Reklama

Reklama

Cirkus

TV spot

VOD (1)

Obsahy(1)

Hrdinou příběhu je bez práce a peněz stále hladový Tulák, kterého právě pronásleduje policie, neboť jej považuje za kapesního zloděje. Při honičce je zahnán do manéže cirkusu. Svými komickými pády i jednáním nešiky probudí v divácích tolik bouřlivého smíchu a nadšení, že se jej ředitel cirkusu rozhodne zaměstnat jako klauna. Později se hodlá stát skutečným umělcem a získat lásku přitažlivé krasojezdkyně… Do příběhu plného humoru i sentimentu přimíchal scenárista, režisér a herec Charlie Chaplin také trochu ze smutné a bolestné reality života chudých lidí, současně ukazuje, jak obtížné je diváky v manéži zaujmout. Vedle obdivuhodné choreografie tento snímek i dnes může zaujmout gagy, klaunskou komikou a mistrovským ztvárněním Tuláka. V roce 1928 Charlie Chaplin za Cirkus získal Oscara, v podobě Zvláštní ceny udělené současně za scénář, herecký výkon a produkci filmu. Film byl původně natočen beze zvuku, také k němu později byla dodána hudba, kterou napsal Charlie Chaplin. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (106)

tom88 

všechny recenze uživatele

Ďalší úžasný Chaplin a jeho skvelá groteska. Film naozaj dokáže pobaviť aj v tejto dobe, je tu množstvo dobrých gagov a vtipných situácií, ale samozrejme aj menej úsmevných scén. Film funguje aj ako dráma. Dej nie je zložitý, je priamočiari, kvalitný a hlavne nenudí. Scéna v klietke s levom je nezabudnuteľná, podobne aj scéna na lane v cirkuse. Je to slabších 5*, ale predsa. 85% ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Chaplin se zde zbytečně zdržuje nezajímavým dějem a dlouhými prology k atrakcím. Ty pak nejsou třeba ve srovnáním se sebevražednými eskapádami Bustera Keatona nijak zvlášť dechberoucí, zato jsou až zbytečně roztahané. Bravuru scény s likvidací kouzelnického výstupu pak překryje třeba fakt, že závěrečné kousky na laně působí dost uměle, přetaženě a staticky. Navíc jsem si uvědomil, že postava Tuláka mi tak nějak leze na nervy a mám tendence jí přát doživotí za potulku i když jí jde o život. Pokud zmačkání a odhození hvězdy v závěru byl skutečně akt protikomunistického odporu, tak je to super vidět ve filmu, jehož tématem je jak majitel cirkusu vykořisťuje všechno kolem, včetně své dcery, kterou pravidelně tříská a jediným způsobem, jak se ho podaří pokořit, je rozbít mu držku a dceru provdat jinýmu chlapovi. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Cirkus je velice zábavný. Ani po letech Chaplin nepřestává svými skvělými nápady překvapovat. U Cirkusu jsem opět žasl nad Chaplinovým nesmrtelným humorem, ale také nad geniální choregrafií, kerá umí překvapovat i po tolika letech. Navíc i zde Chaplin do filmu plného humoru přimíchal trochu ze smutné a bolestné reality života chudých lidí, takže se nejedná o žádnou prostoduchou grotesku, jaké se té době běžně produkovali, ale o zábavný film s lidským rozměrem. Ale myslím, že mezi vrcholná díla Chaplinovi tvorby Cirkus nepatří. Oproti nim je ořeci jen o něco jednoušší a nemá takový hluboký morální přesah. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Asi bych chtěl trochu vyvrátit, že během sledování můžete zemřít smíchy, což tady sice nikdo výslovně  nenapsal, ale z některých komentářů by to tak mohlo vyznít. Ale zároveň jsem rád, že dle zdejších komentářů Charlieho Chaplina pořád dokáže někdo docenit.Kino při obnovené unikátní kino premiéře  jinak zelo prázdnotou, ale chápu, že stará němá celovečerní  groteska asi nebude v dnešní době, obzláště uprostřed letní sezóny a horkého dne úplně trhák. Já jsem ale rád, že se mi poštěstio tohle v kině vidět  a i když rok vzniku a samotný fakt, že jde o film bez zvuku může znít děsivě, tak Chaplin mi již podruhé potvrdil, že i v této době dokázal stvořit něco, čeho se ve správném náladění a jako fanoušek grotestního humoru nemusím bát a můžu si přijít na své. Hned úvodní trio gagů - zrcadlové bludiště, předstírání figuríny, honička uprosted cirkusového představení na jakemsi otáčivém kole jsou příklady gagů, které by možná byly v budoucnosti (a i pomocí slov) více rozvinuty, a pak se  někde objevily ještě mnohokrát poté (například předstíraní figuríny si vybavím v nějakém dílu Blázbivé komeide), ale to Charlie Chaplin je nejspíš použil poprvé. A to inovátosrví, láska ke gagům, ale ostatně i k celému cirkusu z filmu dýchá celou dobu. Jen přece jen občas příjde hlušší místo a  některé nápady nejsou až tak rozvinuty, ale tím chci opět spíše jen trochu zklidnit některé velké ódy , jinak většina motivů (spolknutí léku pro koně, elektrický šok) je určitě i tak milých. A jsou tady i věci, kterými mi Chaplin i trochu vyrazil dech. Akrobatickým vystoupením, opět přelomovým motivem, kdy si představí, jak z jeho těla výjde jeho sinlější já, které přemůže svého rivala a pak moc pěkným ušlechtilým, ale i smutným zakončením a dojímavým zakončením, které mi opět řeklo: ,Proč nebýt i jako mladý člověk uprostřed horkého léta na chvíli staromilec.´´ ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Večný tulák náhodou, spojenou s nespravodlivým podozrením z krádeže peňaženky, dostane zamestnanie v cirkuse. Takisto náhodou sa stane hlavnou komickou hviezdou predstavení. No ako to tak býva, jeho postavenie sa nezlepšuje, pretože riaditeľ mu namiesto kráľovského honorára, za to, že opäť pritiahol davy divákov do upadajúcej , málo navštevovanej show, vypláca rovnakú almužnu, ako keď mu s ťažkosťami, po prvom vykopnutí, ponúkol miesto kulisáka.  A tak Tulák stráda. V práci i v citoch. Pretože, aj keď si získa kamarátstvo fešnej mladej cirkusantky, jej láskyplné srdce mu ostane uzamknuté. Skvele zrežírované cirkusové podobenstvo, s choreograficky takmer dokonale naservírovanými gagmi, premiešanými s melodramatickým príbehom nenaplnenej lásky by si hádam zaslúžilo aj hodnotiace asolutórium. Od neho ma však odrádza samotné prostredie cirkusu a všetkého čo za ním stojí. Pretože jednak toto umenie považujem hádam za najbiednejšie zo všetkých a za druhé: dodnes mám v pamäti početné detské návštevy cirkusových zvieracích zoo, ktoré z rôznych kútov republiky i krajín socialistického tábora navštevovali pomerne často moje rodné Piešťany. Takú koncentráciu smutnej úbohosti som odvtedy nezažil. Zámerne vyrazené zuby medveďov, minimálne klietky s výkalmi a močou na podlahe, chatrná podstielka v nich. Smútok v očiach takmer každého zvieraťa, kovové kruhy v nozdrách šeliem a spomenuté hororové chuťofky mi natrvalo odpudili cirkus ako taký. A tak ani ten Chaplinov, hoci výborný nemôže získať 100% - koniec koncov, spomeňte si v filme na malinké výbehy leva a tigra, ktoré radšej chrápali, aby sa v tak úbohom priestore pohybovali spôsobom štyri kroky tam- obrat- štyri kroky nazad. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (12)

  • 28. 9. 1926 pohltil Chaplinové štúdio požiar a zničil scénu a kulisy cirkusu. Charlie Chaplin nemohol pokračovať v natáčaní cirkusových scén a tak začal pracovať na novej scéne, v ktorej tulák pozve Mernu (Merna Kennedy) do reštaurácie. Trvá iba 10 minút a natáčal ju takmer šesť týždňov. Mala byť umiestnená pred scénou, v ktorej tulák spolu s dotieravými opicami chodí po lane. Nakoniec sa Chaplin rozhodol ju do filmu nezaradiť. (Diazbros)
  • Celý film se natáčel ve studiu Charlieho Chaplina v Hollywoodu. Pouze závěrečné venkovní scény se točily v Glendale v Kalifornii. (Zdroj: ČSFD)

Reklama

Reklama