Režie:
Miroslav KrobotKamera:
Jan Baset StřítežskýHrají:
Tatiana Dyková, Lenka Krobotová, Johanna Tesařová, Ivan Trojan, Jaroslav Plesl, Simona Babčáková, David Novotný, Hynek Čermák, Lukáš Latinák, Ján Kožuch (více)Obsahy(1)
Učitelka němčiny Maruna (Tatiana Vilhelmová), toho času hospodská, se snad nikdy nevdá. Na malé vesnici je o vhodné muže nouze: nerozhodný starosta (Ivan Trojan) tráví hodně času na posedu a čeká na svého jelena, dětsky naivní Olin (Jaroslav Plesl) je okolím považován za neškodného vesnického blázna a klempíř Kódl (Lukáš Latiňák) se s chutí otočí za každou sukní. Maruně na klidu nepřidá ani její panovačná matka (Johanna Tesařová), o kterou spolu se sestrou Jarunou (Lenka Krobotová) pečují. Když navíc Jaruna využívá první příležitosti a odjíždí po boku postaršího Němce Hanse do Mnichova, zůstává Maruna v „Díře" s matkou i nápadníky sama. Jednoho dne však u Hanušovic dojde k nečekané události... (A-Company CZ)
(více)Videa (4)
Recenze (777)
Nejprve klady - dobrá kamera, syrové herecké výkony, určitá meditativní nálada. No a to je tak vše. Ano, takhle si herci pražského divadla představují život na severomoravské vesnici v pohraničí. Jak jsem psal už v článku Z díry u Bedřichovic (http://www.blisty.cz/art/73905.html), jde o hodně zjednodušený a jednostranně orientovaný pohled. Moje zkušenosti jsou spíše opačné - vesnice rozkvétají, snaží se podnikat, otevírají nová sportoviště, pražírny kávy, minipivovary, baráky nově nahazují. A lidi jsou tam stejní jako všude - jedni mrchy, druzí průměr, a jiní se snaží chovat slušně. Ale aby vše byl jen výkvět negativních vlastností a žádná postava pozitivní, to se vidí jen v takovýchto filmech. Prostě jen neředěná depka, vše je špatně, vše je na prd, a div, že na vesnicích lidé nepáchají z té bezmoci hromadné sebevraždy. O tomhle ten film bohužel je, o ničem jiném. Možná je to jen nošení pražských depek pražských inťošů do vesnic, ale doufám, že se tímhle zkresleným a jednostranným úhlem pohledu nedají lidi zmást a budou žít v pohodě své životy. Tenhle film je jen typickou ukázkou toho, jak jedna vrstva společnosti je totálně odříznutá od jiné, a jak falešně o tom svědčí. Jo, a btw - mše mají trochu jiné atributy, než jsou ve filmu ukázány (i když zde je jen vždy úvod nebo závěr mše), např. se hned po pozdravu nesedá, stejně jako se hned po knězově rozloučení takhle divně neprchá. ()
Jeden z nejnevděčněji zde ohodnocených skvostů českého filmu. I po několika letech ve mně jeho nálada vyvstává ostře. Existuje minimálně jeden další zasvěcený člověk, s nímž se shodnu, že tenhle film je ryze českou svébytnou obdobou Tarrova Turínského koně, samozřejmě s vlastním způsobem podání, co do vztahu ke každodenní existenci i k existenci "an sich" ve stále bezútěšnějších vnějších podmínkách. ()
Paradoxne me k tomuto filmu pritahla ma rakouska pritelkyne, takze jsem se nakonec nechal umluvit a koupil DVD - jesteze to melo anglicke titulky, to je totiz luxus, kterym se vetsina ceske produkce (pokud pomineme FEX) jen tak pysnit nemuze. Pritelkyne chrochtala blahem, vetsina jejich komentaru se omezila na "to je jak od Ulricha Seidla" a "to je jako u vas na vesnici - neni, oproti tomuhle zapadakovu je moje rodna dedina se 1300 obyvateli velkomesto (i kdyz co si budeme vykladat, Svatba na bitevnim poli se tocila vpodstate za humny). Kdosi tu zminil Divoke vcely, ja bych pridal jeste Mistry a (Pasla) kone na betone. Ne, tohle neni komedie, pokud vam neprijde vtipny fakt, ze se tvurcum podarilo natocit pravdepodobne (co se cetnosti pouzivani vulgarismu tyce) nejsprostsi cesky film vsech dob. ()
Pár zajímavě rozzáběrovaných scén a nucení se do deadpan poetiky nestačí, když film spoléhá na klasické pilíře české komedie: vidláky, chcípáky, vulgarismy, upocené soulože, hvězdy přehrávající v "komických převlecích". K tomu si připočtěme stupidní stereotypy a vynalezení nové formy dialektu, což je tak to jediné, v čem Krobot vyniká. Díra nabízí bídu tuzemské kinematografie v plném rozsahu, jen v trochu přijatelnějším balení. ()
Po delší době jsem se nechal zlákat programem České televize, který upoutával na „film oceněný Českými lvy“ a „režisérský filmový debut Miroslava Krobota“. Bohužel už po nějaké půlhodině jsem tušil, že tahle zvláštní mozaika osudů divnolidí z vesnického prostředí u mě slavit úspěch nebude a to jsem ještě netušil, že se do konce filmu nedočkám ani příběhu ani nějakého vypointování. Neříkám, že se tam neobjevilo pár povedených skečů (statik, pan Vitásek, pálení kostí), ale celkově to na mě působilo jako vystřižené prostřední dějství z divadelní hry, kterou sepsali štamgasti z řad ochotníků za jedno odpoledne v hospodě u piva. ()
Galerie (12)
Zajímavosti (18)
- Puška, ze které Jura (Ivan Trojan) střílí v noční scéně na posedu, je Baikal IZ 18. Puškohled je Meopta Artemis 7x50. Jelikož se zvěř spárkatá dle zákona o myslivosti může lovit v době hodinu před východem až hodinu po západu slunce, pravděpodobně se dopouštěl porušení zákona o myslivosti. Podle věty: „Však on zas přijde,“ můžeme odvodit, že střílel na srnce. Pokud by myslivec střílel na prase, které se naopak jako jediná spárkatá zvěř může lovit i v noci, tak by tuto větu nikdy nepoužil. (bodanek)
- Starostova kancelář, která se objevila ve filmu, je skutečnou kanceláří starosty obce Vikantice. (ewi)
- Kvůli Tatianě Vilhelmové se při natáčení musely dělat pauzy na kojení, protože byla teprve dva měsíce po porodu. [Zdroj: ahaonline.cz] (SONY_)
Reklama