Reklama

Reklama

Brána do záhrobí

(festivalový název)
  • Česko Zombie: Město duchů (neoficiální název) (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Luisiana 1927: jedné noci přijíždí do zdejšího hotelu skupina mužů a z pokoje č. 36 vyvlečou násilím muže, který je podezřelý z provozování černé magie. Zavlečou ho do sklepení hotelu a tam brutálně ukřižují. Svým činem však způsobí otevření jedné ze sedmi bran pekla, o které se píše v magické knize Eibon. Luisiana 1981: do opuštěného starého hotelu přijíždí mladá žena, která zde hodlá začít nový život. Brzo však zjišťuje, že s hotelem není něco v pořádku... (caligari)

(více)

Videa (1)

Trailer 2

Recenze (154)

Quint 

všechny recenze uživatele

Fulciho asi nejavantgardnější film, který bývá jeho fanoušky často označován za jeho nejlepší. Sám režisér o něm prohlásil, že chtěl natočit "absolutní film" se všemi hrůzami světa, bez příběhu a bez logiky. Neexistuje jediný důvod, proč by se cokoli z toho, co se ve filmu děje, mělo dít. Fulci své postavy vystavuje kruté nelogičnosti podivného světa bez jakéhokoliv řádu. Před hrůzou tu není úniku. Vše, co postavy dělají, je úplně zbytečné a nikam to nevede. Zlé nadpřirozené síly jako by napadaly samotnou soudržnost filmu, který se postupně rozpadá v naprostý chaos. Někdo to bude brát jako projev tvůrčího diletantství, někdo jako součást snové iracionality. The Beyond je těžko uchopitelný filmový zážitek. Milovníci ujetých gore efektů si ho ale dosyta užijí. Fulciho fixace na zohyzďování očních bulv se tu projevuje v plné síle. Jak Fulci říkával: "oči jsou první věc, kterou musíte zničit, protože viděly příliš mnoho hrůz." Oči jsou tu tedy oslepeny, snědeny i vydloubnuty. Mě tohle moc nebere, ale film si budu vždy pamatovat díky jeho finální scéně, která představuje to nejlepší z tehdejších italských hororů. ()

TomX2 

všechny recenze uživatele

Mám rád taliansku tvorbu a Fulci je pre mňa pomerne známe meno, no doposiaľ som od tohto majstra videl len skvelý Pastor Thomas čo musím napraviť. Bál som sa, že sa mi film nebude páčiť pretože je dej pre mňa nezaujímavý a typický pre podobné osemdesiatky, no div sa, ono to je naozaj dobré! Gore (ukrižovanie, upálenie chemickou tekutinou, vražedné pavúky, smrť vykonaná vlastným domácim maznáčikom,..) je pozoruhodné až fascinujúce (miestami som si spomenul aj na o rok starší Rosso Sangue), herecké výkony sú prekvapivo dobré (čo sa od Talianov čakať nedá) a atmosféra je strhujúca, nepríjemná (v dobrom slova-zmysle). Okrem toho film nenudí, každá scéna do neho patrí a dĺžka je primeraná, čo je za plus. A páči sa mi aj hudba, predovšetkým tá v titulkoch. ()

Reklama

Litsarch 

všechny recenze uživatele

Mé oblíbené téma pekla/démonů/duchů apod., dobré zdejší hodnocení a zařazení v "101 hororů, které musíte vidět, než umřete". Problém ale nastává, když má divák co dělat aby vydržel prvních 10minut, natož celý film. Nejsem si jistý, zda děj (pokud se tomu zde dá tak říkat) je opravdu tak dementní a nebo mi jen něco uniká, ale to myslím že ne. Aby toho nebylo málo, tak mi k tomu dají ještě tak hroznou kameru, že found footage filmy u mě hned poskočily o level více. Herci asi byli také jen bezdomovci, stejně jako nahá těla ležící na zemi na konci v Abyssu, jen zkultivovaní. Ale asi to bylo spíše těmi blbými dialogy. Abych si snímek ještě více užil, tak Fabio Frizzi asi někde zapomněl hudbu pro tento film, protože hudba mi někdy připomínala spíše dramatickou Pobřežní hlídku (např. scéna v márnici. hudba ve 30 minutě) než hororový snímek a rok 1981 fakt argument není. Samotné gore scény již působí spíše úsměvně než nechutně a jsou to jediné, na čem tento snímek stojí, proč je někde zakázaný a asi i proč má takový ohlas. Atmosféry, natož hororové, snímek totiž také moc nepobral. Celkově ale tento snímek je ztráta hodiny a půl života. ()

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Negatívne ohlasy ma vopred varovali najmä pred nejasnou či dokonca chýbajúcou dejovou štruktúrou, tie pozitívne vyzdvihovali film ako najlepšie Fulciho dielo. Po projekcii konštatujem, že ani jedna strana nemala pravdu. "Záhrobie" patrí ku skupine štyroch top Fulciho hororov, ktoré sú kvalitatívne úplne vyvážené a ja si ani v najmenšom netrúfam určovať poradie. Film je pamätný tým, že má neoddiskutovateľne najdesivejší možný koniec, aký možno k filmovému hororu vymyslieť. Filmoví šovinisti bohužiaľ túto skutočnosť zámerne prehliadajú, súc viazaní akousi profesionálnou cťou (alebo zbabelstvom). Čo sa týka nejasností okolo vnútornej štruktúry, asi budem jediný na svete, kto zaregistroval jasnú dejovú líniu, Fulci sa len oslobodil od prebytočnej nutnosti zdôvodňovať každý krok. Jednotlivé scény a ich nadväznosť sú naozaj poňaté iracionálne, no nie alogicky. V prípade predchádzajúcich filmov (Zvuky temna) Fulci ukázal, že klasickú rozprávačskú filmovú logiku brilantne zvláda, jeho horory teda pôsobia mätúco a divne preto, lebo to tak majster chcel a ja netuším, prečo by mi to malo vadiť. Na legendy o šibeničných produkčných termínoch príliš nedám - aj keby mal Lucio dostatok času, z jeho dielne by vždy vypadol film, ktorý by sa len minimálne líšil od filmu vytvoreného v časovej tiesni, tým som si istý. "Záhrobie" je film, ktorý sa zdá byť zo všetkých Fulciho počinov naozaj najmenej literárne zaťažený. To, že je značne aliterárny, je skôr jeho prednosť - voľné reťazenie predstáv a asociácií dodáva filmu závideniahodný surreálny drajv, zároveň i neobyčajne silné vizuálne vyznenie, jednoducho je to kinematografická kvalita par excellence. Vzhľadom k diabolsky fascinujúcej atmosfére v súčinnosti s niektorými kresťanskými i klasickými mytologickými alúziami si dovolím tvrdiť, že toto je umelecké dielo. Jan Brueghel st. by dal 5. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Fulci bude cvok. A nemyslím to pejorativně, cvoky mám ráda. Ale laskavý fanoušek hororů nechť mi pro tentokrát promine, bude to jen za 3, protože co mě štve je, že Fulciho nadšení myšlenkou je daleko za potřebou si dát tu práci a vyhnout se kečupu, papundeklu a kanagonu, to by se, heršof, nenašel nějaký ochotný komparzista, který by se nechal poleptat kyselinou, aby to nemusela pořád odnášet andula?:-) Pochodující mrtvoly je taky nezbytné klišé, tady ale nepadaly ani po výstřelu a sunuly se dál rychlostí zpomaleného filmu, a další padající z almar, vylézající z van, něčí ruce od něčí krve, pavouci v nose, oko na skobičce atd., bez toho všeho by to v prokletém domě ani nešlo. Blondýna se "skleněnkama" i blondýna bez (skleněnek) se mi hodně líbily, protože kdykoliv se objevily, nevěstilo to nic dobrého, takže to vlastně byly ty nejlepší okamžiky filmu. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (14)

  • Režisérský sestřih byl v USA promítán v roce 1998. A to jen ve vybraných městech o půlnoci. (Chatterer)
  • Zombie řádění bylo doděláno až na žádost německých distributorů, protože v Německu filmoví divací po zombie hororech šíleli. (Chatterer)
  • Film byl zamýšlen jako pocta Antoninu Artaudovi (1896-1948), francouzskému dramatikovi a zakladateli žánru tzv. divadla krutosti, které Fulci velmi obdivoval. (gjjm)

Související novinky

Festival otrlého diváka III.

Festival otrlého diváka III.

09.03.2007

Již po třetí se ve dnech 13.-18. března na plátno pražského kina Aero vrací přehlídka filmového nevkusu, hnusu, ošklivosti, strachu i smíchu a bizarností všeho druhu v podobě oblíbeného Festivalu… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno