Režie:
David FincherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Darius KhondjiHudba:
Howard ShoreHrají:
Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow, Richard Roundtree, R. Lee Ermey, John C. McGinley, Kevin Spacey, Julie Araskog, Mark Boone Junior, John Cassini (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dva policisté (Brad Pitt a Morgan Freeman) jsou na stopě geniálního vraha, zodpovědného za sérii děsivých vražd, jejichž oběti spojuje sedm smrtelných hříchů. V jedné z rolí tohoto kvalitního trhilleru, zasazeného do temného města nasáklého bolestí a zkázou, uvidíte také Gwyneth Paltrow. David Fincher (Klub rváčů, Zodiac, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) s dokonalou znalostí našich nejhlubších obav pevně svírá otěže akce – fyzické, psychické i spirituální – neodvratně směřující k rozuzlení, které do hloubi otřese i tou nejzatvrzelejší duší. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (2 385)
Chytrá zápletka a naprosto geniální pointa, která vás přitluče do křesla. O technické stránce nemá cenu mluvit - nic jí nechybí. Herecké výkony jsou naprosto fantastické - Morgan Freeman předvádí strhující výkon (opět neproměněná Oscarová nominace, soška za Million Dollar Baby je asi satisfakcí za tento film a Vykoupení z věznice Shawshank), i Brad Pitt dokazuje, že není jenom plakátový hezoun, ale že pod taktovkou zkušeného režiséra je i dobrý herec; fantastický je i Kevin Spacey, kterému uvěříte každé jeho gesto, slovo i pohyb. Síla tohoto snímku ale tkví i (a vlastně zejména) v silném a propracovaném scénáři, který se téměř vyvarovává logických chyb, které se velmi často objevují ve filmech obdobného žánru a také ve výborné režii Davida Finchera, který dokáže udržet vaší pozornost po celý více než dvouhodinový film na stejné (vysoké) úrovni. ()
Damn!! tak tohle sem opravdu necekal, a to i pres vsechny ty nadsene hodnoceni.. Fincher vytvoril takovou hutnou atmosferu, ze kdyby byla jeste hutnejsi, uz by se zadny divak pres ni nedostal.. Opravdu bych nechtel byt v kuzi jednoho z detektivů, jak se objevila ta dodavka, cekal sem nejakou Spaceyho finalni hnusarnu, ale az takovou... co se tyce rezie, je, jak sem jiz vlastne zminil, naprosto perfektni, David dokazal z vyborneho scenare udelat jeste lepsi film. Zadny happyend, strasne vrazdy jednoho sileneho maniaka (u jeho posledniho rozhovoru s detektivy me velmi silne mrazilo, rikal sem si, co kdyby?) a jeden perfektni psychologicky hororovy thriller... morgan freeman forever, Kevin Spacey po herecke strance válí neskutecne, ale tak zlobu, nenavist a to vse zakryto pod rouskou nejakeho fanatismu sem jeste nevidel a nejspise ani neuvidim.. ()
S odstupem snad desíti let mě Sedm zdaleka už tolik nesejmulo: na depresária si teď moc nepotrpím a místy mě dost štvala ta přehnaná stylizace - samý déšť, svícení pouze lampami nebo baterkami policistů (viz např. scéna v knihovně, kde v noci svítí všechny lampičky u stolků!) atd. U Zodiaka jsem se letos bavil přeci jen líp. ()
Je hříchem závidět těm, jež dnes, v době filmového obžerství, teprve čeká zjištění příčiny hněvu jistého detektiva, jenže svému chtíči po zopakování prvotního šoku z tohoto pod kůži pozvolna pronikajícího (nikoliv líného) thrilleru neporučím - pýchu, předsudky a lakotu stranou: geniální! 95% Zajímavé komentáře: zputnik, kiddo, pshimi, Kass, Radko, jahol, plagjoklas ()
Galerie (55)
Zajímavosti (135)
- Brad Pitt (Mills) si vo filme nevyzliekol košeľu, lebo film Legenda o vášni (1994) z neho urobil sex-symbol. Napriek tomu za túto rolu získal cenu MTV za najžiadanejšieho muža. (WalterIK7)
- Film sa natáčal v Burbanku, Los Angeles a Mohavskej púšti (Kalifornia, USA) od 12. decembra 1994 do 10. marca 1995. (Arsenal83)
- Brad Pitt (Mills) se při natáčení seznámil s Gwyneth Paltrow (Tracy), která ve filmu hrála jeho manželku, a stal se z nich pár. Později se dokonce zasnoubili, v roce 1997 se ale rozešli. (JARDAHONDA)
Moji oblíbení uživatelé se předhánějí v superlativech, ve kterých figurují termíny jako nepřekonaný vrchol žánru nebo dokonalá filmová esej, já budu podstatně střízlivější a v opozici proti filmovým fanouškům na CSFD, kteří Sedm zařadili do top desítky, musím konstatovat, že podle mého mínění snímek má jediné, ale velmi výrazné plus v podobě atmosférické režie Davida Finchera. Ten jako i jinde ve své tvorbě tady kouzlí s kamerou, pečlivě vytváří scénu, hraje si se zvukem i obrazem a všechno podřizuje maximálnímu efektu a diváckému zážitku. Bohužel na úkor logiky, je to zkrátka takové prvoplánové. Spíš než ke kriminálnímu thrilleru to směřuje k hororovému žánru, jmenovitě je to předzvěst pozdější úspěšné hororové série Saw. Scénář je překombinovaný, stejně jako u podobně laděných filmů s geniálním manipulátorem, jako je např. Prvotní strach, by v reálu podobný konstrukt nefungoval. Ono je vůbec zajímavé sledovat řadu filmových detailů, kde Fincher všechno podřizuje atmosféře. Např. kamkoli hrdinové vstoupí, musí být zataženo a chraň pánbůh, aby kdokoli zmáčkl vypínač osvětlení. Svítí se baterkami nebo místnost spoře osvětlují světélka červených výbojek, aby víc vynikla ponurost prostředí a jeho tajemnost. Režisér si vybírá co nejodpudivější prostředí, zanedbané a zaneřáděné uličky na periférii, staré budovy s oprýskanými fasádami a ještě mnohem víc si vyhrává s interiéry. Ty jsou obvykle mnohem zaneřáděnější a zdevastovanější, než by v reálu bylo možné. Kamera se přímo pase na hnilobě a plísních, které by v reálu upozornily už dávno okolní nájemníky na nějaké nekalosti. Policisté vniknou do bytu a s napřaženými zbraněmi postupují do poslední místnosti, kde teprve až strhnou pokrývku z oběti, rázem se chytají za nos. I tady Fincher všechno podřizuje momentu překvapení. Je dobré si srovnat dynamicky natočenou scénku honičky v činžovním domě se scénou honičky po střechách a bytech arabské čtvrti ve filmu Borneův mýtus. Zatímco ta druhá organicky zapadá do příběhu, tady by v reálu mělo pachateli stačit seběhnout schodištěm a zmizet hlavním východem, jenže to by pochopitelně bylo divácky nepřitažlivé, takže Fincher nechává svého padoucha a jeho pronásledovatele probíhat částmi domu, který pravděpodobně dosud nikdo nepostavil a také nikdy nepostaví, protože by šlo o nezkolaudovatelný architektonický unikát. Podobných úletů by byla celá řada, ale síla Fincherova nezaměnitelného režijního rukopisu je tak výrazná, že to v očích převážné většiny diváků spolehlivě zakrývá. Takovou scénu, kdy Brad Pitt má pistoli u své hlavy a očekvává výstřel, musím v její atmosféričnosti ocenit i já. Divácký zájem pochopitelně poutá i brutalita jednotlivých zločinů, ale můj dojem k tříhvězdičkovému hodnocení snižuje i filozofický rámec dramatu, se kterým se ani v nejmenším neztotožňuju. Zatímco jiný Fincherův film Klub rváčů mi přišel jako skvělé zpracování fenoménu revolty, anarchismu a konzumismu v moderním velkoměstě, tady mi ten nihilismus a deprese přijdou nepatřičné. Celkový dojem: 60 %. () (méně) (více)