Reklama

Reklama

Epizody(1)

Obsahy(1)

Pátý a poslední díl série výpravných historických filmů o věhlasné panovnici je situován do let 1760 až 1780. Marie Terezie nechápe, proč se její manžel, František Štěpán, neustále zabývá finančními problémy monarchie, když její prioritou je zajistit trvalý mír a prosperitu monarchie prostřednictvím sňatkové diplomacie. Oběma rodičům přitom dlouho uniká, jak složitým dospíváním prochází jejich prvorozený syn Josef, který se má stát následníkem habsburského trůnu. Kromě přiblížení života Marie Terezie a doby jejího panování nám série dává možnost stát se svědky trnité cesty Josefa II. od privilegovaného a zároveň svými rodiči opomíjeného dítěte přes obtížná léta spoluvlády s matkou, až po závěrečné smíření s odkazem otce i matky. Jeho první manželství s půvabnou Isabelou Parmskou skončí tragickým zklamáním. V době epidemie neštovic, při níž umírají i Josefovi sourozenci, musí císařovna se slzami v očích v sobě potlačit zoufalost matky a dokončit svůj záměr sjednocení evropských zemí. Přinutí Josefa k dalšímu sňatku, tentokrát s Marií Josefou Bavorskou, která se půvabu Isabely nevyrovná. Ve vyhrocené situaci se Josef se ostře vymezuje proti otci, jehož vnímá jako prostopášníka. Teprve po smrti Františka Štěpána a následném konfliktu s matkou si Josef uvědomí, jakou roli jeho otec skutečně v chodu říše hrál, a až po smrti matky pochopí, jak významný je pro budoucnost monarchie odkaz obou rodičů – a co naopak může udělat jenom on. V roli Josefa v tomto dílu exceluje A. Friesz, jehož výkon se jistě zapíše do paměti diváků stejně, jako skvělý výkon V. Kotka v roli Františka Štěpána a výjimečné ztvárnění role Marie Terezie U. Straussovou. (Česká televize)

(více)

Recenze (77)

Bozvav 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Velké, vizuálně dokonale vymazlené nabubřelé nic. Historicky přeceňovaná Mařka Terka, která musela Františkovi celý život pít krev a ten ji přesto podržel a co víc, díky němu a jeho obchodnímu géniu se Habsburkové mohli ještě dosti dloho udržet u moci. Tento díl se soustředí převážně na rodinné vztahy, kde významné historické události zůstaly v pozadí. Bohužel to tvůrci vzali dost hopem, takže prokreslení jednotlivých povah se nekonalo. prostor dostal jen Josef a Mimi. jemně bylo také naznačeno, proč Marie Antoaneta byla hloupá husa, která si svým chování způsobila, že ztatila hlavu.  Co považuji za pozitivní, je znázornění obrovského protikladu bohatých a opulentních slavností a života u dvora, proti bídě a útrapám obyčejného lidu. Jestli pak i dnes lidem dojde, že se to vrací, byť v jiném kabátku? Vojta Kotek skvělý jako vždy, Ursula i Aeron také velmi dobří. Hudba parádní. Za mne tři poctivé hvězďule. ()

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Chýbal mi systém dvoch častí. Zakončenie tejto minisérie okrem novej herečky prinieslo aj lepší pohľad na vzťah Jozef-všetci ostatní, na panovanie v najťažších časoch a hlavne, bol to komornejší exkurz s menším počtom postáv do celkového systému vládnutia. Keď opomenieme lesbo hrátky (lebo Kvantiková je slovenská Kerekeš mám taký pocit) tak opäť vysoký štandard výpravy, kamery, rekvizít a kostýmov. Možno to nebolo také dynamické a vtipné ako jednotka, ale ten príbeh bol napísaný veľmi dobre. K historicite nech sa vyjadrujú habsburgológovia, mne to zmysel dávalo. Solídne zakončenie. 4 z 5 ()

Reklama

angel74 

všechny recenze uživatele

Krásné a důstojné uzavření celé pentalogie. S přibývajícím časem a blížícím se koncem jsem měla co dělat, abych nebulela. Opravdu mě to dojalo. Hlubokou poklonu si zaslouží Vojtěch Kotek, který ztvárnil navýsost přesvědčivě Františka Štěpána Lotrinského, a to od útlého mládí až do posledního záchvěvu života. Nechci nijak snižovat herecké kvality ostatních, ale Kotkův výkon byl ze všech nejkomplexnější. V této souvislosti bych ráda vyzdvihla také práci maskérů, kteří si dali záležet a na Vojtovi se slušně vyřádili. (80%) ()

Disk 

všechny recenze uživatele

Závěrečný díl celé pentalogie je bez debat nejlepší. Skvělý divácký zážitek, boží kamera, kostýmy, atmosféra (pravda, digitální Alpy to drobet kazí, ale jsou horší věci), výborný Aaron Friesz v roli Josefa II. a skvěle nadabovaný Janem Cinou. Obrovsky mi to sedlo a jsem rád, že tahle série vůbec vznikla. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jsem rád, že takový námět, jakým je Marie Terezie, Česká televize dotáhla do zdárného konce. Když jsem totiž před lety viděl první díl, nenapadlo by mě, že tvůrci víceméně zůstanou, z celého námětu se stane trilogie, a že budu ze všeho po skončení tak nadšený. Epizodické vyprávění je sice kamenem úrazu, ale pořád je to asi nejstravitelnější pro formát televizního filmu. Pokud Vás zajímá doba Marie Terezie včetně jí samotné, tak podle mě nedostanete lepšího zfilmování. I třetí herečka Marii zvládla skvostně, nicméně osobně jsem byl nejvíce nadšený z Vojty Kotka. Z něj je regulérní pan herec, klobouk dolů. Plus závěr byl tak silný, že se mi zvedly až chlupy po celém těle. To se mi u české tvorby hodně dlouho nestalo. Děkuji ČT, děkuji za krásné dobové drama, za nádhernou kameru v krásných zámeckých kulisách, za ty perfektní dobové obleky, za ty herecké výkony. Je vidět, že tady si s tím někdo dal práci a byla by hrozná škoda to tu náležitě neocenit. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (5)

  • Natáčelo se mj. v Kroměříži – v Arcibiskupském zámku a zahradách a v kostele sv. Mořice. Dále na zámcích Slavkov, Jaroměřice nad Rokytnou, Milotice, Valtice a Český Krumlov. Točilo se také v klášteře Plasy. (jungewolf)
  • Scenáristka Mirka Zlatníková řekla k obsazení Vojtěcha Kotka do role manžela Marie Terezie Františka I. Štěpána Lotrinského: „V první sérii jsem nevěděla, že Štěpána bude ztvárňovat právě Vojta, v dalších už ano. Psala jsme ho pak vyloženě pro něj o on ho hrál tak dobře, že mi začal zabírat stále větší a větší část scénáře, což vyvrcholilo právě v posledním dílu. Možná by se tato část měla jmenovat spíš Manželka Františka Štěpána.“ V případě role manžela Marie Terezie se původně rovněž uvažovalo o střídání herců, ale z důvodu skvělého výkonu Vojtěcha Kotka se od myšlenky ustoupilo i v posledním díle, kde herec ztvárňuje o pětadvacet let staršího muže. (Komiks)
  • Režisér Robert Dornhelm se pokusil z důvodu aktuálnosti situace prosadit do scénáře epizodu s očkováním proti pravým neštovicím, kterého byla Marie Terezie propagátorkou. Scénář už byl ale tak nabitý, že režisér s nápadem neuspěl. (Komiks)

Reklama

Reklama