Režie:
Vladimír ČechScénář:
Jiří MarekHudba:
Dalibor C. VačkářHrají:
Karel Höger, Josef Bek, Otomar Krejča st., Oldřich Nový, Eva Kubešová, Josef Beyvl, Jaroslav Vojta, Svatopluk Beneš, Helga Čočková, Zdeněk Dítě (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Alibi na vodě navazuje postavami kriminalistů Tůmy a Líbala na předchozí dva filmy režiséra Vladimíra Čecha 105% alibi a Kde alibi nestačí, v nichž alibi podezřelých hrálo hlavní roli. Děj třetího záhadného případu je zasazen do atraktivního prostředí filmařů a manekýnek. Režisér Konrád chce natočit pátrání policistů v novém kriminálním filmu experimentální dokumentární metodou. Na opuštěném hausbótu na přehradě nechá „zmizet“ svou hrdinku a tajně natáčí práci policie. Pokus však skončí tragicky, dívka je skutečně zavražděna. Všichni podezřelí mají alibi, zde doslova „na vodě“. Řešení případu je však velmi vtipné a originální. Kromě Karla Högera a Josefa Beka v rolích vyšetřovatelů se ve filmu setkáme i s Oldřichem Novým v roli fotoreportéra, Otomarem Krejčou jako režisérem Konrádem, dále s Jaroslavem Vojtou, Svatoplukem Benešem a Josefem Beyvlem. (Česká televize)
(více)Recenze (102)
Nejlepší z dílů alibi. Účast Oldřicha Nového to jen zvyšuje, i když v dost diskutabilní roli, kterou ale podle mě zvládl výborně. Kromě velkého množství slavných herců je super, že je tento díl prošpikován bezva hláškami:,,My víme všechno." , ,,Tak to odpusťte, že zdržuju." :D ,,Člověče kam to píšeš...", ,,Nemáte oheň?" ()
Poslední díl trilogie o Alibi. Všechny díly jsou velmi podařené a dvojice vyšetřovatelů Karel Hoger (kapitán Tůma) a Josef Bek (poručík Líbal) nemají chybu a skvěle se doplňují. Zejména trefné a cynické rýpavé poznámky poručíka Líbala filmy hodně osvěžují, nejvíce asi v tomto díle. Alibi na vodě je odpočinková detektivka s opět výraznou a moderní kamerou Václava Huňky a dokonalým obsazením tehdejší herecké elity. Tuhle trilogii můžu vidět pořád dokola a nikdy se neokouká. A to si na takových filmech cením nejvíce! ()
Tretí diel detektívky s Högerom už zaostáva za kvalitou prvých 2 filmov. Hlavne kvôli slabšiemu scenáru a snahou príliš komplikovať to, čo je už dostatočne komplikované a tiež snahou o prílišnú modernosť či až avangardu. Napriek zmieneným 'nedostatkom' kvalita spracovania ostáva na štandartnej vyššej úrovni, rovnako tak satira a cit pre detaily, kvôli ktorým radím túto högerovskú krimi trilógiu vyššie ako tú s Hrušinským. ()
Ani nevím, kde začít. Experimentální pokus nabourávající a vysmívající se tehdejším pokusům o nové filmařské přístupy (zde prvku cinema-verité), který sám zkouší rozdělený obraz, ale bez většího funkčnějšího prvku (a to ani jakožto výsměch). Herci, kteří hráli v předchozích filmech - Eva Kubešová hrála ve 105% seržantku VB, tady hraje herečku a přítelkyni režiséra, Nový hrál v Kde alibi nestačí správce hotelu v Karlových Varech, tady je za uměleckého fotografa, Marcela Martínková hrála laborantku výrobce léčiv v Kde alibi nestačí a zde hraje policistku, Menšík byl ve 105% alibi šamstr barmanky, zde je novinář... Nějak to nechápu. Celé mi to přijde zkrátka takové neukotvené - jako by to chtělo říct strašně moc, tváří se to sofistikovaně, i to pomrkává očkem na diváka, ale celkově člověk neví, na čem je. A ta homosexuální vložka měla krindapána znamenat co? Vsadím se, že právě proto musel vzniknout dialog o láhvi vermutu na hausbótu, aby to jako vypadalo, že Bek balí holky. Když jsme u hausbótu, magnetofon, který byl zhruba tři čtyři dny pod vodou, skvěle funguje? A na závěr zazní dokonce Tisíckráte pozdravujem tebe - já vím, že Loreta, ale i tak? Co tím závěrem s fotbalem a ukrytím se v Loretě chtěli autoři říct? Líbí se mi výprava, v podstatě film ve filmu, televizní zákulisí a Nového hláška, že hůř se fotí oblečení laureáti než neoblečené ženské. Zklamalo mne to a styl humoru jsem skutečně nepochopil a nesedl mi. Jsem ale rád, že si zde zahrál pan Vojta skvělou roli, vlastně poslední filmovou. A nikdo mi nevymluví, že mezi Otomarem Krejčou st. a hercem Vladislavem Benešem není podobnost rysů tváře - jako otec se synem. ()
Jistěže jste měl výhrady. Jste odborník. A odborník musí mít výhrady aby dokázal, že je odborník. Vyvrcholení trilogie v duchu stupňování nadsázky až na samou hranici únosnosti žánru. Jestliže série začínala jako celkem solidní, vtipná detektivka (105% alibi), pokračovala neobvykle přímým mrkáním na kameru (Kde alibi nestačí), končí jako cosi, co jsem shodou okolností viděl celkem nedávno, Truffautova Americká noc, jakýsi nepřiznaný pseudo-dokument o natáčení filmu, jímž náhodou probíhají esembáci s tvářemi Josefa Beka a Karla Högera. Posun se projevuje opakovaným angažmá stejných herců ve nových vedlejších rolích [Menšík, Nový], ideologicky uvědomělým laškováním na téma cinema verité v detektivním žánru - film je filmem o případu, který vzešel ze záměru natočit pravdivý film, a jakýmsi odpolicajtěním ústřední dvojice vyšetřovatelů. Chápate, jaká je škoda, že se právě tento výslech nenatáčí?! Leccos z toho, co dělá dodnes tuto sérii divácky atraktivní, přetrvává. I nadále jde o amalgám dobově poplatné satiry, zločiny samozřejmě vyvěrají z buržoazních nešvarů, ústících až k vraždění, s překvapivě drzými výpady proti témuž: Pánové, dnes je riskantnější fotografovat oblečené laureáty než svlečené ženské... Buddy jiskření mezi oběma hlavními představiteli je nevyčerpatelné. Jasné nicméně je, proč už další díl nevznikl - vytyčeným směrem to dál jít nemohlo. Jak jste strávil včerejší odpoledne? / Blbě. V kinu. ()
Galerie (5)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (12)
- Závěrečná scéna je natáčena na Loretánském náměstí v Praze; dvojice kriminalistů s chlapci se skryje přímo v Loretě. Následující popis, který poskytuje příslušník „Sedmík“ (Václav Sloup), pochopitelně neodpovídá realitě. Mečislavova ulice se nachází v Nuslích (Praha 4) a v okolí výskytu „bandy dětských chuligánů vedené dvěma dvěma dospělými příživníky, kteří prchají přes park směrem k nádraží“ žádné nádraží není – to nejbližší je pěkný kus cesty v Dejvicích. (Robbi)
- Vrchná časť hausbótu vo filme je vyrobená z autobusu Škoda 706 RTO. (Raccoon.city)
- Film natáčeli relativně těsně po napuštění přehrady Orlík a měl sloužit také jako reklama na trávení dovolené u přehrady. (Jarek572)
Reklama