Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (132)
Nebylo to špatné, ale rozhodně Aféra Thomase Crowna s Brosnanem je lepší. Brosnan byl showman a elegán, který rozhodně nepůsobil hloupě. Tady je Thomas Crown vylíčen jako zbohatlík, který se nudí životem, a tak si vymyslí dokonalou loupež. Dunaway je tady šik, lážoplážo si randí s Crownem a pak by ho nechala zatknout. Takže ve výsledku fajn film, ale předělávka z roku 1999 je rozhodně lepší. ()
Romantická krimi, která vlastně není ani moc romantická, ani moc krimi. Žádná velká zábava, žádná velká nuda, kdyby v hlavních rolích nebyli McQueen a Dunaway, byl by snímek zapomenutelný téměř okamžitě. Jejich společnému profesionálnímu úsilí se podařilo vyzdvihnout téměř prázdný scénář na průměrný film. ()
Pomalá a nudná krimikomedie. 1) Takhle nějak se představuji staromódní film. Od kamery přes klopýtavý děj, herecké výkony, režii a "experimentální" střih. 2) Ovšem, aby si toto dílko zasloužilo označení thriller, muselo by být spíchnuté alespoň o padesát let dříve, než skutečně bylo. 3) Třicetiosmiletý McQueen pro mě rovněž nepředstavuje žádnou sexuální výzvu (promiň, Steve). Na to, abych řádně docenil nespornou erotickou přitažlivost Faye Dunawayové, mám zase moc málo procent heterosexuality v krvi. 3) Možná jsem měl smůlu, že jsem nejdřív viděl podstatně dynamičtější remake s Brosnanem z roku 1999. 4) Pomalu a líně se vleče čas před obrazovkou a ani gentlemanská pointa žádný impuls do toho pomalého umírání nevnese. Ale uznejte, přátelé. Není krásné, když žena dostane od milence vzkaz: Left early. Please come with the money... or, you keep the car. All my love, Tommy. ()
Herecké legendy v plnom predstavení. Faye Dunaway a Steve McQueen a ich šachová partia je jedným z vrcholom hereckých scén bez slov. Filmu chýba trošku komplikovanejšie prepracovaný dej, ktorý zameraný viac menej psychologicky. Záver bol ale famózny. Na druhej strane je tu ešte aj skvelá hudba a čaro doby, keď ženy boli ešte dámami. ()
Mám rád McTiernanovu AFÉRU THOMASA CROWNA s Brosnanom a Russo. Originál je však o niečom inom. Predovšetkým úplne inak pristupuje k látke "niečo som ukradol, pekná ženská mi ide po krku". Scéna lúpeže je síce napínava (a šikovne natočená), ale o mnoho viac ide o vzájomný vzťah medzi dvoma ľuďmi, než nejaký klasický zlodejský film à la RISKANTNÝ PLÁN. Faye Dunnaway je ukážkovou femme fatale a ak vám doteraz prišiel šach ako nudná a chladná hra, teraz určite zmeníte názor. Navyše herečka okrem svojej krásy disponuje aj solídnym hereckým talentom, čo z jej na prvý pohľad sebavedomej a manipulatívnej postavy robí živú bytosť. Pekný starý film s krásnymi autami, veľkými ženskými účesmi a klobúkmi, ktorý stojí viac na postavách a režisérskom vedení než na príbehu... Také sa dnes už bohužiaľ veľmi netočia... ()
Galerie (92)
Zajímavosti (15)
- Bankovní loupež byla natáčena skrytými kamerami. Jejich umístění znal pouze štáb, ochranka a pokladní. (Caszidy)
- Tento snímek označoval Steve McQueen za svůj vůbec nejoblíbenější, ve kterém hrál. (Caszidy)
- Poznávací značka Rolls-Royce Thomase Crowna (Steve McQueen) je TC, tedy jeho iniciály. (gug)
Reklama