Režie:
Peter JacksonKamera:
Andrew LesnieHudba:
Howard ShoreHrají:
Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Ken Stott, Graham McTavish, William Kircher, James Nesbitt, Stephen Hunter, Dean O'Gorman, Aidan Turner (více)Obsahy(3)
Film sleduje cestu hlavní postavy Bilbo Pytlíka, který se ocitne na dobrodružné výpravě. Cílem cesty je si znovu nárokovat ztracené trpasličí království Erebor. Bilba nečekaně osloví čaroděj Gandalf Šedý, díky kterému se ocitne ve společnosti třinácti trpaslíků v čele s legendárním bojovníkem Thorinem. Cesta do divočiny vede přes tajemné země, kde se to hemží zlobry, skřety a kouzelníky. Ačkoliv cíl jejich výpravy - Osamělá hora, leží na Východě, musí projít nejdříve jeskynním systémem, kde Bilbo potká někoho, kdo mu navždy změní život…Gluma. Skromný Bilbo Pytlík pak sám s Glumem na břehu podzemního jezera objeví nejen hloubku lstivosti a odvahy, která překvapí i jeho samotného, ale také získá do svého vlastnictví Glumův prsten „miláška“, který má nečekané a užitečné možnosti... Jednoduchý zlatý prsten je spojen s osudem celé Středozemě takovým způsobem, jaký Bilbo nemůže zatím ani tušit. (oficiální text distributora)
(více)Videa (74)
Recenze (3 241)
Tak jsem si po devíti letech nasadila Prsten, vyrazila do Středozemě a místy měla husí kůži. O velké zklamání určitě nejde a vlastně musím obdivně konstatovat, že sto stránek knihy roztáhl PJ skoro na tři hodiny bez výrazně slabších scén. Žádná trapná podívaná s "family friendly" humorem, kterým mě trochu vyděsily trailery. Zarazil však místy nepřehledný střih – a to od Olssena, který stříhal Lotr trilogii. Zato kameraman Lesnie opět nabídl epické průlety krajinou i emotivní záběry (polodetaily, detaily)./// To oka Šmaka snad hoši z WG doladí, neb bylo CGI až hrůza včetně některých záběrů na orly. Jinak k efektům nemám větší námitky, jen 3D nebylo extra obohacující - sem tam prosvištěl zajíc, přilétla šiška, takže v tomto aspektu byl efekt dost nevyužitý... Celková plastičnost scén rozhodně kvalitní byla, což však bylo vykoupeni ztmavením už i tak tmavého filmu kvůli brýlím./// Top scény: flashbacky (pád Ereboru, Azog) skřeti na vrrcích a hádanky ve tmě. Geniální Serkis jako vyčuraný Glum a nezkušený Bilbo v podání Freemana, který postavě dodal naivitu a heroičnost zároveň./// Thorin je charismatický a mužný typ, bohužel však příliš zavání člověčinou./// Shore vykrádá sám sebe – příliš nového nezkomponoval, spíš je variuje, co už bylo, a opakuje motivy Gandalfa, Roklinky nebo Kraje z trilogie. Vynikající je však skladba "Over Hill", která je ve filmu použita třikrát, a to v těch nejnabitějších scénách./// Jacksone, do háje, nebuď tak současný! Moderní pojmy jako "hranolky", "akademický zájem" nebo "golf" (byť ten je v knize) vytrhávají z dění. 70-75 %. EE: Rozšířená verze sází hodně na humor a odlečující scény, takže král goblinů zpívá, trpaslíci se koupou v kašně nebo trapčí u elfské večeře... Takže přídavky spíš zbytečné, než aby vytvářely komplexnější příběh. Far over the misty mountains cold, to dungeons deep and caverns old. [Imax, 3D s titulky] ()
Hobit je vynikající film, kterému podle mého jakožto samostatnému dílu neubližuje ani tak snaha o srovnávání se Společenstvem prstenu, ale spíše podoby tohoto srovnávání. Ty totiž vedou k přehlížení řady jeho ozvláštňujících postupů, které jej činí výjimečným nejen z perspektivy Pána prstenů, ale i z perspektivy vývoje dobrodružného filmu obecně. Filmového Hobita právě z těchto hledisek analyzuji v článku Hobit a/versus Pán prstenů: o adekvátnosti a neadekvátnosti srovnání. ()
Neni potreba chodit kolem horky kase, Jackson to opet dokazal. V mnohem to je stejny jako Pan Prstenu, ale v mnohym jiny. Roztahnout v podstate detskou knizku do trech dilu je sice nesmysl, ale i kdyz tu mame teprve prvni dil, kterej ma ocekavane ke trem hodinam, rozhodne to nepusobi nejak natahovane nebo prazdne. Nektery sceny jsou sice vic ukecany, nez by bylo potreba, obcas je to jen takovy nostalgicky vzpominani na dobre znamy mista, pripadne pohled na mista, ktery jeste nejsou tak zniceny, jako v udalostech o 60 let pozdejc, ale stejne to pusobi dojmem, ze se neustale neco deje a rozhodne tu neni jen bitva na zaver, nehlede na to, ze vicemene v kazdym souboji se da najit nejaka vyraznejsi zaporacka postava a ne jen banda osklivejch anonymnich skretu. Co se trochu nedari, je pohled na udalosti, ktery se dejou mimo hlavni particku, zatimco u Pana Prstenu to bylo takovy uceleny, tady to pusobi spis jak nejaky flashbacky. Jinak, jelikoz tu zatim nejde o osud sveta, ale obycejnou vypravu trpasliku, nepusobi to tak osudove, i kdyz i nejaky temnejsi a atmosferictejsi sceny se najdou. Coz ale neni na skodu, ono to vynahrazuje poradna davka humoru, takze krome skvelejch souboju to je taky poradne vtipny. Co se tyce hercu, Freeman je super, stary znamy samozrejme taky, akorat u tech trpasliku mi chybi nejaka vyraznejsi postava, na tu aspiruje akorat Thorin, ale ten zas nevypada jak trpaslik, ale jako mensi verze Aragorna. Hudba je taky spickova, nejaky stary znamy melodie a nektery novy, ktery zni, jak kdyz se Shore strasne snazil udelat nejaky odlisny tony, ale moc se mu to nedari. Ale ani tohle neni nijak naskodu. Kdybych mel neco zkritizovat, tak nektery sceny pusobi jako vykradacka Pana Prstenu v ne tak epickym baleni a nektery triky jsou silne nedoladeny a dost rusi. Moc sem od filmu necekal, ale nakonec to je pecka, ktera sice na Pana Prstenu nedosahuje, ale rad si film pustim nekolikrat znovu vcetne prodlouzeny verze. ()
|| Scenár: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson, Guillermo del Toro / Based on The Hobbit by J.R.R Tolkien | Hudba: Howard Shore | Produkcia: Carolynne Cunningham, Zane Weiner, Fran Walsh, Peter Jackson | Distribúcia: Warner Bros. | Štúdio: New Line Cinema, Metro-Goldwyn-Mayer, WigNut Films | Rozpočet: 270 miliónov $ | Tržby: 980,734,992 $ || Začiatok bol taký nadupaný a vizuálne úchvatný, že som mal pocit, že to vlastne kôli predlohe a faktu, že to bude na tri diely, nebude možné prekonať počas celej stopáži. A bolo to tak. Intro z Erebor dosahuje výšin kinematografickej dokonalosti, a svojou epickosťou súťaží s úvodnými scénami všetkých LotR. Naopak všetko ostatné je len krásnou prechádzkou v Stredozemi, miest doposial nevidených i dobre známych - hlavne Roklinky. Jediné, čo mi vadilo, boli do nebies preexponované bitky čo len i s malou skupinkou účastníkov. Inak to bola ale radosť najsilnejšieho zrna - možnosť návratu do tohoto sveta - aj napriek faktu, že väčšina účinkujúcich musela byť digitálne upravená kôli plynnutiu času :) CGIčka je tu samozrejme omnoho viac, než v LotR, doba pokročila, kasička sa naplnila, takže Jackson sa mohol hrať jak na pieskovisku, ako v jeho KingKongovi, možno aj trochu na úkor čistej kostímovej a kulisárnej skutočnosti. Hudba využíva príslušné motívi z predošlej trilógie, jedinou výraznou novinkou je motív trpaslíkov Misty Mountains, ktorý je ale výborným skladateľským kúskom. Ako úvodný diel trilógie to bolo viac než dobré (avšak trochu i na môj vkus dlhé), a verím tomu, že správnemu tempu dejového napredovania a spádu sa dočkáme už v druhej pólke The Desolation of Smaug, a hlavne, v There and Back Again. Teraz už len vyčkať nebude ľahké... :) Ps: Potrebujem to vidieť ešte raz... | Videno v CinemaCity Praha, 3D, 13.12.2012 0.01h | Napodruhé sa moje dojmy potvrdili, ale remeselná dokonalosť Nečakanej cesty ma pohltila viac, než poprvý krát, na pólnočnej premiére. Jacksonov zmysel pre detail a záber je neuveriteľný. | Videno v Ster Century Cinemas Košice, 25.12.2012 | ()
Ono je to u fantasy vlastně hrozně jednoduchý. Stačí vytvořit magický svět, kterému divák propadne, vybrat dostatečně podivné, ale zase ne až moc ujeté postavy, které si divák zamiluje, nepokazit efekty, složit mistrovskou hudbu, která v divákovi probudí malé dítě toužící po dobrodružství pokaždé, když ji uslyší, a pak už jen vymyslet hodně, ale opravdu hodně poutavý příběh. Když se tohle povede, nakonec bude spokojená i holka, která s jistotou věděla, že Hobit nebude nic pro ni. 4,5* ()
Galerie (240)
Photo © New Line Cinema, Metro-Goldwyn-Mayer, Warner Bros. Pictures / James Fisher, Mark Pokorny
Zajímavosti (143)
- Před první klapkou byli filmaři přivítáni maorským uvítacím ceremoniálem „Haka Pōwhiri“. Haka je maorský rituální bojový tanec, který má díky pokřikům, gestikulaci rukou, podupáváním, vyplazováním jazyků a podobně zastrašit nepřítele. Vykonává se během zvláštních setkání na Novém Zélandu nebo jiných kulturních událostí, či také před každým mezinárodním zápasem ragby, jehož se účastní novozélandský reprezentační tým All Blacks. (Leopard105)
- Během hostiny u Bilba Pytlíka (Martin Freeman) sedí Fili (Dean O'Gorman) vedle Bombura (Stephen Hunter), ale jen co Bufur (James Nesbitt) hodí na Bombura vejce a ten ho chytí, je vidět, že vedle něj sedí Ori (Adam Brown). (CrypzzXD)
- Adam Brown (Ori) a Dean O'Gorman (Fili) se původně ucházeli o roli Bilba Pytlíka (Martin Freeman), nakonec ale oba dostali role trpaslíků. (Lokitre)
Reklama