Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Päťnásťročná Terezka sa učí za krajčírku. Chudobná paneláková štvrť jej nedáva nádej na šťastnú budúcnosť, no ona aj tak sníva o kariére módnej návrhárky. Doma však pre svoje sny veľa podpory nenachádza. Otec sa len málokedy odtrhne od fľašky a matka sama len ťažko zvláda prácu, starostlivosť o rodinu a domácnosť. Terezka sa preto upne na skúsenejšiu spolužiačku Renatu. Spoločne si poza školu užívajú cigarety, alkohol, i prvé erotické kontakty s dospievajúcimi chlapcami. V panelákovej džungli sa Terezkin detský a naivný pohľad na svet rýchlo mení. Pochopí, že jedinou obranou pred krutosťou môže byť tiež len krutosť. Film režiséra Roberta Glińskeho poskytuje takmer dokumentaristický pohľad na životné šance detí dospievajúcich v neradostnom prostredí postsocialistickej mestskej periférie. (RTVS)

(více)

Recenze (61)

dwi 

všechny recenze uživatele

Tempo příběhu je situováno do sociálně slabšího prostředí polského sídliště, které stejně jako jiná skrývají potencionální nástrahy. Hlavní hrdinkou je obyčejná dívka Terezka se svými touhami a sny o módní návrhářce. Zůstává ale především u snů. Neutišené prostředí (otec alkoholik, vliv nových kamarádů, vzpurnost sebe sama) volí pro Terezku jinou cestu. Impuls přichází s příchodem na místní učiliště, kde poznává novou kamarádku. První cigarety, krádeže i sexuální "zkušenosti" na sebe nenechávají dlouho čekat. Vyhrocenost situací se stupňuje, což je podtrženo ještě "syrově" černobílými barvami. Filmů o podobném tématu bylo natočeno spousty, nevýhodou tohoto zůstává absence hlubší myšlenky. Režisér udělal sice poměrně zajímavý (leč strohý) příběh o dívce, která se až příliš brzo stala "dospělou". Nic víc, nic míň. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Námet, ako stvorený pre našich, alebo českých tvorcov. Prostredie sídliska v Poľsku a na Slovensku je v podstate rovnaké, takže prečo si od Glinskeho nezobrať príklad a nenatočiť podobne realisticky podanú výpoveď o dnešnej mládeži. Videl som dávnejšie v rámci filmového klubu na STV 2, ktorá prezentovala súčasnú poľskú kinematografiu. Zaujímajú sa aj oni o tú našu? ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Neveselá mladosť filmovej Terezky sa zaujímavo stretla so životnou realitou jej hereckej predstaviteľky. Osudy Aleksandry Gietnerovej akoby boli paralelou a zároveň pokračovaním vo filme nedopovedaného Terezkinho života. Nájdená režisérom vo výchovnom ústave, zažiarila vo filme. Získaná sláva nenaštartovala kariéru herečky, pomerne rýchlo ju nahradila séria odsúdení za krádeže, účasť na ozbrojenej lúpeži a držanie drôg, pričom vďaka pobytu vo väzení si nemohla ísť ani prevziať cenu na chicagský filmový festival. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Čiernobiele, komorné a smutné. Ale v podobnom žánri sme už videli viacero a lepších filmov. Foter alkoholik, zlé rodinné zázemie, neblahý prístup okolia k dievčaťu, ktorý vyzerá na všetko iné, len nie na 15. Chýbalo mi viac emocionality, niečo prečo by som sa viac nahneval a ani tá záverečná scéna nebola až takou úľavou, dokonca mnou ani nepohla. Nebola zahraná až tak verne. ()

Jakubisko 

všechny recenze uživatele

LFŠ 2010 ... Kvalitní tečka letošní sice krátké, zato kvalitní LFŠ. Možná ne úplně originální, přesto však působivé zpracování jedné zmršené puberty. Ať už si z filmu vezmete cokoliv, ať už se v něm najdete nebo ne, rozhodně vás nenechá chladným. Žánr psychologické drama byl naplněný do poslední kapky. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (4)

  • Ceny (výběr): Festival polských filmů 2001: Zlatý lev (Gliński), Cena kritiky, Cena diváků, Polské filmové ceny 2002: nejlepší film, scénář, režie, herec (Zamachowski). MFF Karlovy Vary 2001: Zvláštní cena poroty, Cena FIPRESCI, MFF Denver 2001: Cena Krzysztofa Kieslowského. [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Tvorcovia snímky sa rozhodli pre paradokumentárnú formu. Mnoho záberov dlhým objektívom vzniklo obyčajným pozorovaním prostredia varšavského sídliska. Pre čiernobiely obraz sa režisér rozhodol až po dokončení strihu. Robert Gliński tiež rezignoval na pevné dialógy i hudbu, ktorá by podľa neho "zabíjala pravdu". (Jello Biafra)
  • Predstaviteľky hlavných úloh Aleksandra Gietner (Tereska) a Karolina Sobczak (Renata) boli v dobe natáčania chovankyne detského domova. Gietnerová sa neskôr vrhla na šikmú plochu, keď v roku 2004 bola odsúdená za účasť na ozbrojenom prepadnutí a držanie amfetamínu. (Jello Biafra)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno