Obsahy(2)
Snímek volně inspirovaný skutečným příběhem sériového vraha Henryho Lee Lucase sleduje Henryho a jeho spolubydlícího Otise, bývalého parťáka z vězení.Mnohé z jejich vražd jsou považovány za ty nejbrutálnější,jaké kdy byly ve filmu natočeny... Henry je ztrápený tulák, který se bezcílně potlouká z místa na místo a s děsivou nenuceností páchá jednu brutální vraždu za druhou. Jeho nahodilé chování, které je pro něj příslibem relativní beztrestnosti, maří jakékoli pokusy policie dát si jeho četné zločiny do souvislosti a postavit jej před spravedlnost. Když Henry přijede do Chicaga, dělí se o dočasný domov se starým parťákem z vězení a jeho sestrou. Jakmile se svými spolubydlícími začne sdílet i svá tajemství a násilný životní styl, získá dva nové komplice – jejich porozumění však nemůže trvat věčně. (Cinemax)
(více)Recenze (214)
Nejsyrovější, nejhnusnější, nejdepresivnější, nejnechutnější, nejrealističtější, nejbizarnější, nejvíce kufr zvedající film o sériovém vrahovi, co jsem kdy viděl a zřejmě snad i co byl kdy natočen. Otis je ta nejčistší a nejryzejší esence zvrácenosti, jakou znám. Je to prostě hnus. Už vám došlo, že to je pochvala? ()
Tento film je ako kus surového mäsa, ležiaceho na zakrvavenom a mastnom mäsiarskom stole. Ale to mäso je z kvalitného býka, biologicky zdravé a keby sa dobre upravilo, bol by z neho luxusný steak. Lenže John McNaughton je béčkar, steaky nepečie a podáva ich surové. Henry je nízkorozpočtový psychologický shocker, sústrediaci sa na dialógy za kuchynským stolom, okolo ktorého sedia traja životní stroskotanci: jedným je hlúpučká holka bez prístrešku, druhým už od pohľadu odpudivý a mentálne vymletý redneck s pivom v ruke, a tretím introvertný týpek s pošahaným detstvom (debutujúci Michael Rooker), ktorý si spestruje život vraždami, pri (ani po) ktorých necíti žiadne emócie ani výčitky svedomia. Nejakým zázrakom tento nie práve rodinný film funguje, upútava divákovu pozornosť, vzbudzuje v ňom zvedavosť a snahu pochopiť postavy, ich konanie. A z lacného béčkového režiséra robí kvalitného undergroundového režiséra. Ak vás z psychologického hladiska fascinuje surové násilie vo filmoch a štve vás, že vo všetkých tých talianskych, španielskych a kadejakých iných nasty slasheroch je vám servírované v dementnej podobe, Henry bude filmom vašeho života. Celé Hanekeho Funny Games sú tu stlačené do jedinej niekoľkominútovej scény, kvôli ktorej mal film problémy s uvedením a certifikáciou prístupnosti. A nečudujem sa, je to fakt sila. ()
„It´s always the same and it´s always different.“ McNaughtonův vražedný realismus ukazuje, že zabíjení je stejně snadné jako vzít si z ledničky plechovku piva. Čtyři natáčecí týdny, rozpočet lehce přes 100 tis. USD, živočišný výkon debutanta M.Rookera a brilantní realizace nápadu audiozáznamu mordu při pohledu na tělo oběti. Obyčejný a přitom velmi chytrý film, nechávající současné slashery na kusy rozřezané v zakrváceném kufru u cesty. ()
Působivé a nechutné to jistě bylo, ale já nějak nechápu smysl natočení takového filmu. Dva šílenci bavící se tím, že někoho zabijí, nikde ani náznak toho, že by byli v nebezpečí nebo že by je někdo hledal. Ano, já chápu, je to sonda do duší takových lidí, ale stejně nevím, proč je potřeba něco takového natáčet. ()
Sedlácká atmosféra a dle slov samotného režiséra "poetika idiocie" mi nějak nepronikla pod kůži. Dokážu pochopit, čím tento počin zaujal řadu diváků, ale s nadšenými názory se nedokážu ztotožnit. Právě atmosféra je něco, co dle mě film postrádá. Snaží se zobrazovat vraždy a další násilí jako naprostou samozřejmost, jako něco, co dvojka narušených protagonistů prostě dělá s klidem a nezaujetím sobě vlastním, jenže tím minimalizují filmové napětí a dramatičnost... Scéna s rodinou je sice i dnes poměrně šokující, ale něco podobného, navíc v lepším podání, předvedl již Mechanický pomeranč. Psychologický portrét je také velice zjednodušený, takže z Henryho zůstává pouhá béčková exploatace... 5/10 ()
Galerie (21)
Photo © Dark Sky Films
Zajímavosti (14)
- Henry Lee Lucase (Michael Rooker) jezdí v Chevroletu Impala r. v. 1970, zatímco jeho partner Otis (Tom Towles) v Chevroletu Caprice r. v. 1974. (Lumberjack)
- SPOILER Ve skutečnosti nebyl Otis Henrym zavražděn, ale umřel ve vězení na infarkt. (DaViD´82)
- Henry Lee Lucas (Michael Rooker) se sice k velké spoustě zločinů přiznal, časem bylo ovšem prokázáno, že většinu těchto zločinů spáchat nemohl. Jistě alespoň dvě vraždy spáchal, poté se mu nejspíše zalíbilo, jakou „celebritou“ se po zatčení stal, a šerifové díky jeho přiznavačství jednoduchou cestou uzavřeli několik případů. (LuNicy)
Reklama