Režie:
Xavier GiannoliScénář:
Xavier GiannoliKamera:
Eric GautierHrají:
Vincent Lindon, Galatéa Bellugi, Patrick d'Assumçao, Anatole Taubman, Elina Löwensohn, Claude Lévèque, Gérard Dessalles, Bruno Georis, Aurore Broutin (více)Obsahy(1)
Jacques pracuje jako reportér ve velkých francouzských regionálních novinách. Jeho pověst nezaujatého a nadaného investigativního novináře upoutá pozornost Vatikánu, který si ho najme na splnění zvláštního úkolu. Stane se členem komise ověřující údajné zázračné zjevení v malé francouzské vesnici – tedy opravdového kanonizačního procesu. Po svém příjezdu se setká s mladou a citlivou Annou, která tvrdí, že se osobně stala svědkem zjevení Panny Marie. Tváří v tvář rozdílným názorům duchovních a skeptiků ve vyšetřovací komisi Jacques postupně odkrývá skryté motivy a tlaky, které ovlivňují vyšetřování, a jeho vlastní víra se otřásá v základech. (Artcam Films)
(více)Videa (2)
Recenze (21)
Skvěle to vystihl Lukáš Jirsa a jeho kolegové v pořadu ČRo Vltava Reflexe: Film!: Vztah víry se současným racionálním světem. Kritika merchandisingu církví a jejich řádů, zaslepenost víry, ale i rozpor mezi ní a fakty. Hledání agnostika Giannoliho uzavírá otázka: Jsme lidé nebezpeční, nebo naopak prázdní? Ouuuu ()
Ten film je podobný jako katolická církev. Učí o Bohu, ale ne Boha. Tenhle film by tak strašně chtěl předat duchovno, ale plave po povrchu, naznačuje, ale nejde do hloubky, a nakonec je to jen hodně dlouhý blábol, dokonce nekřesťanský, protože dobrovolná sebevražda odmítáním jídla není žádné mučednictví, sorry. Ta závěrečná řeč, že pan fotograf díky Anně něco našel, je sice dojemná, ale film k ní nesměřuje, nepodporuje, není v něm nic, coby tuto řeč podporovalo. Že se jednou sejdou u zavřeného kostelíka a že náhodně objeví jednu zničenou ikonu? Jinak atmosféru má film docela dlouho hodně slušnou, ale přece jen ta stopáž je nakonec ubíjející, a hlavně poslední zhruba tři čtvrtina filmu tak nějak popírá a popře dosavadní dění. To už - POZOR, ASI SPOILER - by mě asi víc bavilo, kdyby nakonec šlo o skutečné zjevení, nebo je měl sám fotograf. O skutečném hledání vlastní duchovní cesty film tak nakonec žel není. --- EDIT: Čím víc nad tím přemýšlím, tím víc mi přijde, že jde zase o jeden takový vychcaný film, který se zaštiťuje duchovnem, ale je o něčem jiném. Příběh začne v arabských zemích, kde novinář přijde o kolegu, a končí tím, že zjistí, že muslimka měla zjevení Panny Marie. Takže nakonec pokládá zničenou ikonu jako gesto smíření k údajně zničenému klášteru (moc zničeně ve filmu nevypadá). No a ta, co to vzala na sebe - prezentovat tohle jako oběť? Jako mučednickou smrt? Četl Giannoli někdy něco od Terezie z Lisieux? Objektivně ten film kamerou a hereckými výkony a kritikou církevního merche na ty dvě hvězdy je, ale za ideologii zcela mimo realitu jdu s hodnocením dolů. ()
Napriek tomu, že sa s obsahom Zjavenia nestotožňujem, je to hlboký film, aké v poslednom období málo vídam. Nie je pekný, ale veľmi zaujímavý, na zamyslenie. Síce chápem, že tá stopáž bola nutná, ale predsa sa mi to zdalo pridlhé. Bulvárny záver filmu odobral nielen hviezdičku, ale hlavne znemožňuje divákom, nájsť na položené otázky svoje vlastné odpovede. Škoda. ()
Chvíli mi trvalo, než jsem se naladila na tu správnou notu, ale přesto musím uznat, že režisér Xavier Giannoli natočil zajímavý film o víře, který má sílu zapůsobit i na bezvěrce. Vím, o čem mluvím, protože jsem ateistka jak poleno. Ačkoliv mi spousta otázek zůstala nezodpovězena, připouštím možnost existence čehosi vyššího, než je náš zrakem viditelný a smysly vnímatelný svět. (75%) ()
Úvaha o viere bez jednoznačných odpovedí, tie neprídu ani na konci a preto ich netreba očakávať. Niečo iné, pretože vo filmoch je zázračnosť zvyčajne diabolská, hlavne v tej halde hororov, čo vychádzajú každý deň. Lavírovanie medzi Božským zásahom a podvodom, medzi skepsou a duchovnom, v podstate náročný a dlhý film, pre mnohých až príliš dlhých, keďže jednoznačné stanovisko neponúka. ()
Galerie (16)
Zajímavosti (3)
- Film sa natáčal vo Francúzsku (Gap, Châteauroux-les-Alpes), Taliansku (Rím - Palais Farnese) a Jordánsku (utečenecký tábor Zaatari, púštny hrad Qusair Amra). (Arsenal83)
- Vo filme sa opakuje melódia od skladateľa Arvo Pärta z diela "Fratres". Táto melódia bola jedným z ústredných motívov napríklad aj v historickom dokumentárnom seriáli Osvětim - nacisté a konečné řešení (2005), alebo vo filme Znovu Paříž (2022). (Arsenal83)
- Film je inšpirovaný skutočným príbehom svätej Bernadety z Lúrd, mladého dievčaťa, ktoré vo veku 14 rokov malo koncom 50. rokov 19. storočia spolu 18 zjavení Panny Márie. Dnes Lurdy ročne navštívi 5 miliónov katolíkov a stalo sa niekoľko zázrakov. (Arsenal83)
Reklama