Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nový dokumentární snímek Víta Klusáka 13 minut vychází z jednoduché a o to účinnější úvahy: Nikdo z nás by se nechtěl stát viníkem závažné dopravní nehody. Nikdo z nás by nechtěl na vlastní kůži zažít okamžiky blížící se – a přitom úplně zbytečné smrti. Nikdo z nás by nechtěl do konce života žít s vědomím, že jsme někomu blízkému, či naopak úplně neznámému, sebrali život. Prostřednictvím pěti viníků tak snímek vypráví příběhy řidičů, kteří si výše uvedeným prošli a stále procházejí. Řidičů, kteří našli odvahu svou vinu přetavit do vzkazu, který se tak stává nejen nástrojem prevence. (Hypermarket Film)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (127)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Toto je typ dokumentu, který prvoplánově neříká, že se nemá jezdit rychle, protože kvůli tomu může někdo zemřít. Na řidiče, kteří mají několikanásobně větší ego, než zkušenosti za volantem, útočí tím, že jim ukazuje zničené životy vrahů za volantem. Docela chytrý přístup, tohle by mohlo sobce nakopnout. ()

blackkocour 

všechny recenze uživatele

Asi nejvyzrálejší a nejzodpovědnější Klusák, ale možná taky nejlepší. Klusák rád ojebává lidi, ale mnoha způsoby. Buď lidi nabalamutí na neexistující Walmart, na neexistujícího nácka, no a na neexistující dvanáctky, co se svlíkaj na Skypu, nebo vlastně, ani to ne, takže další ojeb. Musím se tu strašně smát velkým kritikům, zpochybňující Klusákovou tvorbu, a hodně děcek ze Sítě, které asi chtělo dostat stejnou denní dávku inzulínu do žíly, jak tenkrát.. Dokument, který by se měl povinně promítat ve školách, aby si dost mladých adolescentům uvědomilo, že flexit pipinkám nad svoje ojetý Volvo, a na silnici to pak rozjet na 140/km, a být následně seškrábaván z chodníku, je taky zrádně nezodpovědné a nebezpečné. Příběhy, celkem zajimavé, nemá to zbytečně dlouhou dráhu, teda délku, a vyhovuje to standardům. Jen by nemuselo mít tak vlezlou reklamní kampaň z BESIPU. A ponaučení na závěr - když na silnici uvidíte Piráta Silnic, nehledejte pásku přes oko, hák místo ruky, a ani toho opelichaného potkana, ale podle BMW. Break My Wolkswágen.. ()

Reklama

janesX 

všechny recenze uživatele

Skôr by to asi mohlo mať názov 4 vteřiny. Ale to je jedno. Pôvodne som myslel, že uvidím dopravné nehody pozbierané niekde na internete a pôjde z nich strach a úzkosť zmiešaná s rešpektom. To sa vlastne dokumentu dosiahnuť podarilo, ale iba v málo momentoch. 13 minut pozostáva zo spovede piatich účastníkov dopravných nehôd, ktorí (s výnimkou jedného) na ceste zavinili smrť. Títo ľudia pred kamerou debatujú a spytujú si svedomie, pričom réžia nám ukáže krátku rekonštrukciu dopravnej nehody. Niečo sa určite dalo viac dotiahnuť a spraviť lepšie, ale na priemer to stačí. Nič svetoborné, aj keď veľmi dôležité. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Další opulentní overproduced exhibice, která rozhodně Pepíka ohromí tím vším, co se v ní stihne odehrát, a díky všem možným zcizovačkám nehrozí, že by někoho mohla vést k sebereflexi. Další "na tohle by se měl podívat každý" film, na téma, o němž existuje jasný konsenzus, nad jehož zopakováním se dá krásně dojmout. Platí, že kdyby tenhle film vyprodukoval kdokoliv jiný, tak dám ty tři hvězdy bez většího remcání pouze s podivem, jak přeplácané to je, jak to nedokáže udržet pozornost u jedné myšlenky, jak to kontraproduktivně utíká k efektním zkratkám, které ale především odvádí pozornost od toho, že ve středu nic není. Klusák je ale dokumentarista v naprosto výjimečném postavení tím, kolik systémového kapitálu nashromáždil, takže je potřeba na něj klást velké nároky. Ale stejně jako u V síti jde jen o performanci filmu na důležité téma, která v reálu nikam nepovede, protože nic nepojmenovává, problém zcizuje, odděluje ho všemi těmi kudrdlinkami od diváků a pouze klouže po povrchu. Všechno to budování karikatur (je až neuvěřitelné, jak moc jsou všichni respondenti rámováni jako cizí, jiní a divní, je to na analýzu každého záběru a střihu)  může vést jenom k tomu, že si člověk řekne "nechtěl bych bejt takovej idiot", ale protože si o sobě nikdo nemyslí, že je idiot, netýká se ho ani žádný z zobrazených problémů. Stejně jako V síti vybudovalo ohledně pohybu dětí na internetu jako nepřítele neporazitelné monstrum, jehož všemohoucnost snímá z rodičů jakoukoliv zodpovědnost, tak 13 minut posouvá celý problém na rovinu extrémních anekdot, které se dějí divným lidem. Ocenit se to ale musí čistě z hlediska efektního díla, které dokáže s cílovým publikem manipulovat způsobem, že je přesvědčeno, že vidí dobrý a důležitý film. Je to vlastně úžasné, protože Klusák je přímo napojený na žílu efektivity - jeho diváci ví při sledování jeho filmů jako úplně první, že se v nich děje něco důležitého, a až potom se dozvídají co. Klusák a Prchal jsou vážně dvě strany jedné mince, hezky se spolu seženilo, a politik, který ho jednou urve, to dotáhne daleko. Je to rozhodně talentovaný člověk, který se logicky musel dostat do čela systému. PS: Je zjevné, že se Klusák zhlédnul v motivu "jednoho normálního člověka", který přinesl tak silnou katarzi v V síti, takže se rozhodl okolo toho vystavět celé finále tohohle filmu. Asi to po tom karikování i mělo sloužit jako připomínka, že se to týká i "lidí". Ale teda za lepší bych považoval nekarikovat, aby to pak nebylo potřeba zachraňovat jediným respondentem, kterému je dopřán náznak hloubky. ()

dan4815 

všechny recenze uživatele

Vít Klusák je kluk snaživý, ale některé věci nedotahuje do konce. Jeho dokumenty se úzce zaměřují na jednu věc, často na emoce a nějakou psychologii problematiky, ale nedokáže zajít do hloubky a přinést něco nového. Český sen byl počin, který vymrdal s chamtivými obyvateli toho našeho malého plácku mezi malými horami. Bylo to inovativní a originální. Klusák se ve svých dílech často ocitne na pomyslné hranici nudy a dobrého námětu. Řemeslné zpracování je skvělé, ale dokument by měl přijít s něčím zajímavým a novým. Viděli jsme zpovědi řidičů, pro než brždění znamenalo trochu ubrat nohu z plynu - jejich rozličnost divákovi jasně ukázala, že ne všichni kamikadze řidiči jsou naprosto vygumovaní, jako mnohé přechody. Pokání jsem věřil však jenom fotografovi, který opravdu z celé upřímnosti šel do projektu, a který opravdu ukázal emoce, které bych čekal od všech. Na druhou stranu, ostatní aktéři alespoň poukázali na zajímavé faktum, že se s nehodou nikdo nesmíří a je to problémem na celý život. Také jasně poukazuje, že člověk si asi musí projít nehodou, aby změnil své jízdní návyky a přestal ignorovat dopravní značení. Ten plešoun, který se chlubil svým nebezpečným ježděním, ten byl solidní dement, který se hodně nadýchal kouře z výfuku. V tomto ohledu jsem se musel zamyslet, což by mělo být účelem dokumentů. Díky dokumentu si divák více uvědomí, že se nemusí vrátit z nákupu domů, a když sám někoho zabije, tak že jeho další život bude naplňován ambivalentními pocity. Dokument přece jenom poukázal na jistou problematiku a donutil mě zamyslet se. Na druhou stranu je potřeba uznat, že Klusákův dokument bude v jeho tvorbě na seznamu "musím vidět", ale v porovnání s dalšími dokumenty to bude lepší průměr, na který se časem zapomene. Na začátku jsem se náramně bavil, ale postupem času jsem chtěl vidět něco jiného, a to něco jiného je v mých očích více protagonistů, rozhovory a náhled do hlav přeživších a nějaký profesionální vstup studií, psychiatrů a psychologů. Také namísto několika nehod bych natočil jednu velikou, který by reálně a drsně vyobrazila nehodu. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (1)

Související novinky

12. Ceny české filmové kritiky - nominace

12. Ceny české filmové kritiky - nominace

04.01.2022

Dnes byly Sdružením české filmové kritiky zveřejněny nominace na výroční Ceny české filmové kritiky za uplynulý rok 2021. Celkem bylo nominováno 16 děl, z nichž nejvíc nominací (celkem 6) získalo… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama