Režie:
Richard DonnerKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
Mark MancinaHrají:
Sylvester Stallone, Antonio Banderas, Julianne Moore, Muse Watson, Steve Kahan, Kelly Rowan, Reed Diamond, Axel Anderson, Fulvio Cecere (více)Obsahy(1)
Nájemný vrah Robert Rath, životem poznamenaný samotář, má už dost zabíjení a chce začít nový život. Své zákazníky nezná, komunikuje s nimi pouze pomocí počítače. Než stačí splnit novou zakázku, předejde ho jiný zabiják. Představí se mu jako Miguel Bain. Zná Rathovu minulost i to, že kdysi zabil svého kolegu Nikolaje, aby dokázal, že je ve svém oboru nejlepší. Další objednávka, kterou Rath dostane, je smrt čtyř obchodníků a dívky jménem Electra, která jim má prodat důležitou disketu. V hotelu, kde má k transakci dojít, však čeká i Bain. Ten postřílí nejen agenty Interpolu, ale také obchodníky. Dívce se podaří uniknout, ne však na dlouho. Najde ji totiž nejen Rath, který dívce pomůže, ale také Bain, který se s ním zuřivě střetne v jejím bytě. Rath tuší, že má být Bainovou další obětí, a dokonce pochopí i to, že se ho ctižádostivý psychopat pokusí zabít stejným způsobem, jako on před lety zabil Nikolaje. Rozhodne se hrát s nájemným zabijákem složitou psychologickou válku nervů. Bain je nucen šest hodin trpět v tropickém vedru u téhož okna, odkud kdysi střílel Rath. Nakonec se však přece jen dočká. Rath vychází z banky a ocitá se na mušce Bainovy pušky. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (428)
Scenár je skôr na tri, ale vzhladom ku kvalitnej rutinérskej Donnerovej réžii je tu niekolko pasáží, ktoré patria k najnapínavejším v kariérách oboch hlavných hviezd. Banka je jednou z nich. Z filmu sa stala právom televízna klasika, ktorú si čas od času dám aj ja. Stallone sa kedysi ospravedlnil fanúšikom za svoju kariéru v 90tych rokoch. Tento film je jedna z troch výnimok, na ktoré môže byť hrdý. Klišé s traumou z minulosti treba ignorovať. ()
To je tak krásně, úžasně debilní, že se tomu nedá odolat. Wachovští střelili k tomuhle scénář Joelu Silverovi společně se scénářem k Matrixu, přičemž za každý z nich dostali mega. Tenhle jim pak překopal Helgeland na žádost Donnera, který to chtěl trochu prozářit a uklidnit (script-doctoring byla jeho hollywoodská specialita). To se mu povedlo natolik, že Wachovští dělali co mohli, aby byla jejich jména odsekána z titulků leč marně. Z toho, co jsem vykutal, tak přepis odskákala milostná sekvence mezi Moore a Stallonem (díky kurva bohu) a naopak byl připsán závěrečný debilní twist (kurva proč?!). Je vlastně zajímavé zde nacházet už ty různé detaily, které odkazují k tomu, že již bylo uhněteno těsto na jednu z nejdůležitějších filmových událostí vůbec. Jedna z hrdinů je hackerka s nickem Electra a závěrečná vychytávka ze slunečními brýlemi si taky nejspíše nijak nevešla do dobrodružství posádky lodi Nabuchadnezzar. Vypadá to, že v tuhle dobu byla určitá snaha přiřadit Banderasovi jeho typickou střeleckou pozici z Desperada, kdy, obvykle obouruč, střílí z pistolí způsobem, jako by se spíš pokoušel vrhnout celou zbraň. Tenhle jeho styl ale do vyčištěných prosklených devadesátkových interiérů příliš nesedí a působí tam strašně neohrabaně. V této pozdní éře Donnera se vyjevuje jedna z jeho specialit a to je schopnost nabírat si na bedra ty nejhorší možné herecké osery (děti, zvířata, Sylvestra Stallone, Billa Murrayho, Marlona Branda) a přežít to. ()
Řemeslně zručně vyvedený thriller, kterému však dle mého chybí více propracovaný scénář (ve vší té vážnosti, ve které se celý děj nese) a závěr - v rámci celého příběhu - ten už je značně přitažený za vlasy a vlastně i celá ta role J.M. je v jednání postavy poněkud více než je zdrávo plná rušivých klišé... Škoda, mohlo to být výborné >drama o souboji (nevědoucího) učitele a (umanutého) žáka< , drama o posedlosti odsouzené k nezdaru a zmaru... Ale to by asi nemohla hlavní role patřit S.S :-)... Tři a půl hvězdičky v rámci žánru, však v tomto případě bez důvodu zaokrouhlit nahoru. ()
Antonio Banderas jako správně vyšinutý Miguel Bain exceluje v tomhle Stallonovském akčňáku, který na dlouhou dobu znamenal poslední zdařilý kousek v jeho filmografii. Osobně bych označil Nájemné vrahy (aby taky ne, když se na nich podílel čtyřlístek Wachowští, Helgeland, Donner) stejně jako Cliffhanger nebo Demolition Man za nejlepší Slyovy filmy v Devadesátkách. Banderas později ještě více zazářil v Desperádu a minimálně konec 90. mu patřil. Třetí do party je krásná Julianne, která klame tělem a dokáže v pohodě zahrát i trošku ztřeštěnou třicítku. Finále správně vygradované a tyhle sniperské souboje zřejmě nikdy neomrzí. 75% ()
Jeden z mých nejoblíbenějších akčňáků, ve kterém se v polovině 90. let potkávají veteráni, jejichž doba končí (Sly, Donner) s nastupujícími dravými nováčky (Banderas, Wachovští) a šéfuje tomu věčný Joel Silver. Hra dvou koček o myš a téměř nonstop akční jízda podle přímočarého, ale v detailech neustále komplikovaného scénáře s noirovým feelingem má jen několik příjemně melancholických zastávek a eso v rukávu v podobě Banderasova famózně excentrického hereckého výkonu. A poprvé mi představila Julianne Moore. S těmi copánky byla vážně rozkošná. ()
Galerie (73)
Zajímavosti (21)
- Během krátké hřbitovní přestřelky se Miguel (Antonio Banderas) skryje za náhrobní kámen se jménem Rhodes, které odkazuje na členku štábu Morgan Rhodesovou. (Conspi)
- Herci Christian Slater, Tom Cruise a Woody Harrelson byli zvažováni do role Miguela Baina (Antonio Banderas). (Chatterer)
Reklama