Reklama

Reklama

Božena

(seriál)
TV spot 1
Česko, 2021, 5 h 51 min (Minutáž: 82–94 min)

Hrají:

Aňa Geislerová, Jan Hájek, Anna Kameníková, Kryštof Hádek, Martin Myšička, Václav Matějovský, Viktor Zavadil, Ondřej Kavan, Lucie Žáčková, Vladimír Javorský (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Kdo je první, má to nejtěžší. Zvlášť je-li ženou v polovině 19. století. Skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech. Sedmnáctiletá Bára je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec. Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 1

Recenze (191)

lucascus 

všechny recenze uživatele

Čtyři jsou asi opravdu moc, ale vlastenecké cítění je nutné podpořit i ve filmové minisérii.. :) Toliko na úvod. První dva díly byly opravdu zajímavé, měly švih a energii a to zejména díky skvělé Kameníkové (přestože pořád tvrdím, proč vybrali zrzky na postavu Boženy). I ostatní herci byli zajímaví a musím poznamenat, že v první dvou díle se opravdu podařilo Němcovou zbavit vlasteneckého a obrozeneckého nánosu a mramorové mrtvolnosti. Nicméně celé tempo minisérie se v druhé části s Geislerovou zpomalili, zřejmě to byl účel, ukázat jak Němcové prostě kvůli nemoci docházejí síly, nicméně v porovnání s Kameníkovou Geislerka prostě neobstála. V některých scénách byla velmi předvídatelná, propojovala se mi dokonce s dalšími filmy, ve kterých se objevila, a že jich bylo. Éra Geislerové je už prostě silně vyčerpaná, prostor by se měl dát jiným a Geislerku už chci vidět pouze ve vedlejších a pečlivě vybraných rolích. Na druhou stranu, takhle dobře se Němcovou zfilmovat ještě nepodařilo, a to těch pokusů již také bylo nemálo. Vávra z ní udělal neživou posvátnou bytost, za úvahu však ještě stojí německé zpracování "A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu", které se zaměřilo na poslední dny Boženy. Jinak a podobně dobře. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Ano...ale pro mě ne, i když ne zde není stoprocentní, kvalitu vnímám dostatečně, je tam, ale je ubita prvoplánovým záměrem "šokovat", ukojit spíše dnešní bulvární hladovění, než co nejlépe zobrazit lidské smýšlení a morálku devatenáctého století. Pro jakéhokoli tvůrce nadmíru těžký úkol. Dobovou atmosféru to ale mělo, také skvělé herce, Anna u mě zcela přehrála Aňu a Jan Hájek vlastně herecky ovládl celou sérii, a nabízí své charisma pro další skvělé role, plus další postavy českých literárních velikánů (Havlíček Borovský - skvělý)...ale stále u mě převládá ne...takhle to přece, dámy tvůrkyně, nejde, je to až sobecké, takto si přivlastňovat vyobrazení Boženy Němcové, kteréžto jméno se nikterak neztratí vedle jiných, třeba Jan Hus...ponechte nám, malým Čechům s velkými idejemi, tyto hrdinky a hrdiny neposkvrněné, ponechte jim jejich soukromí, nepodsouvejte nám Vaše domněnky o tom, jak to asi tenkrát bylo, stejně jako dnes? To asi těžko. Nicméně je to tak natočeno, jako jakýkoli jiný umělohmotný seriál ze současnosti, řešící problémy své hlavní hrdinky. I přesto jsem v tom našel důstojnost, což mě těší a jelikož jsem člověk skromný, bavil jsem se a snad i poučil...ne tedy v oblasti lidských rozkoší, ale o vůli a síle jedince, jež může do budoucna zachovat velké věci, i když tuctové dialogy ve stejně laděné režii mne nikterak neoslnily, jsem rád, že něco podobného vzniká a jakoukoli hořkou pachuť v pohodě zapiju...ale mohlo by být lépe, snad příště. ()

Reklama

angel74 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Konečně dostal někdo odvahu vyobrazit osobnost Boženy Němcové se všemi jejími neřestmi i ctnostmi a já smekám před každým, kdo se na tom podílel. Minisérie ji ukazuje jako pokrokovou ženu, která milovala život, ale narodila se do doby, jež zadupala veškeré její sny a touhy. Skoro všichni tady vychvalují Jana Hájka a Annu Kameníkovou. S tím se nedá než souhlasit, podali totiž naprosto skvělé herecké výkony. Ovšem to, s jakou přirozenou lehkostí a grácií převzala po Aničce pomyslnou štafetu Aňa Geislerová, mi v některých scénách doslova vyrazilo dech. Klíčové životní momenty titulní postavy budu mít asi už navždy v mysli spjaté právě s její tváří. Dále si zaslouží pozornost také Jan Budař s Martinem Fingerem, oba byli ve svých rolích velmi přesvědčiví. V neposlední řadě bych ráda vyzdvihla detailně propracované kostýmy a vynikající hudbu. Zejména pak různé variace na ústřední klavírní motiv mi budou znít v hlavě ještě hodně dlouho. Komentář píši plná dojmů ze skvostně natočeného závěrečného dílu nabitého emocemi, který mě málem přiměl k tomu, abych pěti hvězdičkami ohodnotila i celý seriál. (85%) ()

kocik1 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jak byla Babička idealistická pohádková bytost, tak je seriálová Božena bulvární. Co se povedlo, je přiblížit její v podstatě nezáživnou postavu z povinných čítanek široké veřejnosti, nakonec to mělo i švih, spád, pěkné lokace i herecké výkony, co se ale nepovedlo, to je mnohovrstevnatost její postavy. Seriálová Božena byla v podstatě děvka, která kašlala na všechno i na všechny včetně dětí a občas vzala do ruky psací pero. Nemohu si pomoct, ale v té ženské muselo být i něco víc. ()

Nin 

všechny recenze uživatele

Seriál Božena je zaměřená spíše na romantické vztahy Boženy Němcové, než na její literární tvorbu, ale naštěstí nejsou postavy nějaké klišé z telenovel a naopak působí dost realisticky. To je nejvíc vidět na ústřední dvojici, slavné autorce a jejím manželovi Němcovi. U obou vidíme jejich slabší stránky (Němec to dostává víc sežrat, není tolik z dnešního pohledu znát, že to byl na tehdejší dobu relativně osvícený manžel, zatímco Božena byla dost "mimoňka"...) a jejich zajímavý, komplikovaný vztah. Mně ale spíš zajímal život a kultura Čechů v Rakouském císařství a tehdejší napjatá doba. Toho jsem se trochu dočkal, obzvlášť bylo super vidět různé slavné osobnosti (a opět poměrně dost věrné svému předobrazu, jen minimum glorifikování či zjednodušování), ale mohlo toho být mnohem víc. Jsou to spíš jen různé krátké momenty, kterých je sice díky slušné stopáži velký počet, ale stejně jde často spíš o narážky, ke kterým už je dobré něco vědět. K tomu skvěle poslouží video-bonusy na stránkách České televize, kde scenáristiky, historici a další odborníci dovysvětlují mnoho věcí o Boženě Němcové a scénám ze seriálu. To dává často Boženě úplně nový rozměr a je veliká škoda, že se mnoho z toho nepodařilo dát napřímo do seriálu. Místo toho je v tomhle ohledu Božena spíše učební pomůckou, kde ale potřebujeme ještě nějakého lektora, který nám to okomentuje. Božena je (bez bonusových videí či komentářů jiného odborníka) taková kniha, kde chybí důležité poznámky pod čarou. Boženu Němcovou tu každopádně vidíme jako velmi kontroverzní osobnost (jíž taky byla), kterou často není snadné mít rád. Zezačátku k získání našich sympatií vypomáhá roztomilost herečky Anny Kameníkové, ale k mému překvapení se mi pak víc líbila Aňa Geislerová, protože je to prostě zatraceně dobrá herečka, která ví, co dělá. Celkově je seriál velmi zajímavým pohledem na Boženu Němcovou, kde je toho hodně zajímavého, ale přesto toho ještě mnoho chybí. Působí to trochu jako český televizní standard, ale bez trapných šablonovitých postav a naopak s důsledností v detailech - kterou však je snadné přehlédnout. (7/10) ()

Galerie (127)

Zajímavosti (16)

  • „Mnoho věcí jsem vůbec netušila. Ačkoliv jsem se chtěla sama prostřednictvím její opravdu zajímavé korespondence pročíst k tomu, kdo vlastně Barbora byla, díky natáčení jsem se dozvěděla mnohem víc. A musím říct, že cesta k její osobě je složitá. Mám k ní obdiv, ale ne vždy jí rozumím. Každopádně hrát ji je opravdu velká pocta, úkol i zodpovědnost,“ řekla Aňa Geislerová. (SONY_)
  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama