Reklama

Reklama

Oběti

(seriál)
všechny plakáty
TV spot
Česko, (1999–2008), 11 h 10 min (Minutáž: 78–90 min)

Režie:

Petr Slavík

Scénář:

Miroslav Sovják

Hrají:

Zbyněk Fric, Karel Zima, Libor Žídek, Josef Nedorost, Jiří Bábek, Vladimír Dlouhý, Klára Pollertová-Trojanová, Bohumil Klepl, Bronislav Poloczek, Jenovéfa Boková, Jiří Kodet, Marie Spurná (více)
(další profese)

Epizody(8)

Obsahy(1)

Na televizní obrazovku se vrací cyklus Oběti o lidech postižených zločinem. Vzrůstající zločinnost a stále častější osobní zkušenost každého z nás, kteří jsme byli oloupeni, vykradeni, napadeni, s nemohoucí spravedlností, která někdy z nepochopitelných důvodů nahrává spíše zločinci než jeho oběti, vedla scenáristu Miroslava Sovjáka a režiséra Petra Slavíka k vytvoření této série. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele ostravak30 k tomuto seriálu (8)

Přepadení (1999) (E01) 

Seriál Oběti uvedl první díl Přepadení. Pod klasickým názvem se ale neskrývá jen běžné okradení, ale příběh pokračuje i dál. Pachatel nejenže bydlí s přepadenou v jednom domě, ale nadále ji terorizuje. Už to samo o sobě je trochu podivné. Sousedi nejsou nikdy nikde vidět a žena je pomalu považována za blázna. Podivné je ale i chování policie. Ta k případu přistupuje laxně, nehledá svědky, nepodívá se ani na místo přepadení, prostě neděli nic. To je i na devadesátá léta, jejich konec nutno podotknout, trochu silné kafe. Tím spíš, že když žena pozná pachatele a sejdou se na policejní stanici, odehraje se dost bizarní scénka. Přepadená řekne, že byli ještě navíc vykradeni a pachatel na to odpoví, že to těžko mohl být on, protože ten den byl někde úplně jinde. Nikdo se ale nepodiví, že den vykradení nikdo nezmínil a tudíž se lupič v tu chvíli udal sám, což nedojde ani policistovi. Jiří Kodet jako by pokračoval v postavě z Pelíšků a smrt Vladimíra Dlouhého vlastně není objasněna. Příběh od začátku zajímavý ale postupně nemastný neslaný. ()

Znásilnění (2000) (E02) 

Znásilnění není jen o tomto činu, ale též o charakterech lidí v rozhodujících chvílích. Jenže mě překvapilo, jak moc byli všichni na druhé straně zatímco hrdinka něco v sobě řešila. Matka, tchán s tchyní, dokonce vlastní manžel a kamarádka posílající anonymní dopis. Vlastně bych čekal jako protiváhu někoho, kdo bude přeci jen na straně oběti. Manžel se ukázal až moc labilní. Vždyť jeho manželka, znásilněná oběť hrozného trestného činu, vydržela víc než on. V závěru jsem pak vůbec nepochopil psychologa, který mezi dveřmi řekne Angelice, že je krásná. A upřímně řečeno, K. Brožová je sice krásná, ale pro mě nikdy nebyla skutečnou herečkou. ()

Svědek (2001) (E03) 

Film mnoho let starý a mnoho let také aktuální. Herecké výkony nebudu komentovat. Byly kvalitní a nevím, zda se reálně jednalo o návrat Jaromíra Hanzlíka, nicméně i on mě přesvědčil. Příběh není nudný a když pomineme trochu naivní závěr, kdy si postava J. H. nevsadí a zrovna jí vyjdou její čísla, pak sledujeme celkem zajímavý děj, kdy diváka především zajímá, jak se pracovitý muž dostane na ulici a jak s tím vším souvisí to, že byl svědkem. A dozví se, že nijak. Tedy nijak zásadně. V první řadě si za to může sám. Tvůrci se sice snaží dostat to trochu do souvislosti, ale podle mě marně. Samozřejmě, že přijít o práci může v pokročilém věku každý. Ovšem, v době, kdy tohle píšu je situace zase jiná a i lidé pokročilého věku si práci v současnosti najdou snadno. Tak jako tak, jak si útočníci v našem státě libují a svědci či oběti trpí i dlouho po útocích, ukazuje film kvalitně. A bohužel to je celosvětový problém nejen český, tím jsem si jistý. Zkrátka, film mě nenudil, ale jistá trpkost v příběhu, že kdyby hl. postava nesvědčila, mohla se mít líp, se nedá z filmu nevidět. Takže tedy "jen" tři hvězdy. ()

Jiný člověk (2003) (E04) 

Jiný člověk vypráví o Česku, které je prošpikováno rasismem. Nutno dodat, že to nebylo jediné téma filmu. Samotný hrdina pak své bývalé manželce nadává do líných (nevím čeho už) a poznává, že jen málo Romů je takových jako on. Nicméně svádět vše na osud je těžké, když sám si mohl za své dluhy a policii měl také volat mnohem dříve. Anabáze s dcerou v bordelu je pak jen těžko uvěřitelná. Pořád za ní chodil, neustále ji přemlouval, aby změnila život. Když někdo nechce, tak holt nechce. Evidentně nebyla žádná otrokyně dluhů či složité sociální situace, ale prostě ji práce bavila a společně s ní i vydělané money. Hlavním motivem je tak rasismus, ale pravda je, že jak bylo manželství hrdinů smíšené, moje pocity takové zůstaly také. ()

Hadí tanec (2005) (E05) 

Hadí tanec je bezpochyby asi jedním z nejkvalitnějších epizod cyklu Oběti. Jednak je to věrohodné, jednak se domácí násilí týká mnohem více žen než uvádí statistiky, a jednak je podpořené dobrými hereckými výkony. Právě rozpor mezi věkem Ivany Chýlkové a Aloise Švehlíka je asi největší kontrast. I o to jde, že ti dva spolu asi nikdy nehráli takto blízkou roli. A tak jedinou malou kaňkou zůstává to, že jakmile policisté zpovídali na služebně zmlácenou Olgu, brali to dost na lehkou váhu. Dokonce jí jeden řekl, že „to musí vydržet“, což mi připadá neuvěřitelné. Myslím si o české policii leccos, ale nepodezírám jí z podobného jednání už jen proto, že hlavní hrdinka byla zmlácená fest a vypadala strašně. ()

Živnostník (2005) (E06) 

Situace se od devadesátých let poněkud změnila. Nejsem sice podnikatel, ale dobře vím, že existuje celá řada podpůrných programů, školení, různých druhů poradenství pro živnostníky, což dříve nebývalo. Mají to tedy v tomhle ohledu jednodušší byť například pohromy typu koronavirus prostě neovlivníte. Příběh je vystavěn od začátku na tom, že Tomáš Haman nabulíkuje svému bratrovi kterak je snadné podnikat a aby to taky zkusil. A zatímco on sám žádné problémy v podnikání nemá, pravda, je odvážnější, nebere si moc servítky a zkrátka se již neučil v tom chodit, Libor Haman čelí jednomu problému za druhým. Dvakrát ho přepadnou, jednou ho okrade i manžel zaměstnankyně. Za mě je to trochu nevěrohodné, byť se to jistě stává, aby jednu pobočku přepadli třikrát. A T. Haman stále nechce s podnikáním skončit a tvrdohlavě si trvá na svém - pokračovat. Přestože mu rostou dluhy, od bratra si neustále půjčuje a ani obchody nejdou tak dobře. Ke katastrofě to všechno mířilo, i když k jiné, než se dalo čekat. Ale holt komu není rady... ()

Nevlastní bratr (2006) (E07) 

Tentokrát mě epizoda zklamala. Byla sice výborně zahraná, ale z počáteční vyžírky se stala milenka. I když jsou nevlastní sourozenci, jejich milostný poměr je pro mě vcelku prvoplánový. Jako bychom se dostali do fáze, že už neumíme natočit příběh bez milostné scény nebo zapojení paralelního vztahu jinde. Přitom ta stupňující se asociálnost ženy mě bavila, ale tím milostným dobrodružstvím to už nabralo dost nevěrohodný směr. Upřímně řečeno ani nevím, proč měl V. Preiss takový smysl pro zodpovědnost vůči nevlastní sestře. Mohl ji vyplatit a asi by se jí i zbavil. Jakákoli jeho snaha končila pádem na dlažbu a viníkem byl navždy určen on sám. Normální člověk by se asi takové bytosti, která jen vysává a neumí sama nic dát, rychle zbavil. Příležitostí, aby pochopil co je zač, měl dost. ()

Karambol (2008) (E08) 

Tak tohle je jeden z nejzvláštnější příběh celé série. Stát se opravdu může cokoli. Manžel je nevěrný, má milenku a žena, která se dosud nechala vydržovat musí najednou do práce. Manžel jí to sice vyčítá, ale byl to právě on, komu to také vyhovovalo. Magda si ovšem zcela správně nevybírá život v luxusu kompenzovaný přivřením očí a snaží se zaopatřit sama. V tomto ohledu působí opravdu více než úsměvně, jaké má na úřadu práce požadavky. A tu se náhle příběh dostává do totální absurdity. Manželka se začne starat, po různých peripetiích, o dítě manželovy milenky. Ten ji o to nejprve žádá, dokonce chce, aby bydlela v jejím bytě, ale pak se sám odstřihne. To celé samo o sobě je totálně absurdní. Tím spíš, když se Magda snaží uplatit otce milenčina syna. Tady se ukazuje, co může způsobit zoufalost touhy po dítěti. A taky, jak i špatný námět může být relativně snesitelně zobrazen, když je dobře zahrán. ()

Reklama

Reklama