Režie:
Lukas MoodyssonScénář:
Lukas MoodyssonKamera:
Ulf BrantåsHrají:
Alexandra Dahlström, Rebecca Liljeberg, Erica Carlson, Ralph Carlsson, Maria Hedborg, Jill Ung, Grazyna Göransson, Thérèse AnderssonVOD (1)
Obsahy(1)
Elin a její dospívající kamarádi vyrůstají v malém městě jménem Åmål. Vše tu plyne podle zaběhnutých pravidel až do chvíle, kdy Elin udělá nečekaný krok – jde na nesprávný večírek – a její život nabere nový směr. Najednou se musí rozhodovat mezi dvěma láskami a hlavně se vypořádat s vlastním já. Láska je láska nabízí příběh o touze, radostech i bolestech lásky, komických i dojemných stránkách dospívání – a odvaze vyčnívat z davu. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (220)
Jedna z vyjjímek, kdy český název nesouvisející s původním je skvěle vybrán. I když nevím, co bylo dřív, jestli písnička Lucie Bílé, nebo název filmu. Velmi zajímavé nahlédnutí do zmatků v životě -náctiletelých ve Švédsku, které jsou patrně dost universální. Trošku z mého pohledu je nevěrohodné, že by holky, které samy ještě nemají ve svém vztahu jasno a prakticky spolu ještě ani nezačaly "chodit" a ještě v tomto věku byly donuceny k veřejnému "coming out-u". ()
Americká kinematografie se leckdy snaží o naprostou upřímnost, ale nakonec z toho vychází dosti falešně. Narozdíl od ní ta evropská se netváří nijak, přesto vypadá naprosto skutečně. A to je právě příklad tohohle skvělého filmu. Téma dospívání, teenagerovského věku se dá spláchnout pubertální komedií, dá se vložit do komorního dramatu, ale snad prvně jsem ho viděl z tak otevřeného, dalo by se říct až skoro dokumentárního pohledu. Švédský styl, ta severská chladnost je příběhu vlastní. Nic není zabalováno do třpytivého pozlátka tak, aby divák bral vše s rezervou. Život taky nikdo do ničeho nebalí, takže tady máte upřímný pohled do duší dospívajících dětí, pohled na cestu po které kráčí a občas si na rozcestích nevědí rady. Herecké výkony jsou naprosto reálné, jak u hlavních hrdinů, tak i u rodičů, učitelů i u toho malého chlapce, jenž mamince jedné z hlavních hrdinek položí takovou zvláštní otázku. Další devizou je skvělá hudba, taková co k filmu naprosto pasuje. Myslím, že symfonická skladba by v nastínění světa mladých asi zabrala stejně, jako krasobruslařka v brance hokejového týmu. Punkové a rockové melodie pro tuhle generaci sedí mnohem víc. A hlavně, pocity, skutečná hra pocitů, nevyumělkované lidské stavy, které má divák tu možnost na obrazovce sledovat. Těch 5ti hvězdiček nelituju. I když film má pár slabších míst, absolutně je válcují ta ostatní. ()
Bezelstné a okouzlující. Vtipné, vtipné, vtipné. "Mami, proč se koukáš na ty soutěže v televizi?" "No já nevim, je to takový... hraje tam pěkná muzika, občas někdo vyhraje auto..." Taky si dáváte do kakaa aspoň půl sklenice toho prášku a pak už jen kapku mlíka? Pravej severskej film, inteligentní, úspornej a skromnej. Ale o to lepší. Ty holky si zamilujete. ()
Touha je touha, láska je láska, smutek je smutek a smrt je smrt. Přechod o jednoho k druhému je snadný, vždy fatální. Zasrané Amal, městečko, v němž se odehrávají všednodenní příběhy hrdinů švédského filmu režiséra Moodyssona, zasrané město, v němž se novinky šíří asi jako léto na horách, a běda lásce, která maloměstu nevoní. Touha, která se klube uvnitř, pod nánosem make-upu, mající před sebou žebříček top modelů, top akcí a zrcadlo, přesné a nekonfliktní, a touha zastíněná poezií, nesmělá, a žíznivá. Dvě protijdoucí toužení, která si jdou paradoxně naproti, se protínají. Příběh dvou zcela odlišných náctiletých dívek, jedné, jež o své lesbické orientaci nepochybuje, a druhé, která svou podobu louhuje v módních časopisech, hitparádách top ten a lásku bere jako nutný doplněk, je příběhem o rozhraní citů a proměně jedné Barbie v mladou dívku, zázračně „vyléčenou“ láskou té druhé. ()
Možná to není na pět a možná to je skoro obyčejná teen komedie, která stejně jako ostatní teen komedie zachycuje problémy, které teenageři mají. Ale stejně mám pocit, že Moodysson staví tenhle žánr trochu na hlavu a odprošťuje ho od patosu, skate punku a dalších amerických obyčejů. Celý tenhle jednoduchý příběh potom zachycuje skoro cassavetovskou kamerou, přičemž nás nezatěžuje zbytečnou psychologizací. Fucking Åmål totiž spěje k epickému konci na holčičích záchodech... ()
Galerie (17)
Zajímavosti (24)
- Koupelna, ve které se Johan (Mathias Rust) a Elin (Alexandra Dahlström) setkají během party, je tak malá, že bylo nutné vyndat vanu, aby vzniklo másto pro kameramana a režiséra. (IQ Tiqe)
- Lukas Moodysson napsal devět návrhů scénáře. (Kulmon)
- Když Johan (Mathias Rust) hledá fotografii Elin (Alexandra Dahlström) v pokoji svého bratra, je vidět na zdi plakát hokejového brankáře Dominika Haška. (DruidKarel)
Reklama