Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na nádraží Florenc v Praze nastupují do autobusu cestující do Karlových Varů. Je mezi nimi i dívka dobráckého řidiče Honzy Chalupy, dispečerka Barborka alias Pusinka. Dámská část cestujících na půvabnou mladou ženu pochopitelně žárlí, zatímco někteří muži se jí hned začnou dvořit. Po cestě však řidič zastaví jiné krásné dívce, a tak má Barbora dojem, že se sama ocitla na vedlejší koleji. Cesta do Varů je dlouhá a během ní dojde na mnohá drobná nedorozumění. Jak mezi Honzou a Barborkou, tak mezi ostatními cestujícími… Ve vtipně koncipovaném příběhu, který je založen na konfliktech mezi cestujícími v rychlíkovém autobusu, se režisérovi Josefu Machovi podařilo s laskavým humorem ukázat některé stránky lidských povah. Z jednoduché látky autor vytěžil maximum, přičemž se v jeho díle doplňují prvky humorné, až vyloženě groteskní, s prvky hudebně lyrickými i fantastickými. Výsledek představuje kvalitní, divácky vděčnou a zároveň vkusnou zábavu. Píseň "Šoférská" Ludvíka Podéště na slova Josefa Kainara v podání Josefa Beka se ve své době stala hitem. Theodor Pištěk a Eman Fiala v rolích fotbalových nadšenců Mandy a Jeníčka upomínají na své postavy z úspěšného staršího filmu Muži v offsidu (1931). (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

ripo

všechny recenze uživatele

Na vkusné veselohry Josefa Macha „Vzbouření na vsi" a „Rodinné trampoty oficiála Třísky", plné bystrých nápadů, se naši diváci ještě po letech velmi dobře pamatují. Svědčí to o tom, že Mach nejde při své práci konvenčními cestami. Potvrzuje to i jeho nová veselohra „Florenc 13,30", kterou realisoval podle vlastního námětu a scénáře. Ve vtipně koncipovaném příběhu, který je založen na konfliktech vznikajících mezi cestujícími v autobusu při jedné jízdě z Prahy do Karlových Var, se mu podařilo humorně a skutečně lidsky ukázat některé komické stránky lidských povah. Z jednoduché látky autor vytěžil skutečně maximum. Přitom se mu podařilo udržet film ve vyrovnané stylové jednotě, v níž se svorně doplňují prvky komické, humorné a až vyloženě groteskní s prvky hudebně lyrickými i s prvky fantastickými. Film, pravda, nedává a neřeší žádný velký problém, ale přitom je třeba ocenit, že se nesnaží divákovi namlouvat, že mu snad chce dát něco víc, než mu dát může a chce. Jisté je, že mu dá velmi dobrou zábavu, že mu dopřeje bohatě smíchu, že mu dá vkusný humor. Filmový přehled 48/1957 ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Anděl na horách je asi nejlepší komedie z padesátých let. Jinak se toho zase tak moc nenatočilo. Bylo to období počátků socialismu v Čechách a tak nějak se to promítlo do filmu. Ta křeč. Máme zde sice vtipný nápad s několika tlačítky jako ozvláštněním autobusu - s přenesením do současnosti by se tento nápad dal rozvinout, ale jinak vidíme klasické rozložení příběhových sil. Každý cestující je přirozeně jiný a z toho vlastně filmaři čerpají. Snad jen představy Karla Effy se tam také mám, když vidím hezkou holku. Ale jinak opravdu vtipných situací je vcelku méně. A tak je film zajímavý ještě jednou věcí. Můžeme sledovat začínající budoucí herecké esa a legendy. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Je to vřelá satirická komedie s alegorickým vyjevováním rozmanitého celku. Cestující rychlíkového autobusu jsou vzorkem rozdílných složek společnosti. Něžně a radostně se odhaluje jeden jedinec po druhém. Až do samé nahoty podstaty hříchů a lidské dobroty. Vše lehce a hravě v hašteřivé vřavě ega, přetvářky, škodolibosti a škarohlídství. Optimismus obrušuje a zlidšťuje, společná nepříjemnost sdružuje a tmelí. Principálem autobusového divadla je jeho řidič Jan Chalupa (dobrý Josef Bek), ochotný a bezstarostný průvodce na cestě smíření. Zdravá partnerská žárlivost není občas na škodu. Hlavní ženskou postavou je Janova milá, dispečerka Barbora alias Pusinka (elegantní Sylvie Daníčková), uražená rozdávaným úsměvem svého vyvoleného na všechny světové strany půvabných žen. Vetřelcem v partnerském klidu je mladá Miriam Plecitá (zajímavá Valentina Thielová), prakticky využívající svého šarmu v životě. Povýšeností nad ostatní oplývá především stále si stěžující paní Veselá (výrazná Dana Medřická) a její hlasité dovolávání se osobního práva. Fantastou s osobitým vnímáním světa je Karel Koníček (zajímavý Karel Effa) s dobrodružnou cestou k probuzení. Karatelem je starý morous Havrda (příjemný Jaroslav Vojta) v automatizovaném područí poslušnosti vlastní manželky Helči (solidní Marie Rovenská). Sportovní posedlost je ve vášnivé rozepři zarytých fotbalových fanoušků, sparťana Mandy (Theodor Pištěk) a slávisty Jeníčka (Eman Fiala). Lstivost a lenost je vytrestaný zlodějíček a neúspěšný svůdce Vališ (dobrý Jaroslav Mareš). Shazování viny na ostatní je chybující, nespokojený a hádavý hodinář Kadet (skvělý František Filipovský). Lhostejnost ke svému okolí je pan Tachecí (dobrý Jiří Sovák), vytrestaný za svůj pasivní postoj. Z dalších cestujících: mladá, energická a laskavá lékařka Valerie Jírů (Jiřina Bohdalová), marně dvořící se Herzán (Robert Vrchota), hašteřivá klepna Hořejší (Stella Zázvorková), pokrytecký Dusík (dobrý Eduard Dubský), obratný kouzelník Jan Maria Čuc (sympatický Vlastimil Brodský), nesmělý a nevědomý opilec Žejdlíček (Miloš Nesvadba), pomalý pán Balík (Lubomír Lipský st.), rychlý cestující Rychlík (Rudolf Princ), do četby pohroužená romantická žena (Dagmar Zikánová), či úzkostlivý a posedlý čtenář (příjemný Václav Lohniský). Z dalších rolí: sebevědomý řidič tatrovky (Josef Hlinomaz), hrdý řidič pomalé aerovky (Jaroslav Štercl), žárlivostí zhrzená hostinská (Věra Koktová) a barevné hlasy rychlíkového autobusu Škoda (Dagmar Sedláčková) a vtipného komentátora (Otakar Brousek st.). Hravost je předností této jemné satiry na soužití jednotlivců v rámci společenství. Trefné, vtipné, veselé, radostné a laskavé. A ten nakažlivý optimismus! ()

Brasi 

všechny recenze uživatele

Kouzelná cesta autobusem z Prahy do Karlových Varů (potažmo Žatce) s řidičem panem Honzou, Barborkou, Karlem Koníčkem - milovníkem pasívním, hodinářem Kadetem, kouzelníkem, iluzionistou, eskamotérem a mistrem varieté Čusem a spousty dalšími pány, paními, soudruhy a soudružkami, tentononci Havrdy a fanoušky fotbalu. A všichni dohromady se účastní té nejoriginálnější jízdy autobusem na dvaapadesáté rovnoběžce. :D ()

k212 

všechny recenze uživatele

Na fuj, taková agitka na "skvělé" služby ČSAD. Hodně velké překvapení mi uchystala plejáda kvalitních herců ve službách propagandy :( Alespoň se člověk může lehce pousmát u černobílých lidských charakterů. Bohužel to nefunguje ani jako politicky a chytře mířený satirický šťouchanec do dob minulých ( (tady prvorepublikových a toliko velmi kapitalistických). Což bych i unesla. Florenc 13:30 je přitroublá propagandistická komedie. 40% ()

Galerie (7)

Zajímavosti (15)

  • Zábery z autobusu boli natáčané v ateliéri, ktorý bol rozpolený na dve časti a technici s nimi triasli, aby bol vytvorený dojem z jazdy. Okolo behali ďalší technici z vetvami od stromov a vytvárali tak dojem skutočného pohybu autobusu a nakoniec za autobusom bola snímaná zadná projekcia. (Raccoon.city)
  • Josef Bek neměl v době natáčení řidičský průkaz. Vzhledem k tomu, že se jízda točila trikem ve studiu, tak by ho nepotřeboval ani nadále, jenže jednu scénu bylo nutné natočit „v terénu“, a tak byl nucen si řidičské oprávnění obstarat. Scénu se podařilo natočit i přes mírné zděšení účinkujících a Bek, kterému bylo líto mít řidičák jen tak, si pak za honorář z filmu koupil nového Wartburga 311. (cundak)
  • V najväčšom ateliéri na Barrandove bola postavená časť autobusovej stanice Florenc ako kiosky a aj dispečerská búdka s Pusinkou (Sylvie Daníčková). Na toto všetko sa potom nastrihávali reálne zábery Florenca, čo pôsobilo na diváka ako menší šok. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno