Kamera:
Harold RossonHudba:
Lennie HaytonHrají:
Gene Kelly, Donald O'Connor, Debbie Reynolds, Jean Hagen, Cyd Charisse, Douglas Fowley, Millard Mitchell, Rita Moreno, Mae Clarke, Bobby Watson, Lance Fuller (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Jeden z nejlepších muzikálů, které kdy spatřily stříbro plátna, je zároveň výtečnou romantickou komedií, hravou satirou na Hollywood 20. let i mimoděčnou historickou lekcí o jedné z klíčových etap vývoje kinematografie. Hvězdy němé éry se ocitají v osidlech lásky a zvukového filmu a s obojím se vyrovnávají vtipně, vynalézavě a s grácií. A navíc jaksi mimochodem vynaleznou i dabing. (AČFK)
(více)Videa (1)
Recenze (455)
Máte rádi muzikály? Chodíte na všechny ty Prokopy Diviše, Koperníky, Galileje, Babičky, Rychlé šípy, Drákuly, Dášenky, Kleopatry, Mydláře katy, Jů a Hele, Golemy, Robiny Hoody a jiná papundeklová uhejkaná zvěrstva? Zvěrstva plná dávno zhaslých hvězd, hvězd co si myslí že jsou hvězdami jen kvůli bulvárním plátkům, či uhrovatých tvářiček snících o tom že hvězdami budou? --- Pusťte si Zpívání v dešti, West Side Story, My fair Lady, či skvělý Divotvorný hrnec a pochopíte o čem muzikál vlastně je. -- Jestli ten rozdíl nepoznáte, tak je s vámi ámen a doporučuji sledovat předprodeje vstupenek protože další socialistická reinkarnovaná pop zombie už píše libreto na Fantomase. Jo a prej se chystá muzikál Edison a Rumburak... Bomba ! * * * * * ()
Rozhárané až na nebeskou půdu. Nesourodá sbírka televarietních pěvecky-stepovacích segmentů, které spolu dohromady neštymují, byť většina je sama o sobě vynikající ukázkou umu dua Kelly-O´Connor. Jakoukoli spojitost či relevanci pro děj u čísel nehledat (v čele s "Broadway Ballet", to je segment jak z úplně jiného filmu i doby), prostě měl Kelly nápad na další opulentní číslo, tak si ho tam na sílu zakomponoval. V celém filmu jsou přesně dvě čísla, která rozvíjí postavy/posouvají děj, zbytek je čistě "poslouchejte a čučte, co a jak umím, a pak se vrátíme k filmu". A že Gene i Donald sakra že umí. A to tak, že chuděra Debbie je během vystoupení do počtu (až na "Good Morning"). Dějová linie mimo "stopněte příběh filmu, teď si chvíli zatančíme" je klasicky vystavěná screwball comedy. Bohužel trestuhodně bez chemie mezi Genem a Debbie (krom úvodních scén, tam to mezi nimi patřičně jiskří). Jean Hagen je použita čistě jako karikatura jednoho vtipu, který přestává být vtipný již během prvního použití. A to jich diváka čeká ještě tak 1623. Jak jsou některá čísla dynamická, hravá a nápaditá (v čele s groteskám holdy vzdávající "Make 'Em Laugh"), tak je tu i unylá zastavovačka času (pocitově tak šest hodin trvající, byť nemá snad ani pět minut) sonáta "You Were Meant for Me". Úvod je dlouho písní prostý (dvě krátké, zakomponované do děje jako divadelní/párty vystoupení) čili se to tváří jako muzikál, který nebude porušovat "realitu", aby následoval segment, kde jedna střídá druhou a narušuje se "realita" jako by se nechumelilo. V podstatě co deset minut to jiná stylizace a jiný samostatně stojící segment. Čili v jednotlivostech právem nadčasové (lepší showreel Kellyho jako tanečníka/pěvce/choreografa/kaskadéra/vizionáře aby pohledal), jako celek nefungující romanťárna/muzikál/hold počátkům zvukového filmu... No, prostě jako film. ()
Jeden z najlepsich muzikalov, aky som v poslednej dobe videl. Dokonca sa mi pacil viac, ako Oscarmi ovenceny MY FAIR LADY (1964) s Audrey Hepburn. Je tu skvely humorny scenar, perfektne tanecne choreografie - napriklad stepovanie alebo skoky na steny a otocky, pri ktorych by som sa ja najskor zabil :-) Myslim, ze to bol prave LEON (1994) v podani Jeana Rena, ktory si popri zabijani a piti mlieka rad obcas pozrel v kine prave tento muzikal. Sokuje ma skor to, ako moze mat tak skvely muzikal iba 2 nominacie na Oscara a to za najlepsiu herecku vo vedlajsej ulohe Jean Hagen, ktora si zahrala Linu Lamont a druhu nominaciu za hudbu. Ani jedna sa nepremenila na Oscara. Namiesto Jean Hagen si Oscara v roku 1953 prebrala Gloria Grahame za dramu MESTO ILUZI (1952)... 03.12.2009 _______ Gene Kelly - (Don Lockwood) +++ Donald O´Connor - (Cosmo Brown) +++ Debbie Reynolds - (Kathy Selden) +++ Jean Hagen - (Lina Lamont) +++ Millard Mitchell - (R.F. Simpson) +++ Cyd Charisse - (Tanečník) +++ Douglas Fowley - (Roscoe Dexter) +++ Rita Moreno - (Zelda Zanders) +++ ()
Gene jako vždy skvělý tanečně i choreograficky, velmi dobrý zpěvák, hodně mě však zaujal i smíšek Donald O'Connor, který do "Zpívání" dodal legrační náladu. Ptále-li se však proč jen 4*, odpovídám, že s Kellym znám i lepší muzikály - a ano, byl u toho vždy i Sinatra (On the town; Anchors Aweigh; ale hlavně Take Me Out to the Ball Game). ()
V základní premise (na které ale film zdaleka nestojí) budete jako doma, pokud jste viděli oscarový THE ARTIST (2011). I tady jde o éru přechodu z němého filmu na mluvený a všechny patálie, co s tím souvisí, ale hlavním posláním filmu je tady něco jiného – a tím je až nakažlivá radost ze života. Nikde, v žádném jiném filmu, neuvidíte tak jedinečné taneční výstupy, muzika je skvělá a herci? Debbie Reynolds je sladká, Kellyův sidekick Donald O´Connor je požehnáním pro každého tahouna filmu, tím jak je talentovaný, ve své roli přesný a nahrávající hlavní hvězdě filmu – a tou je samozřejmě Gene Kelly, muzikálností a pohybem obdarovaný génius, přitom tak ohromný sympaťák, že bych se do něj v tu ránu zamiloval, kdybych nebyl hetero. Zhruba dvacetiminutová pasáž ve druhé půli filmu, kde se v rychlém sledu střídají jedna stage za druhou, je vizuální slastí pro každého estéta a jednotlivé výstupy jsou co do nápaditosti a rozmanitosti dnes označovány za předchůdce dnešních videoklipů. Tenhle film je esencí krásného a pozitivního filmového zážitku a na blu-ray vypadá úchvatně! ()
Galerie (115)
Zajímavosti (59)
- Debbie Reynolds (Kathy Selden) označila za nejhorší dvě věci ve svém životě porod dítěte a natáčení tohoto filmu. (Kulmon)
- Vo filme môžeme vidieť proces, kedy sa do už dokončeného nemého filmu pridávajú zvukové sekvencie. Takéto filmy sa označujú termínom "goat gland". (WalterIK7)
- Hlavní zápletkou filmu je "nepoužitelný" hlas Liny Lamont (Jean Hagen) a z ní plynoucí fiktivní varianta "přidělování" hlasu někomu jinému. Skutečnost byla taková, že sama Debbie Reynolds (Kathy Selden) musela být předabována několika herečkami, mezi nimiž byla paradoxně i zmíněná Jean Hagen. (Rosana)
Reklama