Obsahy(1)
Dvojice bezdomovců projíždí předměstí na invalidních vozících, rapuje, užívá si drobných radostí a páchá zločiny. Přitom touží po tom, že se stanou největšími „Gang$tas“ v dějinách. Harmony Korine do hlavních rolí obsadil rapovou senzaci poslední doby, jihoafrickou skupinu Die Antwoord (Ninja, Yo-Landi). Název filmu pak odkazuje na jihoafrický protestsong z doby apartheidu "Umshini wami" (Bring me my machine gun). (J.Connor)
(více)Recenze (28)
Prostě ujetý film, který má sice nějaký děj, ale to neznamená, že mě musí zaujmout. Tahle hodně podivná dvojice, která možná ani moc nehraje, protože jsou prostě divní. Jsou to jihoafričtí muzikanti, ale na to byste je stejně netipoval. Ne, prostě se mi protivilo na snímek koukat, nedá se nic dělat. ()
Vozíčkářská dvojice Ninja a Yo-Landi Vi$$er na cestě na next level... Spolupráce režisérského podivína s jihoafrickým (též podivínským) fenoménem Die Antwoord. Upřímně, dosavadní vlastní videa a klipy kapely se mi líbily víc, ale tohle má zvláštním způsobem také co říct. Jen nemusím takovou tu Korineovu ódu na všednost, jeho styl sám o sobě mi nepřijde ničím zajímavý. ()
Vybavenie si svojich právd od vozíčkarov bez akýchkoľvek ohľadov. Zdravá väčšina ich, napriek humanitárnym a ľudskoprávnym kecom o potrebe odstránenia bariér, považuje len za poľutovania hodnú príťaž. Preto každý film, ukazujúci sebavedomé vyjednanie si práv invalidov má svoj zmysel a svoje čaro. Ak sa to navyše rezne s poetikou života na okraji (spánok na ulici, opekanie v lese, prehrabávanie sa v odpadkoch a hulenie mamutích jointov) niet čo riešiť. V takomto prípade nevadí ani naviazanie na Takých normálnych zabijakov ako hyperbolické odmietnutie tých, čo sa chvália cudzím perím (tovarom) a vysmievajú sa. Zároveň sa ukazuje márnosť nad márnosť pri dosiahnutí maximálneho možného blahobytu. Skvelé, len nadbytočne vulgárne s hlucho vyznievajúcimi scénami hrania sa na mŕtveho. 75% ()
Taková ta moderní konzumně nekorektní alegorická provokace, ze které se neposerete. Dva uřvaní rapující zmrdi na kriplkárách hrají na city svojí donkichotskou (a tudíž v důsledku i sisyfovskou) revoltou proti všem skutečným i neskutečným konvencím a odhalují přitom rozmanité morální zvratky tolik typické pro leckterou duševní spodinu bez ohledu na její sociální příslušnost. Zpracováním jde o jakéhosi křížence Forresta Gumpa s Davidem Lynchem. ()
Po Trash Humpers nastal čas na Reason Humpers. Dokonalá symbióza dvou různých estetik, které schodně vycházejí z campové přemrštěnosti životního stylu sociální spodiny, ale zatímco Korine si lebedí v přehrabování odpadu, aby odhalil bizarnost, kterou nechá znepokojivě ležet na povrchu, jihoafrické duo Die Antword s přízemní bizarností excesivně obcuje a požitkářsky se do ní odívá. Ze střetu těchto veličin vzešel pohled do groteskního jihoafrického předměstí, který funguje jako meta-horor, kde konfrontaci s něčím vzpouzejícím se racionalitě nezažívají postavy nýbrž diváci. ()
Zajímavosti (2)
- Výraz Umshini Wami znamená: "Bring me my machine gun", tedy v češtině: "Přines mi můj samopal". (Dizzy_eM)
- "Umshini Wami" je název kontroverzní bojové písně v jazyce Zulu, kterou používali členové tzv. Kopí národa (aktivní vojenské křídlo Afrického národního kongresu) v bojích proti apartheidu (dřívější politika rasové segregace v Jihoafrické republice). (Dizzy_eM)
Reklama