Reklama

Reklama

Ve filmu Psí život z roku 1918 se obvyklá postava Charlieho Chaplina – tulák – jen těžce protlouká životem. Spí na ulici, nemá co jíst a potkávají ho jen samé nepříjemnosti. Jednoho dne zachrání opuštěného psíka Scrapse, kterého se ujme a který se stane jeho nejvěrnějším přítelem. Oba se vydají do salónu Zelená Lucerna, kde tulák potká nesmělou zpěvačku, do které se zamiluje. Je ale vzápětí vyhozen, neboť nemá peníze. Tam, kde obvykle tulák spává, poté Scraps ze země vyhrabe peněženku, kterou zde schovali zloději. A tak se tulák chopí příležitosti a vydává se opět do salónu… (Česká televize)

(více)

Recenze (30)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v říjnu 2019. Psí život je prvním filmovým počinem Charlieho Chaplina pro americkou distribuční společnost First National, měla mu zajistit větší díl tvůrčí svobody, kvůli ní zbudoval i své vlastní ateliéry a stejně se nakonec pod smlouvou necítil pohodlně. Psí život je melancholickou básní cirkusového klauna, milujícího život. Satirizující klaunská estráda rozvíjí své vlastní a již dříve použité motivy, nebrání se sociálně kritickému tónu, ani cirkusové zběsilosti. Chudoba a tíživá životní situace opět slouží ke zvýraznění vynalézavosti, rozverné hravosti a klaunské neposednosti. Víra se drží skromných cílů a celá touží po dosažení niterného pocitu štěstí. Vedle Charlieho v roli vagabunda a smolaře, který se i nadále statečně rve s nepřízní osudu, zaujme také nesmělá barová zpěvačka a společnice v rozpacích ze své vlastní profese (Edna Purviance), Charliem elegantně a obratně obíraný provozovatel rychlého občerstvení (Charlieho bratr Syd Chaplin), mohutná dáma na taneční zábavě (pan Henry Bergman, také v roli jednoho z nezaměstnaných), akurátně přísný úředník pracovní agentury (Charles Reisner, též v roli bubeníka), malý peněžní poklad skrývající zloděj (Albert Austin, taktéž v roli druhého úředníka pracovní agentury), jeho nesmlouvavý zlodějský komplic (Bud Jamison), nelítostný a zisk preferující provozovatel tančírny a nálevny (Granville Redmond), rázný barman (Dave Anderson), Charlieho stíhající policista (Tom Wilson), poklidně jdoucí a okradený muž (James T. Kelley), či plnokrevný psík Scraps (Mut). Psí život je klaunská zábava v melancholicky tklivém přemítání nad sociální nespravedlností, přesto život miluje, v touze tančí i vibruje a laská naději. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Za pár rokov sa Chaplin skutočne vypracoval, čo vidno na perfektnom načasovaní scén a pohybov pri akcii. Dokonca si trúfol aj na akciu so svorkou psov, čo nie je vôbec jednoduché ani dnes pri celkom inom stave techniky. Niekedy som si myslel, že s originálnym nápadom dať si živého psa do nohavíc prišiel Bud Bindi, ale ono to bolo o nejaké necelé storočie skôr. Groteska je plná výborných scén, ktoré sú aj dotiahnuté po všetkých stránkach, takže silné štyri hviezdy. ()

Reklama

MurielRezek 

všechny recenze uživatele

Rok 1918 a rok 2022? To je až k neuvěření jak dokázal Charlie Chaplin natočit tak nadčasový film! Miluji tyhle dva tuláky, kteří se jen tak nevzdávají svých snů a nadějí. Chaplinův výrok "Život je pes, ale žít je psina" se datuje právě z doby přípravy této skvělé němé grotesky. (Mojí absolutní TOPkou ovšem stále zůstává Kid, první celovečerní film Ch.Ch. ) ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Ne vždy to funguje tak jak by mohlo, některé scény totiž trvají déle než by měly, ale jinak je to příjemné, chvílemi to dokáže pobavit a i ten příběh překvapivě má něco do sebe. Takže jo, líbilo se mi to, ale jak jsem byl nadšený z Kida, tak tady jsem měl celou dobu pocit, že z toho šlo dostat víc... Ale na slabé čtyři to podle mě ještě je. Slabé 4* ()

Kamiiik 

všechny recenze uživatele

Tomu říkám dobrá Chaplinovka. Je pěkné sledovat vývoj Charlieho tvorby v pořadí v jakém točil, můžete krásně vidět, jak si čím dál více uvědomuje svojí sílu, ne jen ve vtipu, ale hlavně v lítosti. Už v dřívějších groteskách zapracovával řadu scén, ve kterých mohou diváci tuláka Charlieho litovat, ale zdá se mi, až do Psího života tomu nevěnoval tolik. V tom tkví jedna z Chaplinovo výhod, rozesmát uměl vždycky (stejně jako další komici jeho doby), ale pak přišel i s dojímáním. Zde znázorňuje život tuláka na ulici, který nemá kde spát, nemá co do pusy, a k tomu tulák potká tuláka, malého psíka, 1. opravdového kámoše, který ho přivede ke štěstí a vytoužené budoucnosti. Charlie začíná více dávat svým groteskám příběh, zde ještě doplněný o mnoho skvělých gagů. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (6)

  • V scéne, v ktorej Chaplina naháňajú psy z ulice zaznieva rovnaký hudobný motív, ako v Shoulder Arms (1918). (ČSFD)
  • První film, ve kterém se Charlie setkal se svým bratrem Sydem. (Kulmon)

Reklama

Reklama