Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Tři barvy: Bílá - tak se jmenuje druhý film z volné filmové trilogie, který natočil polský režisér Krzysztof Kieślowski. Polák Karel Karel a jeho francouzská manželka Dominique stojí před rozvodovým soudem v Paříži. Soud uzná manželčiny argumenty a rozvede je. Karel tímto okamžikem přichází o vše: o svou velkou lásku, o manželku i kadeřnický salón, do kterého vložil své celoživotní úspory, talent a řemeslnou šikovnost. Bez peněz, bez dokladů, hledaný policii pro údajné žhářství, marně hledá způsob, jak se vrátit do vlasti. Ve snaze vydělat si alespoň pár franků koncertuje v podchodu metra na hřeben a zde se také seznámí s tajemným krajanem Mikolajem, který mu nabídne práci placeného zabijáka. Jen díky němu se Karel nakonec dostává do Polska, ukrytý v obrovském cestovním kufru. Doma soustředí všechny své síly k jedinému cíli: rychlému zbohatnutí. S pomocí peněz a důmyslného plánu chce Dominique přilákat z Paříže do Varšavy, aby se jí konečně mohl pomstít? Kromě satiry na dobové poměry v Polsku je film i hořkou výpovědí o mezích komunikace mezi lidmi, o individuální samotě a stavu dnešní společnosti. Hlavní postavy ztělesnili Zbigniew Zamachowski (Ohněm a mečem) a Julie Delpyová (Evropa, Evropa, Homo Faber). Film vznikl ve francouzsko-polské koprodukci v roce 1993, byl rok později oceněn Stříbrným medvědem na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (159)

classic 

všechny recenze uživatele

...AKO sa z neúspešného STROSKOTANCA Karola v Paríži, stáva mimoriadne úspešný BIZNISMEN KAROL doma vo Varšave, inak to, že sa vôbec dostal domov, tak za to sa môže poďakovať jedine „Mikulášovi” , ktorý ho prepašoval vo veľkom, 75 kilogramovom kufri... “A od toho SANTA CLAUS aj je, teda nosí všelijaké, živé i neživé darčeky” . Otázka za milión ? Ako sa najlepšie vypomstiť svojej bývalej manželke ? Zinscenovať vlastnú smrť, pohreb, na ktorom by mala dotyčná plakať, ak ju bude „nebožtík” tíško, malým ďalekohľadom pozorovať. Panuje tu tak trochu, zvrátený, morbídny - čierny humor, ktorý funguje na 100 % ! Len pri spätnom pohľade, mi film absolútne nič strhujúce nepriniesol, iba intenzívnu snahu hlavnej postavy, čo sa tak nejak snaží dostať svojej EX do nohavičiek. Škoda, pretože za tým všetkým stojí nik iný, ako renomovaný POLIAK Krzysztof Kieślowski. Ešte dávam jasnú šancu poslednej z farieb - RED. Pevne verím, že sa to bude niesť v inom duchu. PS : Na sekundu sa tu mihne francúzska krásavica Juliette Binoche, ktorú ani nie je poriadne vidieť. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Bílá, není tak technicky propracovaná jako Modrá, to však neznamená, že je horší. Tento snímek je tako vý odlehčenější, mírně komický a cynický. Nejsinlnějším aspektem tohoto filmu je hlavní protagonista Zbigniew Zamachowski. Pro mě doposud bezejmenný herec, zde ztvárnil úžasnou postavu. Takový nepříliš sympatický ňouma který však časem získá sebevědomí a charisma, opravdu dobře zahráno. ()

Reklama

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Pohádka plná černého humoru. Pohádka o novém Polsku, Polsku "postsocialistickém" a tragikomedii Karolově. Polsku, kde si měli být všichni konečně rovni, kde si však každý chtěl být "rovnější". Egalité - druhé heslo francouzské revoluce, bílá druhá barva trikolóry. To vše je však spíše slupkou (i když neopominutelnou) příběhu. Vnitřek je opět vyplněn - jak jinak - neoslyšitelnou touhou po lásce. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, ale i když moji oblíbení uživatelé Bílou považují za nejslabší článek tříbarevné trilogie, ale mě osobně se líbila víc, než Modrá. Je sice méně psychologická, zato je ale víc dějová, víc mě zaujala a víc baví. Navíc i zde Kieslowski dokazuje svůj filmařský um - je zde opět perfektní kamera, skvělé herecké výkony a dost dobře se tu vyvíjí děj, který každou chvíli přijde s něčím zajímavým. Je to vlastně i celkem pohodový film a osobně se mi moc líbil, takže nemám problém mu dát 5*. Kieslowski mě vždy umí příjemně překvapit. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Bílá jako barva studu, odstupu a lhostejnosti, ustící nezřídka do nenávisti až chorobné, je námětem posledního díla volní trilogie skvělého polského režiséra. Novodobý hrabě Monte Cristo má tentokrát ryze slovanské kořeny a pochází určitě z naší doby. Potupen a ožebračen i raněn do kořene ve své hrdosti a osobnosti podřizuje svůj život po svém náhlém pádu doposud profesně úspěšného muže jedinému účelu - ničivé pomstě. Námět, který není prost detektivních prvků, využívá Kieslowski k rafinovanému stupňování děje a paralelně i k velmi věcným pohledům na tvář nejen francouzské metropole, ale především své vlasti a jinak nedostupné skutečné podoby právě počínající kapitalistické restaurace v Polsku. Úspěch hrdinova úsilí se pochopitelně vzápětí láme; čeho docílil tím, že ukojil své sebestřené ego? Zlom a stud jsou tedy ne odvrácenou, ale naopak lidsky blízkou podobou BÍLÉ. Barvou vlastně výstražnou, burcující. Burcující ve jménu všeho dobrého, co se v každém z nás skrývá. Kieslowski se se svou uměleckou tvorbou i svým pozemským životem rozloučil tím nejlepším možným způsobem. ()

Galerie (55)

Zajímavosti (7)

  • Juliette Binoche a Florence Pernel, tedy hvězdy Kieslowského filmu Tři barvy: Modrá si oba ve filmu zahráli epizodní roli. (pUnck)
  • Téměř každý záběr ve filmu obsahuje alespoň jeden bílý objekt. (pUnck)

Reklama

Reklama