Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Päťnásťročná Terezka sa učí za krajčírku. Chudobná paneláková štvrť jej nedáva nádej na šťastnú budúcnosť, no ona aj tak sníva o kariére módnej návrhárky. Doma však pre svoje sny veľa podpory nenachádza. Otec sa len málokedy odtrhne od fľašky a matka sama len ťažko zvláda prácu, starostlivosť o rodinu a domácnosť. Terezka sa preto upne na skúsenejšiu spolužiačku Renatu. Spoločne si poza školu užívajú cigarety, alkohol, i prvé erotické kontakty s dospievajúcimi chlapcami. V panelákovej džungli sa Terezkin detský a naivný pohľad na svet rýchlo mení. Pochopí, že jedinou obranou pred krutosťou môže byť tiež len krutosť. Film režiséra Roberta Glińskeho poskytuje takmer dokumentaristický pohľad na životné šance detí dospievajúcich v neradostnom prostredí postsocialistickej mestskej periférie. (RTVS)

(více)

Recenze (61)

Lynn 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, ale tenhle film mě dostal. Velmi aktuální výpověď o odcizující šedi sídliště (tato šeď byla ještě umocněna tím, že film je černobílý) a dospívání v něm. Polská sídliště se jistě zas tak neliší od těch českých. Terezka v podání Aleksandry Gietner je komplikovaná živoucí postava a její přerod z nevinné malé holčičky ve zmatenou puberťačku, která se má stát dospělou ženou je fantasticky ztvárněn. Nedokážu přesně popsat čím, ale všechno v tomhle snímku je působivé a krutě pravdivé. Pro mě jeden z nejzajímavějších filmů za poslední rok. ()

stub 

všechny recenze uživatele

Krásná ukázka toho, na jak rozdílné úrovni je porevoluční kinematgorafie u nás a v Polsku. Nechci být skeptičtější než je nutné, ale obávám se, že v dohlednu se žádný současný český filmař syrovostí, věrohodností ani silou aktuálního tématu takovýmto dílkům nemá šanci přiblížit...neumíme to, asi jsme na to vnitřně moc pohodlní. ()

Reklama

MissyRock 

všechny recenze uživatele

Velmi uvěřitelný a realistický snímek o mladé holce, která sama ještě nemůže vědět kým vlastně je a co od života čeká. A tak hledá, zkouší, nechává se strhnout davem. Však to všichni známe. Možná vás nic nepřekvapí, ale rozhodně vás tahle černobílá, depresivní psychologická hra strhne s sebou a nenechá vás v klidu do poslední minuty. Opravdu zdařilá podívaná od velmi nadaného režiséra. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Námet, ako stvorený pre našich, alebo českých tvorcov. Prostredie sídliska v Poľsku a na Slovensku je v podstate rovnaké, takže prečo si od Glinskeho nezobrať príklad a nenatočiť podobne realisticky podanú výpoveď o dnešnej mládeži. Videl som dávnejšie v rámci filmového klubu na STV 2, ktorá prezentovala súčasnú poľskú kinematografiu. Zaujímajú sa aj oni o tú našu? ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Jako jo, něco do sebe to má, syrově a naturalisticky to taktéž působí (ačkoli jen na povrch) a na pár silných scén zde taky dojde, jenom to prostě nijak nevyniká mezi podobnými filmy se stejným tématem. Nejedna scéna a "zvrat" totiž působí prvoplánově, s psychologií se tu taky pracuje spíš povrchně, roztřesená kamera dojmu autentičnosti spíš ubližuje (ale zase určitou "špinavost sídliště" vykreslit umí, to tomu zase musím uznat, i když tohle vykreslování ošklivosti kamerou je mnohem lepší třeba v Hladových srdcích...) a po čase začíná spíš otravovat a celkově to prostě jede jen na půl plynu. Dost tomu chybí, aby z toho bylo skutečně silné, přirozené a propracované drama. Takhle to je spíš dost průměrné a kdybych to chtěl říct hnusně, tak je to lehčí kalkul zabalený do černobílého artového vizuálu, aby co nejmenší počet lidí prohlédl skrze něj... 3* ()

Galerie (42)

Zajímavosti (4)

  • Predstaviteľky hlavných úloh Aleksandra Gietner (Tereska) a Karolina Sobczak (Renata) boli v dobe natáčania chovankyne detského domova. Gietnerová sa neskôr vrhla na šikmú plochu, keď v roku 2004 bola odsúdená za účasť na ozbrojenom prepadnutí a držanie amfetamínu. (Jello Biafra)
  • Ceny (výběr): Festival polských filmů 2001: Zlatý lev (Gliński), Cena kritiky, Cena diváků, Polské filmové ceny 2002: nejlepší film, scénář, režie, herec (Zamachowski). MFF Karlovy Vary 2001: Zvláštní cena poroty, Cena FIPRESCI, MFF Denver 2001: Cena Krzysztofa Kieslowského. [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Natáčanie filmu spočiatku sprevádzali produkčné ťažkosti. Scenár po dlhé štyri roky odmietali všetci producenti. Režisér sa rozhodol film realizovať na vlastnú päsť a doslova v podmienkach „no-budget". Presvedčil spolupracovníkov, aby pracovali bez honorára. Po niekoľkých dňoch sa natáčanie zaseklo na mŕtvom bode a všetko nasvedčovalo tomu, že nikdy nevznikne. Nakoniec sa však našiel producent a do projektu tiež vstúpila štátna televízia. Snímku sa nakoniec podarilo natočiť za normálnych produkčných podmienok. (Jello Biafra)

Reklama

Reklama