Režie:
Agnieszka HollandScénář:
David F. ShamoonKamera:
Jolanta DylewskaHudba:
Antoni Komasa-ŁazarkiewiczHrají:
Robert Więckiewicz, Benno Fürmann, Agnieszka Grochowska, Maria Schrader, Herbert Knaup, Marcin Bosak, Julia Kijowska, Jerzy Walczak, Oliwer Stańczak (více)Obsahy(1)
Drama natočené podle skutečných událostí, které se odehrály v nacisty okupovaném Lvově (tehdy Polsko, nyní Ukrajina). Leopold Socha, malý polský zlodějíček a zároveň údržbář místních kanalizací, schová za peníze v podzemním labyrintu skupinu Židů, kteří se snaží uniknout likvidaci lvovského ghetta. Zpočátku je hlavním Leopoldovým motivem cynická snaha vydělat, postupně ale vzniká mezi ním a skupinou zvláštní pouto, které se s každou novou dramatickou událostí v podzemí prohlubuje. Když skupině dojdou peníze, Leopold vidí, že je nemůže opustit a skrývá její členy dále, za což jemu i celé jeho rodině hrozí smrt. Film diváka díky skvělé režii a kameře doslova vtahuje nejen do atmosféry tmavého lvovského podzemí, ale i do výjimečného příběhu mužů, žen i dětí, kteří se čtrnáct měsíců snaží za neustále vzrůstajícího nebezpečí vyhnout smrti. Snímek se vymyká obvyklým hollywoodským schématům, ve kterých jsou pouze dobré a špatné postavy. Zde mají hrdinové obě stránky, o to jsou ale lidštější, působivější a nám bližší. (oficiální text distributora)
(více)Videa (7)
Recenze (143)
,,TADY TEĎ BUDEME ŽÍT?“.... /// Film velkej příběhem a uvěřitelnejma hereckejma výkonama. Žádná pompézní válečná akce, žádný vydírání lacinejma záběrama a scénama. Samo, že je tu i pár znepokojujících obrázků, ale žádný omýlání 100x viděnýho. ,,Jen“ drama z kanálu a věci s tím související. Drama Židů žijících mezi potkany, drama Poláka, kterej jim pomáhal. A asi nejvíc člověk ocení tu snahu o pravdivou realitu, o nepřikrášlování a nenadržování žádnej straně. (Ne ty vole, ani Němcům....) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihu od Roberta Marshalla ,,In the Sewers of Lvov“ číst nebudu. 2.) Schindlerovi židy už znám, teď bych se rád seznámil s těma od Leopolda Sohy. 3.) Jsem vyznavač netradičních sexuálních praktik a vyloženě dobře mi dělaj kanalizační hrátky. 4.) Thx za titule ,,L I B E R“ a ,,pepu“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** ()
To si ze mě ta Polka podnikající v oblasti traktorismu dělá prdel. Nastrká grupu židovských přistěhovalců do kanálů, aby rozjímali nad svými hříchy s dupajícími nácky nad jejich hlavou. Prostopášní kanálník penetruje svou ženu v ložnici neumyt, byť před chvíli objímal židovské chlapce a varšavské krysy v malebném kanalizačním systému vznešeného královského města Varšava. Neobyčejně nudné. 30% ()
Milujem Agnieskynu kameru. Je taká veľkovýpravná, aj keď je v kanáloch a stiesnených priestoroch. A vojnové filmy točiť vie. Čo sa tohto týka, zaoberá sa nie príliž známou témou. Dej a scenár sú v pohode. Konanie postáv predvídateľné. Ale ten feeling dobový sa jednoducho uprieť nedá. Špina v tých kanáloch, no brrrr. A páčilo sa mi, keď vychádzali na denné svetlo, ako krásne sa tá kamera rozostrila a zase zaostrila, ako reakcia očí, keď sú dlho v tme a výjdu na svetlo. Skvelé. 4 z 5 ()
Co na to říct no.. Je to o poznání méně ambiciózní, sentimentální a účelově srdceryvné než většina podobných projektů (což je sympatické), ale na druhou stranu je to i naprosto nepřekvapivé. Takové slabší “Musíme si pomáhat“, jen o pár metrů níž a s větším počtem židů. Paradoxně si to asi užijou více perverti zaměření na sexuální praktiky v kanálech :D než běžný divák očekávající nějakou polskou verzi schindlerova seznamu. ()
Tady se člověk neubrání porovnávání se Schindlerovým seznamem. Spielberg ve svém opusu vsadil na emoce a patos, vždycky si vzpomenu na červený kabátek malé židovské holčičky v jinak černobílém filmu. To Agnieszka Holland patos prakticky vypustila a prostě jen vypráví příběh normálního člověka, který se tak nějak shodou okolností stal hrdinou. Emoce tam samozřejmě jsou taky, ale nijak řvavé, takové jemnější, klidnější, prostě ženský pohled na věc a to je pro mě nakonec malinkatou vadou na kráse, protože to škodí zapamatovatelnosti. ( velmi subjektivní soud). Takových filmů však jen houšť, poněvadž nikdy bychom neměli zapomínat na minulost a vždy bychom se z ní měli umět poučit, škoda jen, že to pořád neumíme. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (16)
- V Německu musí trvat natáčecí den maximálně 13 hodin. Tvůrci tak museli při překročení limitu hradit pokutu. (MzK)
- Agnieszka Holland neměla dobré zkušenosti s natáčením s ženou-kameramankou, navíc vegetariánkou, protože prý měla málo energie. Přesto přistoupila ke spolupráci s další ženou - Jolantou Dylevskou. Během příprav zjistila, že i ona je vegetariánkou, přesto byla s její prací velmi spokojená, což potvrdila slovy: "Svícení je pro ni jako dýchání, dokázala se světlem doslova kouzla." (JoranProvenzano)
- Film byl natočen podle scénáře Davida F. Shamoona na motivy knihy „In the Sewers of Lvov“ z roku 1990 Roberta Marshalla. Agnieszka Holland ho nejdříve odmítla, pak však po obdržení přibližně sedmé verze a s podmínkou natáčení v originálních jazycích uznala, že "jí je film souzen". (JoranProvenzano)
Reklama