Reklama

Reklama

Strategie pavouka

(festivalový název)
  • Itálie Strategia del ragno (více)

Obsahy(1)

Borgesova povídka Námět o zrádci a hrdinovi (vyšla v knize Zrcadlo a maska) chtěla být nadčasově platná, vsunutelná do jakýchkoli reálií: odhalováni tajemné minulosti uctívaného revolučního vůdce prozrazuje, že i potrestaná zrada může být prezentována jako poslední hrdinský čin postiženého. V Bertolucciho filmu odhaluje mladý intelektuál hořkou pravdu o svém otci, uctívaném jako hrdina protifašistického odboje. Důležitou roli zaujímají Verdiho melodie, dotvářející kolorit vyprávění. Film lze chápat i jako podobenství o zastírání pravdy ve jménu velkých idejí. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (11)

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Syn Athose Magnaniho, Athos Magnani (mladší), přijíždí poprvé v životě do městečka, kde se jeho otec před dlouhými desetiletími stal svou smrtí posvěceným hrdinou protifašistického odboje. Jeho příjezd a pátrání po skutečném příběhu otcova života a smrti roztančí nejednoho kostlivce ve svědomí místních pokryteckých obyvatel. Lež ve jménu odvahy, zbabělost skrytá za hrdinstvím, klanění se falešným modlám (jednou fašistickým, pak antifašistickým), lidé co se v jádru nemění, skrze otce se vypořádat sám se sebou. Itálie vypořádávající se sama se sebou. A závěr nás nesmí mýlit - příběh městečka Tara není jen izolovaným příběhem "na konci světa". Úmyslně přerušované vyprávění s množstvím flashbacků doplňují vizuální hody vytvářené skvělou prací kamery. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Tohle je snímek, který mě naprosto utvrdil v tom, že mě prostě snímky, které nejsou dějové, tolik nezajímají. Ano, na film je možné se dívat jinak, než pouze jako na formu pro vyprávění příběhu, stejně jako literatura nemá jen vyprávění, ale pro mě takový film prostě nemá tak velkou cenu jako něco, co má děj. Je mi líto, ale nebýt tohle v knize "1001 filmů, které musíte vidět, než zemřete", tak se na to nikdy nepodívám. ()

Reklama

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

[2,5*]     "Qui siamo tutti amici." ("We're all friends here.")     Mysteriózna dráma, ktorá stavia na tom, aby bola pre diváka čo najviac mätúca (čo údajne robí majstrovsky a antihollywoodsky). Lenže, stačí to divákovi na nejaký hlbší zážitok? Za seba môžem napísať, že určite nie. Ak chcem byť na konci filmu totálne zmätený, ale zároveň aj ohromený, dám prednosť skôr niektorému z filmov Davida Lyncha. "Stratégia pavúka" je pre mňa film pomerne nezáživný svojím obrazovým stvárnením, prostredím, ale predovšetkým rozvláčnym dejom. Všetko sa točí okolo objasňovania jednej záhadnej vraždy v dávnej minulosti, pričom táto zápletka začne postupne nudiť a jej rozuzlenie sa javí napokon ako dosť chabé. Celé to tajomstvo je podané tak nezaujímavo, že som ani netúžil ho rozlúsknuť. Nezaujali ma ani postavy, ktoré sa takmer všetky chovajú ako šialené ("This is the country of madmen. Mad old men and old madmen."). Snáď jedine Verdiho hudba robí film ako tak zaujímavým. Zaradené v zozname 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete.     "What was the real plot of Athos Magnani?" ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Každou Borgesovu povídku by se dalo, mohlo, možná i mělo, zfilmovat - na rozdíl id Ernesta Sabata, u něhož by každá kniha mohla vydat i na někollik filmů. Povídku "Tema del traidor y del héroe" (česky asi nejlépe "Téma zrádce a hrdiny") vydal Jorge Luis Borgesv roce 1944 v 112 čísle časopisu Sur. Třístránkovou povídku lze shrnout ve třech větách: . Fergus Kilpatrick había encomendado a James Nolan el descubrimiento del traidor... (volně: Fergus Kilpatrick - zde Athos Magnani - se svěří členům své protibritské - zde protifašistické buňky - že odhalil zrádce. Nolan nezvratně zjistí, že zrádcem je samotný Kilpatrick. Ten to potvrdí, ale chce, aby jeho trest nepoškodil vlast (tj. prospěl hnutí) --- A to je všechno. Ale v podstatě to není nic. Borges, a stejně tak i Bertolucci řeší několik zásadních otázek - některé z nich: Jaký je vztah mezi (zdánlivě) pravdivým popisem události a dogmatem nebo mýtem, zrádcem a hrdinou, pravdou a básní (Goethe)? Vyžaduje demaskování viny vždy trest (Oidipus)? To, co se stalo, je vždy reálné a musí se neustále opakovat (Shakespeare)? Hrdinské i proradné činy mají své nezbadatelné následky (Rigoletto)? ()

jaklee 

všechny recenze uživatele

"Tento film je ukážková podoba europského umeleckého filmu. Rozprávanie je fragmentárné, postavy sa chovajú rozporuplne, je takmer nemožné sledovať časový priebeh a miesto príbehu. V divákoch tak zostáva celkový dojem neistoty. To všetko je tu samozrejme vytvorené celkom zámerne. Bertolucci podobne ako Antonioni, Alain Rasnais a ďalší tvrcovia, mal záujem o to, aby sme museli pochybovať aj o takých prvkoch porozumenia filmu, ktoré bežne berieme ako samozrejmosť : príbeh, zápletka, čas, miesto, akcia. Je to doslova antihollywoodsky film! "- to bol úryvok k filmu z knihy 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete." ()

Galerie (4)

Zajímavosti (1)

  • Film v širokej miere odkazuje na dvoch slávnych talianskych maliarov. Niektoré zábery vychádzajú z obrazov umelca Giorgia de Chirica, zatiaľ čo v úvodných titulkoch vidíme maľby od Antonia Ligabuea. (jaklee)

Reklama

Reklama