Režie:
Kevin SmithScénář:
Kevin SmithKamera:
David KleinHrají:
Brian O'Halloran, Jeff Anderson, Marilyn Ghigliotti, Lisa Spoonauer, Jason Mewes, Kevin Smith, Scott Mosier, David Klein, Walter Flanagan, Scott Schiaffo (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Nezávislá komedie zachycuje jeden den dvou pohodlných prodavačů z New Jersey. Dante zaskakuje v samoobsluze, zatímco jeho kamarád pracuje ve vedlejší videopůjčovně. Oba by radši dělali něco jiného, a svým zákazníkům to dávají pěkně sežrat. Jeden divoký den v životě dvou přepracovaných mužů za pultem, jejichž jazyk ostrý jako břitva a neobvyklé pracovní manýry dávají zcela nový význam pojmu zákaznický servis. Navzdory neustálému proudění nevyzpytatelných zákazníků si oba prodavači z New Jersey klidně stihnou zahrát hokej na střeše, navštívit pohřební síň a urovnat své nekonvenční milostné vztahy. Šéf není v dohledu, takže si buďte jistí, že když je obchod ponechán napospas těmhle dvěma, může se stát naprosto cokoli. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (474)
Pojem nezávislosť Kevin Smith napĺňa až po okraj - svoj debut napísal a natočil slobodne a v ťažkej pohode a ak náhodou nie, tak je to potom ešte väčší zázrak, pretože práve takto to pôsobí. Vynikajúci, poctivo pripravený, ničomu a nikomu nepoplatný scenár je plný skvelých postáv a hlášok, tu mierne predvidateľných, inde naopak nečakaných zvratov, plus z toho celého dýcha taká silná atmosféra prvej polovice 90-tych rokov, že ostatné filmy z tohto obdobia sa môžu roztrhnúť, ale ani všetky dokopy neprebudia taký silný pocit nostalgie (a to mám Singles, Threesome či Reality Bites veľmi veľmi rád hlavne kvôli nostalgii). Krajne príjemné! ()
Jakýpak geniální scénárista? Pouhý sitcomový destilátor. Nebo snad někdo považuje smrsknutí toho, co vídáme v těch nekonečných seriálech do 90 minut za veskrze originální tvůrčí počin? Či snad je to dosazení asociálních flákačů na posty hlavních hrdinů a drzejší humor? Na poli celovečerního filmu možná relativní nóvum, ale v podstatě už dávno okoukaná šmíra. ()
Poprvé viděno nahrané z TV, podruhé z DVD. Je to debut... a popravdě řečeno, taky bych chtěl mít tak úžasný debut. Pro mně to ale bohužel na víc než čtyři hvězdičky není. Viděl jsem všechny Smithovy filmy a můžu tedy porovnávat - a i když jsem se hodně nasmál, je to bohužel jen sled scének bez nějakého výraznějšího příběhu. Druhý díl je pro mně rozhodně zajímavější, proto po zásluze obdržel hvězdiček pět. Pozitivní je ovšem to, že z mého pohledu jsou ostatní Smithovy filmy už jen lepší, nebo minimálně stejně dobré (i Jay a Mlčenlivý Bob vracejí úder, i Jersey Girl). ()
Totální odstřel realitou všedních životů a jejich dní, respektive jedním z jejich dní. Jedná se o talky komedii, která ale není zas až tak minimalistická, přičemž absolutní premisou jsou vybroušené dialogy charakterních postav. Nejkrásnější na tom všem je Smithův smysl pro balanc mezi realistickým důvtipem a hulvátskou pubertální sprostotou. Pak už jen záleží na vašem poháru hulvátsví, jehož kapacita určí míru pobavení se. Bonusem budiž anime scénka s mrtvolou, které přesně dokazuje zmíněný Smithův smysl pro to, kam až jakým způsobem zajít. Kurva nářez, doporučuju! ()
Jako dlouholetý fanoušek Kevina Smithe jsem se teď na Clerks podíval asi počtvrté, s odstupem nějakých těch let. V Kevinově tvorbě byli vždy Clerks asi ti nejzvláštnější (OK, nepočítaje jeho novější výtvory jako Mroží muž či Yoga Hosers), ale zároveň se považovali za kultovní snímek. Je to nejen kvůli tomu, že film vznikl za minimální rozpočet a za sparťanských podmínek (přes den Smith normálně pracoval v Quick Stopu jako obvykle, večer se točilo a jen se předstíralo, že je den), ale taky kvůli tomu, že se mnoho Američanů dokázalo vcítit do hlavních postav. Zažili si to, že je člověk otrávený ze své práce či brigády za minimální plat a netuší, kam jejich život směřuje. S tímhle jsem měl ale já vždycky problém a mám ho i dnes. Hlavními hrdiny jsou Dante a Randal. Randala jsem nikdy neměl rád. Představuje zde určitou sílu chaosu, takovej čertík na vašem rameně, co vám dává dost šílené rady. Oproti tomu Dante není žádný andílek, i když se možná může považovat za někoho lepšího, ale to už tu vždy přispěchá Dante, aby ho shodil z jeho povýčeneckého mrášku. Ve zkratce: Randal se snaží být zodpovědný, ale je to jen člověk, zatímco Dante je sobecký prudič. Problém pak mám v tom, že já v životě nikdy žádného Danteho neměl a celkově se k sobě postavy chovají docela dost drsně, což v takové míře taky neznám. A vlastně jsem ani nikdy neměl žádnou takovou otravnou práci. Každopádně Clerks má být komedie, a jsou tam vtipné scénky a nápady, ale bohužel po letech už mi mnohé nepřipadají tak vtipné. Dokonce jsou vtipnější, když by je někdo vyprávěl spíš jako historku než je vidět takhle ve filmu. Ale nechci jen kritizovat. Clerks pořád v sobě mají něco, kvůli čemu se film ve vás udrží, a působí slušně originálně. Jako začátek Smithov kariéry je to určitě skvělý zářez, ale myslím, že zub času už tenhle film docela ohlodal. Anebo spíš mám problém, že vtipy už umí Smith mnohem líp a jako zpověď jedné části generace to sice chápu, ale tolik to ke mně nepromlouvá. (7/10) ()
Galerie (48)
Zajímavosti (43)
- I když se kromě rvačky mezi Dantem a Randalem ve filmu neobjeví žádné násilí, byl ohodnocen kvůli hrubé mluvě ratingem NC-17. Miramax si najali právníka, který dokázal snížit rating na R. (HellFire)
- Jayova poznámka „O*ukám všechno, co se hýbe“ je odkazem na stejnou větu, kterou vyřkne Dennis Hopper ve filmu Modrý samet. (HellFire)
- Jason Mewes se před kamerou tak styděl, že během scény, kdy tančí, musel na chvíli odejít celý štáb. (HellFire)
Reklama