Režie:
Dev PatelKamera:
Sharone MeirHudba:
Jed KurzelHrají:
Dev Patel, Sharlto Copley, Sikandar Kher, Pitobash Tripathy, Sobhita Dhulipala, Vipin Sharma, Makrand Deshpande, Ashwini Kalsekar, Adithi KalkunteObsahy(1)
Když byl Chlapec (Dev Patel) hodně malý, vyprávěla mu matka legendu o mýtickém opičím králi Hanumanovi, který pomáhal bezmocným, stíhaným útlakem i křivdami. Pak mu přímo před očima matku zavraždí představitelé moci a chlapci dojde, že žádný Hanuman neexistuje. Možná i proto už jako dospělý v masce opičáka obráží nelegální zápasy, kde se nechává do krve ztlouct populárnějšími zápasníky. V těch nejtemnějších uličkách města hledá cestu k „těm nahoře“, kteří mu před lety tak fatálně ublížili. Když ji nakonec objeví, promění se v impozantní a zároveň děsivý nástroj pomsty, jenž ho má zbavit všech stínů z jeho minulosti. Dokáže to sám? A co se s ním stane, až na téhle cestě lemované smrtí dorazí na konec? (Cinemart)
(více)Videa (11)
Recenze (196)
Klasická a otřepaná revenge story, avšak v líbivějším a atraktivnějším vizuálním kabátě. Je vidět, že Monkey Man je srdeční projekt Deva Patela, protože každá scéna je promyšlená, a ačkoli je znát, že se inspiroval mnoha akčními filmy, eklekticky si z nich půjčil jen to nejlepší a nikdy je doslovně nekopíruje. "Západního" diváka dokáže zaujmout exotickou a mnohdy drsnou atmosférou Indie, v níž si každý musí vybojovat své místo na slunci, a opojným audiovizuálním podáním, v němž se střídají různé barvy, blikají neony a všechny chrámy, restaurace a podobné podniky mají opulentní vybavení, z něhož přechází zrak. Patel se ukazuje jako schopný režisér zejména v akčních scénách, které dokáže pojmout pokaždé jinak - tu naprosto syrově bez hudebního doprovodu, jindy zase zcela standardně s netradičními kamerovými záběry a po chvíli přidá značnou nadsázku a ironii, kterou doplní coverem známého hitu a je znát, že v tu chvíli se nebere moc vážně. Jen je škoda, že nevyměřil o něco kratší stopáž, protože druhá polovina, v níž se přesune do kláštera a začne řešit politický a společenský přesah, už není tak atraktivní, zpomaluje se zbytečnými dialogy a očekávanými životními moudry. Sám Patel v titulní roli je výborný, jen mu zoufale chybí lepší protihráči, protože nikdo podobně výrazný (krom přehrávajícího Sharlta Copleyho, který je tu ale hodně málo) už se neobjeví a záporáci jsou dost zaměnitelní. Monkey Man je nicméně hodně překvapivý debut, který velmi dobře pracuje s tradiční indickou kulturou, kterou představuje západnímu publiku, nabídne hned několik výborných akčních scén a v určitých chvílích je extrémně zábavný. Velký příslib. 70 % ()
Mstivě esoterická cesta Džonmorevika, k dokonalému gaybarovému fistingu vycvičeného ostrakizovanou sektou cigánských tranzistorů, malebnými zákoutími Chánova. Tentokrát mu psa sežral veskrze prohnilý kapitán PandžábPD Milan Čonka, za jehož nitky tahá bezskrupulózní Bába z Šachty, strašlivý to obchodník s Védami. No, trochu po tom pálí prdel jako po přečiliovaném vindaloo a Dezider Patel se místy přepajcoval betelem, načež vychrlil na papír zhruba třicet minut sanskrtsmaženic, z nichž máte tak trochu pocit, jako by vás nadržená hermafroditní Kálí honila čtyřma rukama, Šiva vám u toho se zlomyslným chechotem třepal kaleidoskopem a v pravidelných intervalech prskavě řval do xichtu sikh heil. Nicméně to nádherně hygienické, civilizované a kulturní prostředí tomu prostě propůjčilo nebývale optimistický puch místa, až máte chvílemi neodolatelnou chuť urvat z první dostupné fasády měděný okap a nadšeně s ním pelášit do nejbližší sběrny. A rovněž oceňuji, že odolali jakékoliv obvyklé hárekršna diskotéce a po dlouhé době konečně zase někam Kopli Čárlta. ()
Scenáristicky přímočará a nepříliš zajímavá storka o pomstě a ani choreografie akčních scén mě zrovna nesejmula. Sice je to audiovizuálně nabouchané, nešetří to brutalitou a Dev Patel je sympatický fucked up hero, ale k nadšenému jásotu mi to nestačí. Samozřejmě díky Bohu za každý podobný drsný poctivý akčňák v kinech. ()
Indický John Wick "origin" od toho nejméně pravděpodobného. Nenechte se však zmást, protože zde nenajdete opulentní přestřelky a mafiánské prostředí. Manky Mén je technicky a režisérský skvěle zvládnutá prvotina, kterou Dev Patel až překvapivě dobře drží v rukou, a zdatně zvládá řemeslnou i režisérskou stránku. O to větší uznání si zaslouží i za velmi solidně odehranou hlavní roli. Příběh udržuje osobní rovinu, nesnaží se o rozmáchlou výpravu a pouze nastiňuje situaci v zemi, a postupně skrze útržky i motivaci hlavního hrdiny. Dějová struktura se nijak neodlišuje od podobných typů filmu, ale snímek na to netrpí a tempo nijak nedrhne. Souboje jsou surové a neuhlazené, doplněné o rychlý střih podporující skutečnost, že se nejedná o uhlazené bojovníky, ale o trochu lepší rváče. O jakékoliv originalitě se nedá moc mluvit, o to pevněji však Opičí muž stojí na zemi v rámci žánru. Dev Patel si tak do budoucna rozhodně zajistil místo tvůrce, jehož filmy budu vyhlížet s předstihem. ()
"Ten, který ničí falešnou pýchu". Dev se se svojí režisérskou premiérou vůbec nepáral. A mě si tím získal, očividně mu svědčí syrový, špinavý Indický prostředí. Film má spád, občas prošpikovanej uklidňujícíma, nebo WTF momentama. Vidíme zabijáka, jeho motivy a hlavně jeho progress. Skvělá pasáž s boxováním při bubnech. Kamera rychlá až zběsilá a já občas ztrácel přehled. Mám rád revenge hunt snímky, navíc Dev je jako herec sexy a charisma mu stříká z očí. Nože při bitkách moc nemusim, ale Monkey man je pusinkou zabodává do krku nepřátel, a to chce kurva osobitej styl! Za mě nadprůměrná projekce (i přes užvaněnou excentrickou blondýnu která neumí ani přes upozornění zavřít hubu) a Devovi budu nadále fandit. ()
Galerie (31)
Zajímavosti (13)
- Film měl velké produkční problémy, Dev Patel (Kid) před začátkem natáčení přišel o produkčního designéra a hlavního kameramana. Také přišel o velkou část vybavení a komparzu kvůli uzavření hranic a filmu tak hrozilo, že vůbec nevznikne. Dev Patel přesto dokázal uprosit producenty, aby mu dali šanci. Tu dostal, ale musel se hodně uskromnit, film se tak natáčel na mobily a GoPro. Komparz nahradili osvětlovači, maskéři a každý, kdo byl volný, šel před kameru. Na spoustu kaskaderských kousků používali to samé vybavení furt dokola, po každé akční scéně tak museli spravovat rozbité stoly, židle a další vybavení. (Yoshitsune)
Reklama