Reklama

Reklama

Přijel, aby pomohl. Clint Eastwood jako tajemný mstitel v americkém westernu... Eastwoodův snímek Bledý jezdec (1985) celkem věrně kopíruje jeden ze základních syžetů westernové mytologie. Osamělý jezdec, který nemá jméno, zato se může pochlubit záhadnou minulostí, přijíždí do zlatokopecké osady v horách a stává se mluvčím zastrašovaných usedlíků proti mocnému a bezohlednému podnikateli. Dodá malomyslným zlatokopům potřebnou odvahu, ovšem ten nejtěžší boj s úplatným marshalem a jeho pomocníky za ně musí vybojovat sám. Předurčuje ho k tomu pistolnická minulost i nevyrovnané účty, po nichž na jeho zádech zbyly pouze jizvy od kulek. Když je zlo poraženo, nasedne na koně a beze slova odjíždí pryč, protože někde určitě leží další osada, kde je potřeba se postavit útisku a bezpráví. Eastwoodův hrdina získává až biblické rozměry (i díky tomu, že když sundá cestovní oděv, spatříme ho v kněžském kolárku)... V polovině 80. let, kdy Bledý jezdec vznikl, měl už Eastwood dostatek režijní praxe a také zkušené spolupracovníky, na něž si zvykl (kameraman Bruce Surtees, skladatel Lennie Niehaus, střihač Joel Cox). Mezi dalšími herci zaujmou Michael Moriarty (zlatokop Hull Barret), Carrie Snodgressová (Sarah Wheelerová) a tehdy začínající Christopher Penn v záporné roli Joshe LaHooda. Exteriéry filmu se natáčely v Idahu a v Kalifornii, kde se snímek odehrává. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

major.warren 

všechny recenze uživatele

Bledý jezdec, přestože jako žánrový zástupce nepřináší nic nového, je filmem, ke kterému chovám respekt i srdečně vřelý vztah. Od mala jsem ho s oblibou sledoval, Clint Eastwood byl hrdinou mého dětství a často jsem si na něj hrál. Ze všech jeho filmů - konkrétně westernů - jsem dlouhou dobu měl nejraději právě Bledého jezdce. Postava bezejmenného kazatele, který přijíždí na pomoc utlačovaným zlatokopům představuje z hlediska westernové mytologie klasického (anti)hrdinu a hrdinu Eastwoodových westernů obecně, a to již od dob "Dolarové trilogie" Sergia Leoneho z 60. let. Veškeré další westerny v režii Clinta Eastwooda pracují prakticky na stejném dějovém půdorysu. Od Tuláka z širých plání přes Bledého jezdce až k Nesmiřitelným, kterými Eastwood svou westernovou etapu mistrovsky uzavřel. V Bledém jezdci, jakkoli je prototypem standardního eastwoodovského díla v čele s typickým (anti)hrdinou, se dají nalézt jak pro jeho tvorbu specifické prvky tajemna (viz. Tulák z širých plání), tak postavení hlavního hrdiny - kazatele před závažnou otázku, kdy je sledem okolností nucen sáhnout zpět hluboko do své minulosti a naposledy vzít zbraň do ruky. Tento "akt" lidského jednání Clint Eastwood dále rozvíjí a podrobněji a o něco přirozeněji se jím zabývá v Nesmiřitelných. Přesto je nutno podotknout, že děj, silná hlavní postava a specifická atmosféra Bledého jezdce (doplněná hudbou Lennieho Niehause) dělají z tohoto westernu doslova mýtickou záležitost. Vždy si tento westernový, pro mě v mnoha ohledech revoluční snímek pustím, a považuji ho za jeden z nejlepších zástupců westernového žánru vůbec. ()

Foma 

všechny recenze uživatele

Některý slabší chvilky jako např. trochu přihlouplý souboje, určitá strojenost a nepřirozenost, jsou zase vyvážený řadou zajímavých dialogů, krásnýma záběrama přírody a výbornou prací se světlem a stínem. Průměrnej western povýšenej Eastwoodovým charismatem a několika silnýma momentama, v něčem mi vzdáleně připomínal Kurosawovo Yojimbo, Sedm samurajů či Sanjuro. ()

Reklama

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Najlepšie westerny sú proste s Clintom Eastwoodom, to je jasné. Toto bol skoro úplne prvý, ktorý som s ním videl a aj keď som bol malý chlapec, tak si ma proste Eastwood ihneď získal. Síce sa v tomto westerne veľmi nestrieľa, ale atmosféru má úžasnú a Eastwood opäť exceluje v úlohe muža s tajomnou minulosťou a finále stojí za to. V tomto westerne je myslím všetko klasické, čo očakávate od Clinta Eastwooda a pritom vo veľmi prívetivej a milej forme, žiadny veľký drsný snímok. Bledého jazdca som prvýkrát videl už pomerne dávno, ale pre svoje čaro a túžbu po prežitie snov je to podľa mňa film, na ktorý sa radi pozriete po rokoch znovu. Z môjho pohľadu ide o poctivú filmársku prácu, ktorá si nehrá na nejaké veľké umenie, alebo mimoriadnosť hodnú veľkej pozornosti. Práca kameramana je klasická, klasické sú dlhšie dialógy, dokonca je aj námetom podobné niekoľkým filmom, ale napriek tomu je to pozitívny film. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Starý dobrý Clint, kráľ vystrieľaných remingtonov, v role tajomného pomstiteľa, dnes už ale s názvom, ktorý by musel prejsť komisiou pre politicky korektnú cenzúru, lebo pripomína niekomu bledosť to už je skoro na paragraf. Pritom ale Clint možno aj inšpiroval Daniela Landu, len ten jeho jazdec nemá meč nad hlavou. ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Klasický western, nic víc, nic míň. Eastwood tentokrát nepředvedl nic, co by stalo za zapamatování. Klasické westernové schéma, které ničím nevybočuje z tradičního žánrového klišé. Eastwood tentokrát selhal i při výběru herců, protože žádný z nich (s výjimkou Richarda Kiela) příliš nepřesvědčil. I padouch byl poněkud slabší. Klasický western, který stačí vidět jednou, čistý průměr. ()

Galerie (63)

Zajímavosti (14)

  • Počátky snímku sahají do konce sedmdesátých let, kdy si Clint Eastwood domluvil schůzku se scénáristy Shryackem a Butlerem, kteří už s ním dříve spolupracovali na filmu Železný stisk (1977). (ClintEastwood)
  • Natáčení se neobešlo bez problémů. Eastwood měl při jedné ze scén "v sedle" nehodu, která skončila zlomenou klíční kostí. Naštěstí se to stalo až během posledního dne natáčení. (ClintEastwood)
  • Když Eastwood prohlásil, že se chystá natočit další western, dostalo se mu všeobecného výsměchu, že tento žánr je už mrtvý. Eastwood si ale stál za svým a měl být důkazem, že tento typ filmu může přilákat diváky do kin. Kromě toho chtěl přehodit výhybku na jinou kolej a vytvořit žánr, který pojí prvky elegie a komedie, ale především se vysmívá mýtu divokého západu. (ClintEastwood)

Reklama

Reklama