu přeci dceru. Tatam je pozitivní tolerance předchozích let, přichází "oko za oko, zub za zub". "Dost jsme vám, vy Albánci a Arabové, my zápaďané, dopřáli povyražení. Serete nás k zbláznění a konečně přišel čas nakopat vám řiť," dalo by se číst sdělení filmu. Pokud je to tak, pak je film jen výrazem primitivního vzteku, snad i pochopitelného, který jen již rozlobeným přinese na okamžik pocit: "Dobře jim tak, hajzlům." A pokud tomu tak není, cítím jen snahu přinést hrdinu drsnějšího než přinesli jiní, přesvědčivější násilí, zběsilejší akci, kterou tady tvoří spíše střih a pohyby kamery, než herci a kaskadéři. Raději mám o dění přehled alespoň takový jako hlavní hrdina. Dobře mi to zprostředkovává např. scéna únosu, o dost hůře různé rvačky a automobilové honičky. Kol a kolem vzato, nesmysl, co občas mírně zvýší hladinu adrenalinu v krvi. ()
Tento film rozhodně není dokonalý, ale má šťávu, tempo, slušnou formální stránku a hlavně Liama, kterému jde jeho nezničitelnost a nezranitelnost vcelku dlouhou dobu věřit, i když směrem ke konci to skřípe víc a víc (navíc, sejmutí toho opravdu posledního záporáka bylo odfláknuté a poněkud naivní). Někdy se s tím hlavní hrdina opravdu neštve a dokončení mučení jednoho grázla či postřelení manželky špatného policajta diváka docela překvapí (protipól beznadějně milujícího otce a bezcitného zabijáka). Ve své podstatě je to samozřejmě jen přímočarý a nijak objevný akčňák, takže kritizování scénáře by teoreticky mohlo být na místě, jenže to jde prakticky u každého akčního filmu a u mě osobně vždy záleží na tom, jak dobře film dokáže tenhle handicap zakrýt. A Taken se to docela dařilo, takže na slabší 4* tenhle kousek má. ()
"I will look for you... I will find you... And I will kill you." Yes! Trailery zase jednou nelhaly. Liam Neeson si razí cestu francouzským podsvětím, aby zachránil svojí dceru (ne, fakt jsem Maggie Grace tu sedmnáctku nežral) a zabíjí přitom úplně každého, kdo mu zkříží zorné pole. Po obligátním, vztahy definujícím úvodu, přichází vytoužená, nekompromisní a drsná procházka temnými zákoutími Paříže, ve které se Neeson nezdráhá střílet lidi do zad nebo do hlavy a zarážet jim do nohou hřebíky. Mile přímočarý scénář skáče z jedné akční scény do druhé se stejnou rychlostí, s jakou se tu kašle na nějaké zachraňování ostatních unesených žen, a kdyby nebylo přílišného okecávání ptákovin, pár až moc náhodných zvratů a pocitu, že to Neesonovi všechno prošlo nějak moc lehce, mohlo by se Taken směle podívat do očí i těm nejříznějším kriminálním klasikám z osmdesátek. Two thumbs up pro Morela, tohle už se dneska moc netočí. P.S. Hitman a spol. se můžou jít klouzat :) ()
Galerie (41)
Zajímavosti (41)
- Bryan Mills (Liam Neeson) v celé trilogii využívá bojového umění Nagasu-Do. Jedná se o komplexní bojový styl čerpající z jiných stylů: Aikido, Jui-jitsu, a Judo - nacházejí se zde i prvky Escrimy. Za Nagasu-Do stojí Michael "Mick" Gould, člen britských speciálních jednotek (SAS). Byl to právě Gould, kdo Neesonovi poskytl lekce Nagasu-Do. (Ouwen)
- Predtým, ako dôjde k akejkoľvek akcii, Bryan (Liam Neeson) už má škrabance na ľavej strane tváre, čo má naznačiť, že aj v čase svojho "voľna" robí stále nejaké nebezpečné aktivity. (Arsenal83)
- Pod projektem je producentsky podepsán Luc Besson, který již produkoval filmy jako Taxi (1998) a jeho další tři pokračování, Leon (1994) nebo Říkejte mi Kubrick (2005). Na 96 hodinách se spolupodílel rovněž na scénáři. (Krouťák)
Reklama