VOD (1)
Obsahy(2)
Noc plná milostných a bláznivých studentských dobrodružství, jimiž končí dětství a začíná život. Skupinka studentů a studentek z maloměsta má před sebou poslední den prázdnin. Dva kámoši, Steve a Curt se chystají na univerzitu, další čeká nástup k vojsku, jiní vlastně ještě netuší, jak se svým dalším životem naloží. Frajírci závodí v nablýskaných i otlučených autech, dívky se vyzývavě procházejí v ulicích, plných rock'n'rollu. Dění kulminuje uprostřed noci plné bláznovství, krátkých okamžiků lásky, prvních polibků, honiček v autě a problémy s policií...
Film režiséra Georga Lucase (jenž se později proslavil sci-fi ságou Hvězdné války), zachycuje atmosféru počátku šedesátých let minulého století, obraz mladé generace a konec jejího dětství. V době svého uvedení snímek zaujal prolínáním několika příběhů, jemným humorem i nostalgií, s nímž jsou vyprávěny, stejně jako výrazným využitím dobové hudby, obrazovým zachycením kamery (Jan D'Alquen a Ron Eveslage) a brilantními hereckými výkony mladých představitelů.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (209)
Vemte si židli, sedněte si v noci k nějaké frekventované silnici a máte jistotu, že si prožijete minimálně podobnout zábavu. Během první hodiny jsem měl co dělat, abych si neuhryzal nudou ruku. Dialogy byly většinou tak mizerné, že jsem se málem unudil k smrti. Nebýt pár skvělých scén a Harrisona Forda, který už v té době ukázal, že je velmi nadaným hercem, asi bych nedal ani ty 3. Mimochodem, všimněte si SPZ na Johnově žlutém autě (THX 138 :o)) 6/10 ()
Lucas je borec. Film zhmotňující přesně ten úžasný atmosférický feeling, který si představím, když se mluví o amerických šedesátkách. Samozřejmě, důležitou roli hraje neuvěřitelně nadupaný soundtrack, který hraje diegeticky z rádií či během živých představení takřka nepřetržitě, ale hmatatelně reálné je i zobrazení tehdejší mladistvé nátury, nahodilého hledání sebe samého, váhání mezi nesvázaným užíváním si života a směřováním k dospělé zodpovědnosti, mezi povrchním frajerstvím a skutečným prožíváním. Nevzpomínám si na žádný jiný snímek, po jehož zhlédnutí bych upadl do deprese z toho, že nemohu zažít dobu, o které vypovídá - nekonečné večery v autokinech, na živých velkoměstských ulicích s hárem jako James Dean (v mém případě spíše jako Yul Brynner :) nebo na vyprahlých venkovkých cestách, kde bych tůroval s kovbojským kloboukem otcův starý trabant. Dílo sice mnohem více nostalgické a naivní nežli progresivní, ale přesto nestárnoucí a nádherné. A je zajímavé vidět, že Richard Dreyfus vypadal roku 1973 o patnáct let mladší než o dva roky později při natáčení Čelistí... ()
Ještě než se Lucas proslavil ságou, kterou snad ani nemá cenu jmenovat natočil tuto nenáročnou ale zábavnou komedii. Ve své podstatě se jedná o teen komedii jen v jiném stylu než je tomu dnes. Vše se odehárává během jedné divoké noci, kdy se frajeři předhánějí v nabušených kárách, balí holky a přemýšlejí o budousnosti. Do toho hrajou starý fláky a z filmu čiší tak krásná atmosféra, že si opravdu připadáte jako v 60. letech. Navíc se zde objevili současné režisérské a herecké hvězdy jako Dreyfuss, Howard, Martin Smith (kteří se v titulcích objeví jako Rony Howard a Charlie Martin Smith) nebo Ford. ()
Na to, abych si Lucasův film vychutnal, muselo by mi být o pár let míň anebo, jak o tom svědčí příklad mého oblíbeného uživatele nascendiho, o pár let víc. Je to film o amerických teenagerech pro americké teenagery. Žádná citlivá sonda do jejich života se nekoná, realisticky zhodnoceno, má Americké graffiti v tamní kinematografii stejnou pozici jako série filmů se Sagvanem Tofim a Lukášem Vaculíkem pro česko(slovenskou) mládež. Bouráky, bezcílné poflakování, první milostné zkušenosti, klukovské soupeření, zkrátka obvyklá nabídka pro danou věkovou kategorii. Větší hloubku než náš, řekněme, Vítr v kapse tenhle kousek ze zámoří opravdu nemá. Pokud dávám 3*, je to jen díky příjemnému soundtracku, který stojí na docela slavných flácích, z nichž některé se dají považovat za součást zlatého fondu pop-music. Celkový dojem: 60 %. ()
Přesný! Na pohled klídek a leháro, pod kapotou americká intimita těla. Ještě než se George stal imperátorem mýtotvorné space-opery, stvořil tenhle sametový generační klenot, z jehož koncentrátu pohodičky-nepohodičky by se nostalgie a nespoutanost mládí dala ždímat po galonech. Neopakovatelné atmosféře "jedné probdělé noci" se nedá vytknou zhola nic, natožpak v součtu se skvělou hereckou omladinou, dobovou hudbou od podlahy, hravým scénářem a neopomenutelným čerpáním z pokladnice moudrosti Josepha Campbella. Kol a kolem mi vychází nejen nádherný a nezapomenutelný snímek pro nutné pookřání po věčném civilizačním cynismoskepticismu (kterému při druhotném čtení stejně neuniknete), ale hlavně plnohodnotná hvězdná v... palba. Ach... :) ()
Galerie (130)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (27)
- V době natáčení se Harrison Ford živil jako truhlář. Jednoho dne mu ale zavolali z kanceláře režiséra George Lucase. Byla to zakázka na výrobu skříně. Když Ford dorazil na místo, Lucas řekl, že si ho pamatuje z nějakého filmu. Divil se, že se herec živí truhlařinou, a nabídl mu malou roli ve filmu. [Zdroj: prochlapy.cz] (Duoscop)
- Ve filmu jsou použity tři Chevrolety 1955. První je vidět při záběrech zvenku, druhý při záběrech zevnitř a třetí se použil při natáčení závěru závodu. (novoten)
- Pre neustále znejúci rokenrol v snímke jestvovali dva záznamy. Prvý, ústredný, bez ozveny, majúci top kvalitu, bol využitý pre chvíle, kedy mala byť hudba dominantnou zložkou pre záber. Druhý, ktorý len skôr dotváral atmosféru, pochádzal z obyčajnej magnetofónovej pásky skladajúci sa z rôznych melódií. (Biopler)
Reklama