Režie:
Zdeněk TroškaKamera:
Martin DubaHudba:
Miloš KrkoškaHrají:
Bronislav Kotiš, Tereza Kostková, Jiří Dvořák, Vladimír Polívka, Carmen Mayerová, Sara Sandeva, Tereza Bebarová, Matěj Hádek, Karel Dobrý, Anna Polívková (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Rodina hejkala Huga obývá poklidně starou vilu na pokraji města. Sladký strašidelný život, v němž si Hugo hejkal, jeho paní Patricie a její matinka Žofie čarovaly, vodník Bubla se staral o dušičky a víla Jitřenka si tančila lehkonohé tanečky, změní vpád úředníka Patočky, který má na obecním úřadě ve správě evidenci budov. A jak zjistil, za dům už pěknou řádku let nikdo neplatí nájem a nikdo v něm ani oficiálně nechce bydlet, především proto, že tu straší. Přesto tu žije jakási šílená rodinka. Verdikt je nemilosrdný: zaplatit nebo se vystěhovat! Čím však platit, když pan Hugo za hejkání nemá žádnou mzdu a paní Patricie míchá pouze lektvary, po nichž se může člověk proměnit ve zvíře či filmovou divu ale peníze nevyčaruje? Nedá se nic dělat, strašidla budou muset do práce a jejich děti – Ester a Eleonor do školy. Vypadá to jednoduše, ale život obyčejných smrtelníků bude pro strašidelnou rodinu složitější, než se na první pohled zdálo. Jak se bude dařit vodníkovi v prádelně, víle jako primabaleríně tanečního souboru a hejkalovi jako hvězdě místního divadla? A odolá paní Patricie svodům své první lásky – upíra Ignáce z Temešváru? A co pan Patočka? Setkání s lidským světem, v němž platí jiná pravidla, než v tom pohádkovém, přinese řadu komických i napínavých situací. Naši hrdinové musí zapojit nejen kouzla a čáry, ale také rodinnou soudržnost, lásku a odvahu, aby dokázali přelstít úředního šimla a zvítězit nad nástrahami „obyčejných" lidí. (Falcon)
(více)Videa (3)
Recenze (244)
Zdá se, že i zralý Troška je s to překročit svůj stín. Dialogy i námět působí sice poněkud nepůvodním dojmem, herecké obsazení však nekulhá a celek klopýtá vcelku úspěšně do očekávatelného, ne však zraňujícího, divácky přijatelného konce. V českém polistopadovém hraném filmu se běžně - bohužel! - točí "díla" nesrovnatelně kulhavější. Někdy ani to ne. Z druhé strany tu Troška navazuje na lidovou podmínečně "buřičskou" linii české lidové slovesnosti i umělé krásné literatury, která začíná někde u Němcové, pokračuje Ladou a kouzelným světem kocoura Mikeše i sekorovským Ferdou Mravencem či již půlstoletí starou Saxanou. Alegorií a dobromyslného žertu má tato pohádka také poměrně dost na rozdávání. ()
Pan Troška filmařsky ustrnul v osmdesátkách. Klíčování nepočítám, podobný triky dnes zvládají podomácku i děti školou povinné. Myslím především způsob snímání a pitvořící se herce. To by mi na tomto rodinném filmu nakonec ale ani tak nevadilo, po chvíli jsem tomu pravěkému vizuálu uvykl a už mě tolik nerušil. Co mi vadilo, to byly vulgarity. Aby ve filmu, který je určen zejména dětem, zaznívaly výrazy jako děvkař, to je podle mě špatně. Tady je pan Troška naopak až příliš progresivní. Oba ty extrémy (technologický mastodont a bezmezný názorový libertarián) z něj činí terč masového opovržení. Tohle podle mě na odpad!y rozhodně nebylo, ale rozumím tomu, že už od něj někteří diváci nic jiného než odpad! a priori neočekávají. ()
Chtěl jsem to dokoukat, abych to tady mohl ohodnotit a zkritizovat. Dát varování světu, že rozpustilý Zdeněk se ani u Strašidel nesklidil. Nedalo se. Brzy jsem to vypnul. Ale i tak zde zanechám pár slov. Pitvoření, nepřirozenost a dějová prázdnota to je u Trošky zvykem. Ale vulgarity a satiru do pohádek podle mě doposuď ještě nestrkal. Inu, pan mistr udělal další tvůrčí krok, kterým v mých očích naprosto ale naprosto propadl. Urážení žen v pohádce pro děti? Rozhovory o tom jak se má ženská večer obléknout aby se líbila muži v posteli? Vážený pane Troško, opravdu jste mě urazil. Vy jste režisér, který si zkrátka neváží svého diváka. A ty narážky na politiku působili dost divně. Jako kdyby se tam najednou zjevil Superman. To tam vůbec nesedělo. ()
Nevím, proč... ale vždy když chčiji krev, tak si melancholicky postesknu nad panem troškou a jeho Strašidly, zejména pak nad Hejkalem, co hejká jako Maria Šarapovovovovová bez komfortního tampónu a nad Vodníkem Volšovečkem, co chytá v Jižních Čechách sveřepý syfilis. (*českých režiséru by mělo být o trošku méně...) ()
Troška je definitivně mimo. Nejsem žádnej puritán, sám mluvím jako kanál, sleduju např. Řezníkovu tvorbu a podobně. Ale kdybych točil pohádku, určitě bych v ní nenechal postavy používat výrazy jako "hajzl, prdel, děvka" apod. A řešit v pohádce znásilnění, to mi přijde hodně zvrácený. Dále ve zkratce: Trapné pokusy o humor přítomny, přehrávající herci taktéž, dějový oblouk a vyvrcholení filmu nenalezeno. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (8)
- „Kostýmy strašidelné rodiny v rodinné komedii Zdeňka Trošky jsou z 90 procent navrženy a ušity přímo pro tento film. Nejprve jsem chtěla postavy roztomilé netradiční rodinky odlišit od obyvatel malého městečka pouze částečně, ale pohádkový žánr a podrobný rozbor scénáře umožnil odtrhnout je od současnosti. Drobná vznášecí kouzla, topení vodníkem a proměny v kočku mne nakonec dovedly ke kompletnímu zpracování kostýmů. Některé triky vyžadovaly více variant, a tak jsem měla možnost vytvořit krásnou kolekci,“ uvedla kostymérka Lucie Ulíková. (SONY_)
- Tereza Kostková si ve filmu zahrála se svou matkou Carmen Mayerovou. (Duoscop)
- Pohádka, kterou v divadle zkouší režisér (Matěj Hádek), se jmenuje stejně jako film, „Strašidla“. Plakát je možné ke konci filmu zahlédnout venku u vchodu do divadla. (noelcoward73)
Reklama