Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film scenáristy a režiséra Milana Muchny je českou obdobou slavného snímku Vražedná pole. Také zde se ústředním motivem stala genocida kambodžského obyvatelstva pod vládou polpotovských Rudých Khmerů, Muchna však tragické události líčí prostřednictvím osudů manželského páru, českého lékaře Tomáše (Milan Kňažko) a jeho tamní manželky, tanečnice Khemy. Na počátku příběhu Tomáš přijíždí do Kambodže, je uchvácen exotickým městem, krásnou krajinou, památkami... Seznámí se zde s tanečnicí Khemou a rychle se mezi nimi rozvíjí vzájemné zalíbení. Tomáš se však dostane do sporu s jejím bratrem Chivanem, který jako student v Paříži načichl odporem k úpadkové západní civilizaci, sní o beztřídní společnosti, kde by si byli všichni rovni. Záhy proto odchází do džungle, aby se připojil k bojovníkům proti prozápadnímu režimu. V té době Tomáš a Khema uzavřou sňatek. Na jaře roku 1975 Rudí Khmerové v černých uniformách obsazují Phnompenh. Původní radost mnohých občanů z vítězství revoluce se mění ve zděšení: okamžitě totiž následují všeobecně známé represe, popravy a přesidlování obyvatelstva na venkov. V roce 1979, po vítězství Vietnamu nad polpotovci, se lékař vrací do Kambodže, aby se pokusil najít svou ženu. Objevuje tak plný rozsah hrůz a konečně se dozvídá i o osudech Khemy... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (79)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Rozporuplný film. Je znát, že vznikl v době, kdy se dá mluvit o československém filmovém průmyslu, pracoval na něm profesionální filmový štáb a měl slušný rozpočet a navíc i podporu místních úřadů. Přiznejme si, že v polistopadové době by podobný snímek neměl šanci vzniknout nebo by přinejmenším takhle výpravně nevypadal. Svou roli hraje i exotičnost prostředí, dá se říct, že i na svou dobu to byl v rámci barrandovské produkce výjimečný koprodukční projekt. A do třetice, svou roli hrají i výjimečné politické události, které Devět kruhů pekla zobrazuje. Čtyřletá vláda Polpotovců se do světových dějin zapsala opravdu šokujícím způsobem jako patrně nejgenocidnější režim moderní historie. Na druhou stranu Muchna je jen velmi průměrný filmař a ani o jeho scénáři se nedá říct, že by jakýmkoli způsobem vynikal. Výsledkem je filmová ilustrace podpořená účastí několika kvalitních českých herců. Celkový dojem: 55 %. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Filmový výlet do cizí země, její kultury a historie, tentokrát do slova a do písmene. Vše se událo v doprovodu milované československé produkce, leč tu před kamerou zaobstáraval po většinu času pouze nepříliš výrazný Milan Kňažko a jeho bloumání po kamboždském Phnompenhu ve znamení exotické romantiky mne nijak neoslovilo. Viděl jsem tu mnohem delší (127-minutovou) verzi, která by nejspíš bez dalšího přestříhání neměla tu ambici získat nominaci přímo na MFF v Cannes. Úvodní post-apokalypticky laděná scéna slibovala daleko větší zážitek, ten se s neskorším posunutím děje do válečného dění dostavoval hodně pomalu, patřičně mne oslovilo až Tomášovo hledání své ženy ztracené v dění kruté války. Pozoruhodného příběhu jsem se nakonec dočkal, pozoruhodné filmařiny bohužel příliš ne. Ve filmografii neúspěšného režiséra Muchny se zřejmě bude jednat o nejzajímavější snímek, ale rád jsem ho viděl – je téměř jisté, že koprodukční filmové projekty tohoto rázu v současné době již nevzniknou a podobné snímky ze starší doby tak zůstávají stále atraktivní raritou. 65% (viděno v rámci "Challenge Tour 2020" – 30 dnů se světovou kinematografií) ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tri hviezdy tu dáva málokto, tak sa k nim prikloním. Za prvé treba spomenúť, že sa jedná o výnimočný projekt. Sledujeme skutočný veľkofilm, kde snáď neostali peniaze iba na to americké bombardovanie. Problém však vidím v dramaturgii. V strednej časti totiž sledujeme dokolečka stále to isté. Schovávajúci sa Kňažko snáď 10x sleduje vraždenie civilistov. Tí padajú tak neprirodzene k zemi, až priznávajú svoj nediegetický pôvod hercov/komparzistov. To je potom ťažšie vzbudiť v divákovi emócie. Záverečná pasáž je emocionálne silná vďaka na začiatku dobre vybudovanému vzťahu lekára a domorodkyne, úplný koniec môže viaceré diváčky rozplakať. Chlapi budú uznanlivo pritakávať vďaka castingu, Oum Sovanny je nádherná žena. 70%. ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

K dnešku (únor 2010) hodnotilo tenhle film na CSFD jenom 80 lidí, což je škoda. Docela to ukazuje, jak často se tenhle film objevuje v TV (skoro nikdy) a jak jde jinak sehnat (skoro nijak). //// Samotných devět kruhů není filmařsky - zejména scénářem - nijak oslnivé dílo, ale pro zájemce o kambodžské události je to zajímavá věc z pohledu ztvárnění toho, co se tam v sedmdesátých letech dělo (a že jsou na evropské poměry na hranici uvěřitelnosti). Na podobné hranici je i fakt, že jedna socialistická diktatura (ČSSR) točí mimořádně (!!) kritický film o jiné socialistické diktatuře (DemRep Kampučia) a to proto, aby podpořila další socialistickou diktaturu (Vietnam). Svým způsobem je to ironické, protože se všechny liší jen v míře brutality a idiocie oficiálních doktrín. Filmů o kambodžské genocide není moc, takže se logicky nabízí srovnání s Killing Fields. U mně kupodivu vyhrává filmařsky o něco slabší, ale dokumentárně bohatší český film. Jinak oba mají velmi zajímavou industriálně laděnou hudbu (Oldfield vs. duo Pavlíček & Kocáb) a dojemnou závěrečnou scénu (v českém případě civilnější a bez trapné lennoniády). Devět kruhů jde také víc k věci, nepouští se moc do postranních zápletek, místo toho se snaží popsat co nejvíc z reálného života pod Rudými Khmery (ve filmu z r. 1987 politicky korekně označovanými jako "Polpotovci", namísto přesnějšího "komunisti"). Drobná osobní vsuvka Ačkoli normálně nejsem nijak anti-ami zaměřený, Kambodžský vývoj IMHO je selháním americké aplikace politiky Détente v jihovýchodní Asii a když už se - minimálně zčásti (dosazení Lon Nola, masivní bombardování) - na vzniku toho bordelu podíleli, měli se tam taky vojensky angažovat. Paradoxně jim v tom zřejmě zabránilo silné protiválečné hnutí v USA, protože v roce 1975 už by veřejnost další válku nekousla. ()

Houdini 

všechny recenze uživatele

Milan Kňažko jako zamilovaný lékař v Kambodži v období převratu Rudých Khmerů. Na svou dobu poměrně otevřeně kritizující komunisty (včetně masového vyvražďování!). Snaha našich komunistů distancovat se od maoistických Rudých Khmerů a podpořit spřátelené komunisty z Vietnamu, kteří Kambodžu okupovali. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (7)

  • Film bol natáčaný v meste Bin Hongphat v Kambodži. (dyfur)
  • Ve filmu revoluční khmérské oddíly „evakuují“ obyvatele před údajným hrozícím nepřátelským bombardováním a nutí je k vysilujícímu pochodu. Toto není ve filmu zcela vysvětleno, ale pravým účelem vylidnění měst bylo vytvořit novou, ekonomicky soběstačnou společnost, zcela nezávislou na vlivu západní civilizace. Tyto akce měly za následek smrt více než milionu obyvatel Kambodži následkem hladu, infekčních nemocí, otrocké práce, mučení a poprav. Pod Pol Potovým vedením byla vylidněna města, zakázáno organizované náboženství a soukromé vlastnictví, peníze a obchod zrušeny. Jednalo se o bezprecedentní genocidní kampaň. Jejími oběťmi byli třídní nepřátelé, bohatí kapitalisté, živnostníci, intelektuálové stejně jako bývalí vládní zaměstnanci. Terčem se staly také etnické menšiny – muslimští Čamové, Vietnamci, Číňané a Laosané. (Nick321)
  • Název Devět kruhů pekla se vztahuje k dílu „Božská komedie“ od Danta Alighieriho. Dílo má tři základní části – „Peklo“, „Očistec“ a „Ráj“. Právě děj „Pekla“ je rozdělen na devět kruhů utrpení a Alighieri jej umístil na Zemi. (mr.filo)

Reklama

Reklama