VOD (4)
Obsahy(3)
Po katastrofických událostech, které Avengers prožili v New Yorku, žije Steve Rogers neboli Captain America ve filmu Captain America: Návrat prvního Avengera poklidně v ústraní ve Washingtonu, D.C. a snaží se přizpůsobit modernímu světu. Když ale dojde k útoku na jeho kolegu z organizace S.H.I.E.L.D., zaplétá se do pavučiny intrik, které ohrožují celý svět. Společně s Black Widow se Captain America pokouší odhalit stále se prohlubující spiknutí a současně se na každém kroku střetává s profesionálními zabijáky, kteří byli posláni, aby ho umlčeli. Když dojde k odhalení skutečné šíře zákeřného plánu, povolávají Captain America s Black Widow na pomoc svého spojence Falcona. Přesto se brzy ocitají tváří v tvář nečekanému a zdatnému nepříteli – Winter Soldierovi. (Falcon)
(více)Videa (27)
Recenze (1 415)
Jednička nás uvedla do tématu a umožnila nám poznat hlavního hrdinu v relativně zajímavém a nekonvenčním futuretro hávu, který se ale až přiliš držel pro komiks tak typické plytkosti a přímočarosti. Dvojka je komplexnější a daleko lépe funkční jako samostatný film. De facto upgrade o 100 procent. Spousta odkazů na válku a výzvědné služby, skvěle rozvržení záporáci, výtečný timing v záběrech a kupodivu i v akčních scénach. Akce sama o sobě fenomenální, skvělé sladěné obraz/střih/zvuk - formálně výborně podané/zobrazené nadpřirozené schopnosti hlavního hrdiny - šlo to dokonce i bez tuny zpomalených záběrů a různých dalších pomocných berliček. Zatahá za uši snad jen patos ke konci a klavír, který tam němel co dělat. Vynikající díl a skvěle padnoucí ochutnávka před dalšími Avengers atd. ()
Nejlepší marvelovka, především ale nejlepší akčňák poslední doby. Druhý Kapitán Amerika je přehlídkou bezmála fenomenální popcornové akce, která ladně zapadá do skvěle fungujícího politického thrilleru. Je otázkou, nakolik vás tahle marvelácká trefa do černého dokáže opravdu překvapit (internet přeci jen zalila tuna spoilerů a předlohu četl kdekdo). O šokující twisty tu ale naštěstí nejde zdaleka tolik jako o vyvážený a patřičně osobní příběh, který dává nové vrstvy nejen Kapovi a Black Widow, ale především celému marveláckému univerzu. Poslední třetina filmu sice uhne do tak trochu vynucených blockbusterových vod, které bratrům Russových sedí o něco méně než hrátky na ostrý sedmdesátkový napínák. Obratně dávkované střípků humoru, ždímání Kapovy morální síly a náležitě osudové momenty nicméně vždycky dokáží odvést pozornost od povinné obří destrukce zpátky tam, kde by měla být především - k odhodlanému hlavnímu hrdinovi, který ze správňáka v americké vlajce vyrostl v zatraceně zajímavou filmovou postavu. (9/10) ()
Jestli má Marvel v něčem rezervy, tak to jsou většinou nijací záporáci (zejména Loki). Takže to je tím hlavním, co jsem tady ocenil - záporáky, respektive pocit HROZBY, který visel ve vzduchu. Jinak to byl do puntíku popkornový kinofilm, který ohromí už jen záběrem triků co jistě daly velkou práci vytvořit. Chris Evans je ve své roli jistější, Anthony Mackie je na sidekicka sympaťáka jako dělaný a Scarlett Johansson mi poprvé v životě přišla kurevsky sexy. Jednička byla oproti pokračování vyloženě malý film, tady to začíná tuhnout a sakra jo, líbí se a funguje. Pro mě na úrovni IRON MANů, tj. v čele dosavadních marvelovek. ()
Po prvních novinářských projekcích se ozývaly názory, že CAPTAIN AMERICA: NÁVRAT PRVNÍHO AVENGERA je nejlepší "marvelovkou". Z Fáze I ho ale překonávají AVENGERS , kteří jsou formálně opojnější (protože jsou soudržnější), a z Fáze II IRON MAN 3, který je důmyslněji odvyprávěný (protože většina dění je Starkova ne zcela spolehlivá retrospektiva). S velkou mírou nadsázky by se chtělo napsat, že pokračování nejpatriotičtějšího superhrdiny z marvelovského universa je alespoň nejlepším filmem o skoro stoletém panicovi, který na místo randění s kolegyní z práce honí svého bývalého přítele, s nímž měl blízký vztah založený na bázi dominance a submisivity._____ Sarkasmus a podvratné queer čtení - které se nabízí, jelikož film nenaplňuje normy klasického vyprávění - ale není fér. Přece jenom je CAPTAIN AMERICA s původním podtitulem WINTER SOLDIER třetí nejlepší marvelovkou (po Avengers a Iron Manovi 3), která potěší hlavně znalce hollywoodské kinematografie. Zatímco první díl byl stylizován do podoby retra napodobující a zároveň odhalující postupy americké válečné propagandy 40. let, druhý díl svou inspiraci čerpá především z thrillerů napříč filmovou historií. (Nechme stranou, jak se vztahuje k blaxploatacím, když dvě výrazné afroamerické postavy projdou vývojem a upomíná se v dialozích i na soundtracku k jednomu kultu, protože na tato béčka se u nás málokdo zaměřuje, přestože v USA může jít o způsob oslovení jednoho segmentu publika.)_____ CAPTAIN AMERICA přejímá vzorec vyprávění o neprávem obviněném muži na útěku (což je příznačné pro hitchcockovky 50. let), který zasazuje do širšího rámce nedůvěry vůči počínání státních institucí (což je příznačné pro paranoidní thrillery 70. let) a zabývá se snadnou dostupností veškerých informací a ztrátou identity v digitální éře (což je příznačné pro bourneovky a následovníky). V thrillerech je přitom napětí obvykle vytvářeno tím, že víme víc než protagonista, což v tomto případě tak úplně neplatí. Kombinace několika poetických tradic jednoho produkčního žánrového cyklu proto funguje spíše na úrovni jednotlivých scén obsahujících pomrknutí pro zasvěcené (všechny odkazy mířící k sedmdesátkám, zejména ironický casting Roberta Redforda), než že by obstála s ohledem na celek (některé zvraty jsou předvídatelné a ne vše do sebe zcela logicky zapadá)._____ Nesoulad se projevuje i na rovině stylu, a tak spíš než o nedostatek jde o (sebe)vědomou strategii díla. Míchání odlišných způsobů snímání, čerpající z různých kinematografických tradic, je nemálo opojné. Poučenému divákovi snad nebude vadit, že za bílého dne po Chrisi Evansovi nejde práškovací letadlo jako tehdy po Cary Grantovi, ale "letoun", přičemž akce je dokonale přehledná díky dominanci polocelků a celků. Znalý člověk se pousměje tomu, že rozmístění postav v předkamerovém prostoru a jejich snímání zpoza objektu (skla) upomíná na éru, které vládli idealističtí policisté a novináři, nikoliv superhrdinové. A není třeba být pamětník, aby roztřesená kamera, dezorientující rychlý střih, zvuk vytvářející kontinuitu a bližší rámování v kontaktních soubojích i přestřelkách dala vzpomenout na agenta bez minulosti._____ CAPTAIN AMERICA: NÁVRAT PRVNÍHO AVENGERA je nápodoba snažící se překonat své předobrazy (sprostým slovem se tomu říká "pastiš"), ale dělá tak formou hry na velmi vysoké úrovni. Hry s vyprávěním, které vedle proměňujícího se počtu protagonistů a způsobu uspořádání je rozprostřeno napříč několika médii. Do prequel komiksu ustanovujícím téma (např. zpochybňování autorit) i formální postupy (jako záchrana na poslední chvíli) rozvíjené dále ve filmu, jehož vyústění bude mít dopad na vysílaný seriál AGENTS OF S.H.I.E.L.D. Hry se stylem, kdy akční scény jsou i přes svou záměrnou podobnost pokaždé jinak natočeny a pořád přitom mají pevnou funkci ve vyprávění, protože je v nich příčinně rozvíjena proměna charakteru Kapitána Ameriky (v návaznosti na způsob jeho boje a vztah ke kostýmu a štítu jako symbolu). Hry, za kterou se ale něco skrývá, protože vede k poznání a jasně formulovanému stanovisku ohledně nedávných afér s WikiLeaks a NSA. Vyprávění a styl, dvě strany jedné mince, kterou nemá smysl si házet, protože černobílé dělení na "panna" a "orel" se smazává. () (méně) (více)
Po druhém shlédnutí zatím jednoznačně nejlepší marvelovka. Bratři Russovi konečně dokázali komiksové univerzum posunout malinko dále a přinesli výtečný drsný thriller s nařachanou akcí a smrtícím tempem. Dokonce i ten zprvu malinko přehnaný příběh do sebe napodruhé zapadne mnohem lépe a přirozeněji. Chris Evans už je v roli Kápa jako doma, Athony Mackie hláškuje, Scarlett Johansson je sexy a režisérské duo do nás střílí jeden vtipný odkaz za druhým. Kdo by to před pár lety řekl, že z marvelovských hrdinů bude kvalitativní tempo určovat právě americký patriot s obrovským štítem, že? ()
Galerie (227)
Photo © Walt Disney Studios Motion Pictures
Zajímavosti (140)
- Auto, ve kterém přijede na začátku filmu Black Widow (Scarlett Johansson), je Chevy Corvette Stingray C7, model pro rok 2014. (nedvva)
- Chris Evans (Steve Rogers) a Scarlett Johansson (Nataša Romanoff) si pro několik společných scén sami napsali dialogy. (Lokitre)
- V úvodu, kdy se Captain (Chris Evans) pere na palubě lodi a na jednoho zloducha hodí nůž, trefí jej do ruky. Podle délky nože by ruka měla být připíchnuta k lodi, ale je vidět, že zloduch pak ruku posune... a ani v lodi není díra. (Bednobuch)
Reklama