Reklama

Reklama

Smrt v Benátkách

  • Itálie Morte a Venezia (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Do italských Benátek přijíždí v roce 1911 hudební skladatel Gustav von Aschenbach. V noblesním prostředí hotelu a evropské smetánky se snaží zotavit, komponovat, najít vnitřní klid i odpovědi na velké otázky života a tvorby. Najde krásu – ztělesněnou polským chlapcem Tadziem, ale současně objeví i dosud skryté stránky sebe sama. Platonická vášeň, která ho k mladíkovi přitahuje, stárnoucímu skladateli na klidu nepřidá. Ale ani přes skutečnost, že mimo uzavřený svět hotelu řádí v Benátkách cholera, se Aschenbach nedokáže od chlapce odpoutat… Filmová adaptace novely Thomase Manna se odchýlila od předlohy, pokud jde o povolání hlavní postavy. Autor filmu Luchino Visconti viděl v Aschenbachovi hudebního skladatele Gustava Mahlera a ve snímku použil úryvky z jeho 3. a 5. symfonie, spolu s hudbou Lehára, Musorgského a Beethovena. Role hudby je pro Smrt v Benátkách nezastupitelná a spolu se scénářem, hereckými výkony a výtvarnou stylizací do doby odeznívající secese se podílí na jedinečném vyznění snímku. Odměnou za precizní zpracování získal film řadu nominací a cen – včetně nominace na Oscara pro autora kostýmů Piera Tosiho (nominován už za Geparda z roku 1963 a s Viscontim spolupracoval i na předcházejícím Soumraku bohů z roku 1969) a Jubilejní ceny pro režiséra na MFF v Cannes. Visconti za svou kariéru natočil řadu filmů podle literárních předloh: po Posedlosti (Cain: Pošťák vždycky zvoní dvakrát) a Natálii (Dostojevskij: Bílé noci) následoval výpravný Gepard (Tomasi di Lampedusa), pak Cizinec (Camus), a konečně Smrt v Benátkách. Tuto sérii uzavřel režisér těsně před svou smrtí dramatem Nevinný (D’Annunzio). (Česká televize)

(více)

Diskuze

Příspěvek byl smazán administrátorem.

Martin741

Martin741 (hodnocení, recenze)

tak uz som to videl znovu, koment prepracujem, lebo vyzare aj z 1. stupna ZS 

Pethack

Pethack (hodnocení, recenze)

Měl-li bych to rozvádět víc, asi bych se na film musel znovu podívat. Víceméně jsem jenom tipoval. No jo, ta paměť....,-)

Idée_fixe

Idée_fixe (hodnocení, recenze)

Film znám docela dobře, naposledy jsem si ho pouštěla před nedávnem, a prostě mi to tam vůbec nesedí, ani do těch vzpomínek... Ale můžu se samozřejmě mýlit.

Pethack

Pethack (hodnocení, recenze)

Ta fotografie vypadá jako z jiného alba, to je pravda, nicméně pokud si dobře vzpomínám, ve filmu byly jisté reminiscence na předcházející (šťastné?) skladatelovo životní období mno a to bude nejspíš ono..

Idée_fixe

Idée_fixe (hodnocení, recenze)

Nezdá se vám, že 6. fotka v galerii (mladá dvojice u zídky) snad ani není z tohoto filmu??

CheGuevara

CheGuevara (hodnocení, recenze)

Ten pokles procent až na 79% (čili pod 80%) je sice smutný, ale bohužel celkem pochopitelný...škoda

vš3

vš3 (hodnocení, recenze)

Tenhle film jsem viděl až potom, co jsem četl knihu. Thomas Mann v Der Tod In Venedig vytváří příběh v pro něho typickém stylu: psychologicky laděný, prolínající se s literaturou a uměním. Mann zakázal publikaci svých deníků na padesát let po smrti. Po jejich zveřejnění máme důkaz, že byl homosexuál. Smrt v Benátkách je pro něho způsobem terapie. Použití Mahlerovi hudby má podreslit toto téma, Mahler a Mann žili stejný osud. Ideální krása, vnitřní pnutí, utrpení, společenské konvence, strach, bolest, odtažitost. Redukovat tenhle příběh na jednoduchost s pěknou hudbou je přinejmenším škoda. Pro mne to je jedna z nejtěžších a nejlepších knih a Viscontiho film jedna z nejlepších adaptací vůbec kdy stvořená. Nádherná pomalost děje dovolí člověku vžít se do situace hlavní postavy a snad i pochopit, co se v ní odehrává. A bolest je nám všem společná, přichází možná vždy odjinud, ale je tu.

Reklama

Reklama